ראיון הזדמנות לשינויים בתחומי דת ומדינה? סמוטריץ' מבין טוב מאוד את הכשלים

אחרי ניצחון הימין בבחירות ולקראת הקמת ממשלת ליכוד-ציונות דתית-חרדים, ראש תחום דת ומדינה בארגון "נאמני תורה ועבודה" מסבירה מדוע דווקא הממשלה הזו צריכה להוביל את נושאי דת ומדינה: "בעבר היו קולות יותר מתונים. ההקצנה לא משיגה את המטרות"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 10/11/22 11:15 טז בחשון התשפג

הזדמנות לשינויים בתחומי דת ומדינה? סמוטריץ' מבין טוב מאוד את הכשלים
דת ומדינה. מה מצפה לנו בממשלה הקרובה?, צילום: shutterstock

הממשלה היוצאת, בהובלת השר לשירותי דת מתן כהנא, הובילה רפורמות ושינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע ליחסי דת ומדינה בישראל. לקראת הקמתה של ממשלת ליכוד-חרדים-הציונות הדתית, שוחחנו עם ראש תחום דת ומדינה בארגון "נאמני תורה ועבודה", עו"ד ליאת קליין, על האתגרים הצפויים לממשלה והתקוות שלה בנושא. נציין כי בארגון עבדו עם השר כהנא, והיו מהקולות שדווקא תמכו ברפורמות שהוביל.

"אחרי הניצחון, זה הזמן לזנוח את השיח האופוזיציוני"

"הממשלה החדשה שמסתמנת היא מאוד חד צדדית, ואני מקווה שלמרות ההומוגניות מי שיקח בסופו של דבר את התפקידים המהותיים לדת ומדינה יהיה בעל תפיסת עולם רחבה שרואה את הצרכים של הקהילות השונות. מה שלנו חשוב זו בעיקר התפיסה, לא הפרסונה שתהיה ממפלגה חרדית או חרד"לית", אומרת קליין ולא מבחינה בין הייצוג הדתי לחרדי בממשלה שתקום.

עו"ד ליאת קליין

עו"ד ליאת קליין | צילום: יח"צ

"סמוטריץ' הוא אחד מהאנשים שמבינים טוב מאוד את הכשלים"

קליין מסבירה מדוע דווקא ממשלה דתית-חרדית יכולה להוביל שינויים בתחומי דת ומדינה: "בבחירות שמענו מהאופוזיציה הרבה על גניבת הזהות היהודית, ואני חושבת שאחרי הניצחון שלהם זה הזמן לזנוח את השיח האופוזיציוני. כמו שהרבה פעמים דווקא ממשלות ימין יכלו להביא הסכמים מדיניים, כי הם בימין, כך גם ממשלה שמאחדת גורמים דתיים-חרדים היא זו שצריכה לעשות שינויים בתחומי דת ומדינה".

"בעבר היו קולות יותר מתונים. ההקצנה לא משיגה את המטרות"

מה דעתך על מערכת הבחירות האחרונה של מפלגת הציונות הדתית?

"אני יכולה לומר שהדברים ששמענו בבחירות האחרונות מהמפלגה שקוראת לעצמה הציונות הדתית אלה לא קולות שמשקפים הרבה מהקולות שהיו בעבר בציונות הדתית. יש הקצנה במובן הזה", אומרת קליין. "בעבר היו הסכמות כמו אמנת גביזון-מידן, קולות יותר מתונים כמו חנן פורת שהיה מאנשי הקיבוץ הדתי, אלו קולות שכבר לא נשמעים מספיק בציונות הדתית. אני רוצה שהם יחזרו לשיח הזה, דווקא מתוך הקואליציה".

כהנא.

מתן כהנא. יסתכל מהאופוזיציה | צילום: Avshalom Sassoni‎‏/Flash90

היא מציגה כדוגמא את סוגיית השבת במרחב הציבורי. "כשהציבור הדתי הקצין ולא הסכים לפשרות, ראשי הרשויות פעלו לבד. אנחנו רואים את המסחר פתוח לגמרי, תחבורה פרטית פועלת, הם מצאו פתרונות ועקפו את החוק. הצלחתם לשמור על השבת? לא. צריכים להתחיל למצוא פתרונות כמו תחבורה ציבורית מוגבלת ומוסדות תרבות מוגבלים לצד צמצום המסחר. המציאות משתנה. צריך לזכור שבשנה האחרונה נכנס שחקן חדש, ראשי הרשויות. נכון שהממשלה בכיוון מסוים, אבל גם להם יש כוח".

"הרבה מההתנגדות למהלכים של מתן כהנא הייתה פוליטית ולא איזשהו קרב על ההלכה"

אני שומע את האופטימיות, האם את חושבת שיש סיכוי לשיח?

"אני רוצה להאמין שהרבה מההתנגדות למהלכים של מתן כהנא הייתה פוליטית ולא איזשהו קרב על ההלכה", היא ואמרת למרות הפערים בתפיסה בין כהנא למפלגות האחרות. "ניקח את הכשרות לדוגמא, סמוטריץ' הוא אחד מהאנשים שמבינים טוב מאוד את הכשלים שיש במערכת הזו. פעם ראשונה שהביאו חוק שמנסה להתמודד עם הסוגיה הזו. אני מקווה שמי שיגיע לעמדות המכריעות לא יבטל אוטומטית את ההישגים של הממשלה הקודמת, שיפעל לגופו של עניין. היה המון פחד כי לא נגעו שנים בנושאים האלה".