שר הביטחון בשומרון: "להקים עיר גדולה מזרחית לאריאל"

שר הביטחון יואב גלנט חנך הבוקר יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראש עיריית אריאל יאיר שטבון את הרחבת מעבר כביש חוצה שומרון בעלות 15 מלש"ח. יוסי דגן: "אור גדול של ניצחון התיישבותי בימים קשים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/05/24 11:45 א באייר התשפד

שר הביטחון בשומרון: "להקים עיר גדולה מזרחית לאריאל"
יוסי דגן, שר הביטחון ויאיר שטבון, צילום: רועי חדי

שר הביטחון יואב גלנט חנך הבוקר יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן את הרחבת הנתיב במעבר חוצה שומרון (כביש 5). הרחבת הנתיב תביא להקלה משמעותית לעשרות אלפי נהגים מדי יום, העומדים בפקקים בשל המעבר הבטחוני.

העבודות שהחלו בסוף חודש יולי בשנה שעברה בעלות 15 מיליון ₪ מסתיימות בימים אלו ועם פתיחת הנתיב הנוסף תתווסף עמדת בדיקה וכח אדם. במקביל מתקדת עבודת שדרוג משמעותית של המעבר בעלות 100 מלש"ח זאת בשל הפקקים האדירים במחסום שהוו גם סכנה בטחונית. הרחבת המחסום נעשתה לבקשתו של ראש מועצת שומרון יוסי דגן. מדובר בשדרוג המעברים בשומרון בעלות של מאות מיליוני שקלים לאחר שנים של פקקים שמהווים גם סכנה בטחונית. לאחר עבודה משותפת של ראש מועצת שומרון ואנשי המקצוע יחד עם שר הבטחון יואב גלנט בשנה וחצי האחרונות בנושא המעברים, לבקשתו של דגן תעדף השר את נושא חוצה שומרון וכלל המעברים זאת בסיוע שר האוצר בצלאל סמוטריץ.

הטקס התקיים בנוכחות שר הבטחון יואב גלנט, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, ראש עיריית אריאל יאיר שטבון, מנכל משרד הבטחון אייל זמיר, ראש רשות המעברים אל"מ איתן יצחק וכן ארז כהן סמנכ"ל בינוי במשרד הביטחון.

שר הביטחון יואב גלנט:"אנחנו נמצאים במלחמה, ובשעת מלחמה צריך לעשות את הפעולות המהירות, המיידיות קודם כל, על מנת להגן על המדינה אבל אזרחיה. צהל עומד במשימה הזו בגבורה, ומערכת הביטחון תומכת אותו, ואני חושב שהדברים מתקדמים לכיוון הנכון. זה קרב קשה, אבל זה קרב של נחישות לאומית שבסיכומו של עניין מי שיעמוד על הרגליים ינצח בקרב הזה. אין לנו שום ברירה אחרת אלא לנצח במלחמה הזאת, והניצחון משם יפתח גם שערים לדברים נוספים. מי שהיה צריך דוגמאות רואה, שהמלחמה שמתחוללת בעזה משפיעה גם על כל מה שקורה ביהודה ושומרון יש לנו נפגעים רבים. יש פה לחימה וחיסול של מחבלים בהיקפים שלא היו לדעתי מעולם בוודאי לא מהאינתיפאדה השנייה. וזה לא המקומות היחידים, הגזרה בלבנון חמה ופעילה, וצהל מכה בחיזבאללה ובארגונים אחרים. אבל יש לנו גם מחירים ותושבים שלא חיים בבתיהם אנחנו צריכים להחזיר אותם בביטחון לבתיהם ונעשה את זה. הותקפנו מחזיתות נוספות. גם מסוריה וגם מתימן וגם מעיראק והמקום הבולט, שעומד מאחורי כל הדברים איראן. אזרחי ישראל שנוגעים כבר, אבל ההתקפה שהייתה פה לפני פחות מחודש על מדינת ישראל היא דבר ללא תקדים. גם ההגנה הייתה ללא תקדים, ואני חושב שהדברים האלה מספרים את הסיפור. בתוך העניין הזה, שהוא עניין כבד משמעותי שאנחנו צריכים להשיג בו את ההישג הנדרש, יש גם דברים שהם מתנהלים בשגרה ואנחנו חייבים לטפל בהם. אחד מהם, זה האופן שבו אנשים חיים בארץ ישראל ואני רוצה לומר לכם משהו. אנחנו נמצאים על כביש 5, שהוא עורק התנועה העיקרי ממרכז הארץ ולבקעת הירדן.ויש לנו עוד מה לעשות בציר הזה, אבל לא בחלק הזה, בחלקים שנמצאים מאריאל ותפוח ומזרח, ושם נצטרך לטפל בדברים. כי בהיגיון בסיסי זה נכון חיבור של כביש 5 עם כביש 90 או 80. איך שיקראו הכבישים העתידיים, במרחב מעלה אפריים, בלוגיקה צריך לפתח שם עיר גדולה משמעותית בהמשך למה שקורה על גב ההר באריאל, מפני שהדבר הזה הוא צומת הכי מרכזי, מאפשר לנו להסיט את האוכלוסייה של מדינת ישראל מזרחה, זה קשור גם בתחבורה ומה שאנחנו עושים פה היום זה דבר קטן במונחים רחבים, ודבר גדול עבור האזרחים, אבל אני מסתכל על זה בראייה יותר כוללת. אנחנו נצטרך לגרום לכך שהאוכלוסייה תנוע גם מזרחה, ותהיה לה את היכולת גם לעבוד וגם להגיע במהירות לכל מקום שהיא רוצה."

ראש מועצת שמרון יוסי דגן: "ימים קשים לעם ישראל וגם כאן בהתיישבות החלוצית בשומרון. כאן יש קרן אור של ניצחון, כי הניצחון הוא בניין הארץ. יום אחד המלחמה, תגמר, אנחנו בעזרת השם ננצח, והמבחן יהיה כמה יהודים יגורו בעוטף עזה, כמה יהודים יגורו בגבול הצפון, כמה יהודים יגורו ביהודה ושומרון.

אני מבקש להצדיע לך, חברנו היקר, שר הביטחון יואב גלנט אתה הגעת לביקור בשומרון לפני בערך שנה וחצי. מיד כשהתבשרת שאתה הולך להיכנס ולכהן כשר, אני זוכר את הפגישה הזאת, אמרתי לך שיותר משאנשים עוזבים את השומרון בגלל פיגועים או BDS הם עוזבים בגלל הפקקים. הפקקים הללו מהווים סכנה ביטחונית לעומדים בהם בחלק מהמקומות וגם פשוט משבשים את החיים. ואתה אמרת שאתה לוקח על עצמך לפתור את זה. ואכן אתה לקחת את זה, התחלת לטפל בזה כנושא ראשון במעלה, וראינו את רוח המפקד שלך בכל דבר".

ראש מועצת שומרון הודה למנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, ראש רשות המעברים, איתן יצחק, ראש הרשות הקודם רונן קריב, לראש מנהלת קשת צבעים תא"ל עופר הינדי
למפקד מנהלת גבולות ותפר תא"ל ערן אופיר, לסמנכ"ל ראש אגף התכנון במשרד הביטחון איתמר גרף, לסמנכ"ל וראש אגף ההנדסה והבינוי ארז כהן, לצוות אגף ההנדסה והבינוי: המשנה למנכ"ל, ראש המטה והעוזר להתיישבות
לראש עיריית אריאל יאיר שטבון למנהל התחבורה במועצה רפי אביטל, לקבט המועצה יונתן שמחי ולהנהגות היישובים בשומרון.

ראש עיריית אריאל יאיר שטבון: "אנחנו צריכים שההתיישבות בשומרון וההתיישבות באריאל תהיה פשוטה ותהיה בריאה כמו בכל מקום. שיהו לנו את המסעדות הכי טובות. אנחנו צריכים להבין שזו המשימה שלנו.על כך אני רוצה להודות לשר ולכולם. אני רוצה להודות גם ליוסי כמי שהיה דוחף משמעותי בכל האירוע הזה, אז אני מודה לך ואני שמח להצטרף עכשיו אליך, אל השותפות הזו"

מנכ"ל משרד הבטחון אייל זמיר: "תכניות יש למכביר אבל המבחן שלנו הוא בביצוע וזה מה שאנחנו רואים שקורה פה היום, ובאמת זו רק התחלה. אנחנו נמשיך לקדם את עבודות התשתית למען התושבים, להגברת הביטחון ועמידה באתגרי התקופה"

הרחבת המעבר התאפשרה לאחר 3 שנים של עבודת מטה נרחבת בהובלת ראש מועצת שומרון יוסי דגן יחד עם אנשי הצוות שלו לשיפור המעברים לרווחת חיי התושבים בההתיישבות ביהודה ושומרון שהתקיימה אל מול שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, ראש מנהלת המעברים איתן יצחק וקודמו בתפקיד רונן קריב והנהגות הישובים.
הפרויקט הינו חלק ראשון מתוכנית גדולה של הוספת 3 נתיבים בעלות של 100 מליון שח.