חוזרים להרשעת דרעי: כל הסיבות שהובילו לפסילה בבג"צ

בעקבות הכרעת בית המשפט העליון כי מינויו של יושב ראש ש"ס לשר הוא פסול, עושים סדר בסיבות שהובילו לפסילה הדרמטית: האישום בעבירות כלכליות, הסדר הטיעון בבית משפט השלום והעתירה לבג"צ | ציר הזמן המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/23 10:28 כו בטבת התשפג

חוזרים להרשעת דרעי: כל הסיבות שהובילו לפסילה בבג"צ
אריה דרעי., צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עושים סדר. אחרי החלטתם של שופטי בג"ץ אתמול (ד') כי המינוי של יושב ראש ש"ס אריה דרעי לשר הוא פסול, חוזרים לאירועים שהובילו להחלטת הדרמטית. במה הורשע דרעי? מה הוא  טען להגנתו? ומדוע הוא אינו יכול לכהן כשר? ציר הזמן המלא מאישום דרעי עד הכרעת בג"צ.

האישום: נדרשו לדווח על העסקה והציגו פרטים לא נכונים

האישום הראשון עוסק בעסקה בין אריה דרעי (המוכר) לאחיו שלמה (הקונה) למכירת נכס. השניים נדרשו לדווח לרשות המיסים על העסקה. בדיווח לרשות המיסים היו פרטים לא נכונים, ביניהם דיווח של כמיליון וחצי שקלים פחות ממה שסוכם בפועל. דווחו 4.25 מיליון שקל והתשלום בפועל היה כ-5.8 מיליון שקלים.

על פי האישום השני, כשאריה דרעי לא היה חבר כנסת הוא תיווך בעסקה והיה זכאי לעמלה על חלקו. לאחר היבחרו מחדש לכנסת, סיכם דרעי שהכספים להם הוא זכאי יועברו לזכות אחיו, והוא העביר לו אותם. על הכנסתו זו, בגובה כ-630 אלף שקלים, לא דווח לרשויות המס. דרעי הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון ונגזרו עליו שנת מאסר על תנאי וקנס לא מבוטל של 180,000 שקלים.

דרעי טען כי המשטרה והפרקליטות ידעו מתחילת הדרך שאין חשד לשוחד הטענה לא נכונה. מדובר בתיק מורכב וסבוך, החשדות בהתחלה היו לשחיתות שלטונית והיה מקום לבדוק אותן. לאחר הליך סדור שבו נבדק המידע - המשטרה ורשות המיסים חקרו, והפרקליטות והיועמ"ש בחנו- נמצא שאין ראיות לשחיתות שלטונית.

חשוב להדגיש: החשדות לעבירות מס היו קיימים מההתחלה (דרעי הוזהר לגביהם בחקירתו הראשונה) ולא רק שהעבירות לא היו "על הדרך", הן הוכחו בראיות ודרעי אף הודה בהן. מדובר בחשדות לעבירות חמורות, שמשמעותן היא פגיעה בקופת המדינה. כל אדם שמתברר בחקירה שביצע עבירות כאלו, צריך לעמוד לדין. דרעי עמד עליהן לדין כמו אדם אחר. החוק הוא שווה בפני כולם.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסדר הטיעון: "הנאשם, שר לשעבר וחבר לשעבר בכנסת ישראל, נטל אחריות על מעשיו"

מה חמור בעבירות מס ומדוע יש לאכוף אותן? עבירות מס הן עבירות שבהן אדם לא מדווח לרשות המיסים על הכנסות שיש לו וחייבות בדיווח. בכך נפגע השוויון בפני החוק, וכן נפגעת גביית המס ונפגעת קופת המדינה. כלומר, היכולת של המדינה לתת שירותים לאזרחיה כמו בריאות, חינוך, ביטחון ועוד. הפרקליטות ורשות המיסים אוכפות כעניין שבשגרה עבירות מס שנעברות על ידי כל אזרח באשר הוא, דרעי או אחר, וכך תמשכנה לעשות גם מכאן והלאה. 

אז למה בעצם הוחלט להגיע להסדר טיעון? בית המשפט הדגיש בגזר דינו ש"הנאשם, שר לשעבר וחבר לשעבר בכנסת ישראל, נטל אחריות על מעשיו". ההודאה ולקיחת האחריות היא שיקול חשוב בהגעה להסדר טיעון. בית המשפט קבע שההסדר ראוי ואף הפנה למקרים דומים מהעבר והסביר שהעונש שנקבע אינו חריג. כלומר, עקרון השוויון בפני החוק נשמר גם בהסדר. נקודה חשובה נוספת היא שמלבד עונש המאסר על תנאי, נקבע שדרעי ישלם קנס בגובה 180,000 שקלים. העבירה והקנס שהוטלו על דרעי הם נפרדים מהסדרת תשלום המס למדינה.

התרגיל: אייצג את השכבות החלשות מחוץ לכנסת"

48 שעות לפני מועד הדיון בהסדר הטיעון בבית משפט השלום, הגיש דרעי את התפטרותו מהכנסת. "אני מודה לבורא עולם על סיום של כמעט 7 שנות חקירה מייסרות שהיו עבור משפחתי ועבורי תקופה קשה מנשוא. החקירה החלה בקול רעש גדול, בחשדות חמורים מאד והסתיימה, כפי שהגדיר אותה היועץ המשפטי לממשלה, ד״ר אביחי מנדלבליט במילים: ״מהתיק הזה לא נולד אפילו עכברון״, אמר דרעי עם הגשת כתב ההתפטרות. בנוסף, הודיע כי הוא מוותר על ההטבות המגיעות לו כחבר כנסת שלעבר, ובכך בית המשפט לא היה מחויב לדון בסוגיית הקלון.

לאחר שנגזר דינו, שב דרעי אל החיים הפוליטיים. כיו"ר תנועת ש"ס, הוא מינה את עצמו ליועץ פרלמנטרי של סיעת ש"ס, ואף ביקש אישור מיוחד להיכנס לחלל מליאת הכנסת. עם הגשת רשימת ש"ס לקראת הבחירות בספטמבר 2022, ניצב דרעי בראש הרשימה. במצב כזה, ועדת הבחירות לא יכלה למנוע מדרעי להתמודד, כי בית המשפט קבע שבעבירות שבהן הורשע דרעי אין קלון.

דרעי מתפטר מהכנסת

דרעי מתפטר מהכנסת צילום: דוברות הכנסת

העתירה לבג"צ: "הוא לא יכול להיות שר בממשלת ישראל"

שבוע אחרי הבחירות, התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, בדרישה שתבהיר כי אריה דרעי אינו יכול לכהן כשר, בשל חזקת הקלון שחלה עליו. התנועה הזכירה בפנייתה כי ביום ה-1 בפברואר 2022 נידון דרעי לעונש של 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 180,000 שקלים בעקבות הודאתו והרשעתו, במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עמו. 

לטענת התנועה, יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, הבהיר כי חלה על דרעי חזקת קלון, המונעת ממנו לכהן כשר: "אדם שהורשע ונידון לעונש מאסר על פי התנאים המנויים בחוק היסוד לא יהיה כשיר לכהן כשר בממשלת ישראל, אלא אם כן קבע יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית כי אין בעבירה שבה הורשע אותו אדם משום קלון".

שרגא. עתירה ברגע האחרון

שרגא. עתירה ברגע האחרון צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בסופו של דבר, עו"ד דפנה הולץ לכנר הגישה עתירה מטעם 'מבצר הדמוקרטיה', נגד המינוי. כאמור, העתירה התקבלה ברוב של 10 מול יוסף אלרון. "העותרים מברכים על החלטת בית המשפט לבטל את מינוי דרעי. בית המשפט העביר היום מסר ברור לפיו עבריין לא יכול לכהן כשר", מסרה הולץ לכנר אחרי הפסילה.