שיבוט גנטי

המחשבה בדבר בני אדם משובטים שעתידים להיות בינינו, יוצרת דילמה מוסרית גדולה. הרב אבינר קובע שמבחינה הלכתית מדובר בבני אדם לכל דבר שאפשר לצרף אפילו למניין.

חדשות כיפה עידן יוסף 01/09/03 00:00 ד באלול התשסג

מדען בגרמניה אומר כי בישראל עומלים לשכפל בן אדם. זו בעיה שמעלה שאלות מוסריות רבות. מהי עמדתך?
זה לא רעיון טוב. צריך להוליד בדרך רגילה. לכל אחד צריכים להיות אבא ואמא שמטפלים בו, מחנכים אותו ודואגים לו, ולא שיהיה אדם חד הורי מלאכותי. זה הסדר הבריא, שלא לשכפל בני אדם.
גם ההלכה היהודית מתייחסת לכך?
גם מבחינה הלכתית אין לנו רשות לכך. בתורה כתוב: "ורפוא ירפא" ודרשו חכמים: מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא. למה צריך לתת לרופא רשות לרפא? האם זה לא ברור שכך צריך לעשות, והרי זו מצווה גדולה לרפא? מתרץ הרמב"ן שהיינו יכולים לחשוש שטיפול רפואי כשלעצמו עלול לגרור תוצאות קשות. הרופא עלול לוותר על הריפוי ולומר "אני לא יודע מה עלול לקרות, אינני יודע סודות של הקדוש ברוך הוא, ולכן אעדיף שלא לעשות כלום". לכן "ניתנה רשות". הרופא חייב להתאמץ ולעשות ככל שיוכל כדי לרפא את החולה. אמנם קורה לפעמים שיש תוצאות לא טובות כתוצאה מטיפול רפואי, אבל מה כבר אפשר לעשות. משתדלים לעשות מה שיכולים. אבל דבר שהוא לא טיפול רפואי הוא ודאי אסור. אינך יכול להשתמש ברפואה למטרה זו. אינך יודע מה עלול לצאת מזה. אפילו אם תשכפל והכל יהיה בסדר, עדיין אינך יודע מה עלול בעוד עשר שנים או בעוד מאה שנה. אינך יודע אם זה מוביל להרס המין האנושי. לכן זה באמת דבר אסור.
ומה באשר להנדסה גנטית?
במקרים מיוחדים, כשיש איזו בעיה או מחלה ואין לנו דרך אחרת מלבד הדרך הזו לרפא, זה משהו אחר, זו רפואה נטו, אפשר לנחש תקלות שעלולות להיות אחרי הלידה ולתקן אותן מראש. אבל ודאי לא לשכפל.
האם זה לא דומה לאותם חכמים שיצרו גלמים, כמו למשל הגולם של המהר"ל מפראג?
זה עדיין לא שכפול גנטי. לא יצרו גלמים בשביל שהם יהיו יצורים עלי אדמות. זה באמת לא כל כך קשור לנושא. אלו דברים רוחניים-מיסטיים שחכמים החליטו לעשות מסיבות שאנחנו לא תמיד יודעים מבינים.
ליצור משובט יש תבונה מלאכותית. אבל האם כל יצור תבוני הופך לבנאדם?
יצור משובט יהיה בנאדם. וזו בדיוק הסכנה.
בנאדם ממש, עם כל המשמעויות המתלוות לכך? האם למשל יהיה מותר להרוג אותו?
אי אפשר להרוג אותו. זו בדיוק הסכנה, שעלולים לומר שאם משבטים בני אדם עלולים לטעון לזכות גם להרוג אותם.
אפשר יהיה ליצור שיבוט למטרה טובה, כגון כדי ליטול ממנו איברים להשתלה בבני אדם?
אי אפשר.
בעצם למה לא?
מפני שאסור להרוג בנאדם, וזה בנאדם.
מה הקריטריונים כדי להיחשב בנאדם?
בנאדם רגיל, נו…
אבל הוא בלתי רגיל!
הוא נולד בצורה אחרת, אבל הוא אדם עם נשמה, כמו שאתה עצמך הגדרת אותו כיצור תבוני וכו'. זה בנאדם. הנה, אתה רואה שזה עלול להוביל לכך שיהרגו בני אדם.
מה לגבי רבייה עם שיבוטים, כלומר, שגבר יהיה עם שיבוט נקבי ולהפך, ואף אקצין את השאלה לגבי אותו מין?
אותו הדבר כמו לגבי שאר בני אדם. הוא בנאדם וצאצאיו יהיו בני אדם. לא זו הבעיה. הבעיה היא אחרת, כמו שהסברנו.
האם שיבוט יכול להיות יהודי ולהצטרף למניין?
כן, זה בנאדם ככל בנאדם אחר. והוא גם לא יכול להיות גוי של שבת. אדם עם שכל ישר מבין איזה תוצאות נוראות עלולות להיווצר מכך.
תוצאות מוסריות?
כן. עלולים לייצר היטלרים. צריך שני הורים. גם מבחינה חינוכית וגם מבחינה גנטית, כי אם יש שניים התכונות מתערבבות, דבר שמועיל לגידול הילדים.
להפך! בשיבוט יוצרים אדם מושלם
לא, זה לא בנאדם מושלם. אדם מושלם זה הרכבה של תכונות באיזון עדין.
שזה בדיוק מה שיעשו...
צריך שני הורים. דווקא המתח בין התכונות של שניהם הוא שיוצר את האדם המושלם. אבל זה לא משנה. זה כמו שאתה רואה שנישואים תוך-משפחתיים מביאים מהר מאוד ניוון בגלל שזה לא מקבל העשרה חיצונית.
זו העשרה גנטית וזו העשרה גנטית, מה ההבדל?
צריך העשרה רגילה.
אינך רוצה שיהיו אנשים מושלמים?
כאן אתה נכנס לנושא של הנדסה גנטית ולא שיבוט גנטי. שיבוט גנטי זה אדם אחד, ואילו הנדסה גנטית היא הרכבה.
יש מקום להנדסה גנטית?
יש לזה מקום, כאשר זה נצרך לצורך רפואי. כמו אצל אדם שיש לו גן פגום, שזה רעיון טוב לתקן את זה.
אפשר לומר שהמדע ניצח את תחיית המתים?
לא. זה לא קשור לתחיית המתים. תחיית המתים היא סילוק היצר הרע מיסודו וחיים לנצח. ופה זה לא קשור לנושא. אדם הראשון לא חטא כל ימיו. ורק כאשר יש חטא יש מוות. פה זה דבר רפואי שאפשר להשתמש אבל צריך להיזהר. לכן החליטו לעצור את המחקרים בנושא. פוחדים שזה יביא קטסטרופה.