אין דבר העומד בפני החלום

פעולה לשבטים מעפילים-הרא"ה סביב דמותו של יחיאל אליאש ז"ל

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 11/02/03 00:00 ט באדר א'


אין דבר העומד בפני החלום!



פעולה לשבטים מעפילים-הרא"ה


סביב דמותו של יחיאל אליאש ז"ל




מטרת הפעולה:


ללמוד באופן חוויתי את מהלך חייו של יחיאל אליאש, מייסד התנועה, וכמו גם את תהליך היווצרות החלום ומימושו – "הקמת תנועת בני עקיבא".



העזרים הדרושים:


קטעי הסיפור מתוך הספר "מתקן החלומות" / אורי אורבך. (מצורף בנספח 2)


דפים + כלי כתיבה ובקבוק / קופסא יצירתיים ומעוטרים.


כרטיסי משימות ופרקים מרקמת חייו + הפריטים הנגזרים מכל משימה ומשימה.


ואלו הם:


א. קופסא/עציץ אדמה, שתיל (ניתן להיעזר בשרות השטח).


ב. דף מוכן לכתיבת מכתב (ניתן להכינו מבעוד מועד שיהיה מאויר ע"פ


ההקשר.)


ג. מילות השיר "איך שיר נולד" + דף ועט.


ד. דף מוכן לסקר.


ה. מספר מכשולים (חפצים וכו').


ו. מוצרים להכנת מאכל סמלי (ביסקוויטים+ שוקולד, כוסות וקולה)


אותיות מאירות עיניים של שמו.



מהלך הפעולה:


שלב א':


הצגת הסיפור "מתקן החלומות" של אורי אורבך (נספח מס' 2 בסוף הפעולה)


ניתן לעשות זאת בכל ואריציה חוויתית אפשרית כיד הדמיון הטובה – כמו לדוגמא:


§ הצגה ע"י החניכים כשכל אחד מקבל דמות ומלל ואולי אף פריט לבוש תואם התפקיד.


§ הצגת סולו של המדריך בתוספת פרטי לבוש.


§ הקראת הסיפור תוך הצגת העמודים בדרמטיות (ניתן לבקש מהחניכים להצטייד בכרית ולהסב בשעת הסיפור).


§ העברת הטקסט לשקפים והקרנתם.



שלב ב': "חלום עליכם".


משנים נימה ומבקשים מהחניכים בהשראת הסיפור לכתוב על דף את החלום הכי חלומי שהיה להם. (יש לעודד את החניכים למקסימום חשיבה מופשטת ולכתוב חלומות גדולים, אפילו אם הם לא מציאותיים).


§ את החלומות ניתן להכניס לבקבוק או לקופסא שתיפתח בהזדמנות כל שהיא (לעתיד לבוא).



שלב ג': דיון


מעוררים דיון קצר על הסיפור ועל החלומות הפרטיים.


§ מדוע לחלום?


§ האם אפשר ללא חלום?


§ מה החלומות מספקים לנו?


ניתן להרחיב ולהוסיף שגם בהיסטוריה שלנו אנחנו נוכחים לדעת שהחולמים הכי חולמניים במושגים של ימיהם, נרשמו לימים, כנקודות ציון מרכזיות בהיסטוריה של עם ישראל.


ראה לדוגמא: הרצל - חוזה המדינה, ויוסף הצדיק בדורו היו אנשי חזון שהעיזו לחלום גם במושגים סוריאליסטיים וימים הוכיחו את תעוזתם ואמיתות השאיפות (שהרי - אין דבר העומד בפני החלום.)



שלב ד':


בשלב זה נתחבר למייסד התנועה יחיאל אליאש - "בעל החלומות".


מטרת שלב זה היא לזהות את הדמות החולמת שלנו: יחיאל אליאש ואת חלומו הגדול: תנועת בני עקיבא.


מקדימים ומעלים אצל החניכים את המוטיבציה והמתח לזהות את הדמות החולמת ואת החלום שהתגשם ע"י הסבר שהדמות היא דמות משמעותית מאד לחייהם, כי החלום שחלמה (והתגשם)משפיע על כל אחד ואחד מהם בחיי הפרט שלו ונוגע להם אישית.(הוא כבר השפיע ואף נגע גם בחייהם של אחיהם, הוריהם, השכנים, ובסובבים נוספים ) והם צריכים לצאת בעקבות הדמות.


הכיצד? כל זוג/ שלישיה / קבוצה / בודד, יקבלו כרטיס ובו פרק קצר מאד ממהלך חייו של אליאש כשלאחריו משימה (הנגזרת ממנו). עליהם לקרוא ולפעול בהתאם.


את המשפטים + המשימות תוכלו למצוא בנספח מס' 1 בסוף הפעולה.



עם השלמת המשימות מתכנסים כולם ולפי המספר המופיע על כל כרטיס קם הזוג ומציג בפני השבט את המשפטים ואת המשימה שביצע.


המדריך מרחיב במידת הצורך על כל נקודה שהוצגה.


כך בעצם יצרנו את רצף חייו של יחיאל אליאש יחד עם החניכים.



עם כל משימה שמוצגת חושפים אות משמו (וגם סביב זה כדאי לעשות "קצת רוח" וליצור עניין אצל החניכים לזהות את הדמות).



בסיום השלב הנוכחי נוכל לראות שאת הדמות גילינו, את חייה חשפנו, אך נישאר עוד לגלות מה החלום?


שואלים את החניכים האם מישהו מכיר או שמע על הדמות?


שלב זה המדריך זורק רמזים לאיתור החלום:


*החלום בן 70 שנה.


*יש לו רבבות צאצאים.


*יש לו המון בתים בארץ ובחו"ל.


*חלק מבניו: רעות, גלבוע, יובל, נחלה, אמונה .


*רמז אחרון: שמו של החלום הגדול הוא כשמו של ר' עקיבא.



שלב ה' - סיכום


הפעולה הינה ארוכה ומורכבת ולכן מומלץ מאוד לקשור את כל החוטים, כסיכום. להזכיר שהתחלנו מעניין החלומות - כמה הם חשובים וטובים עבורנו, למדנו להכיר חולם גדול אחד שלא ויתר על חלומו ובעצם בזכותו בנ"ע קיימת היום.



וכמו שאמרו חזלנ"ו:


אין דבר העומד בפני החלום.



· ניתן להוסיף את הפסקה האחרונה המובאת בדפי הרקע על יחיאל אליאש כסיכום מרשים לפעולה.

נספח מס' 1


פרקי חייו+ המשימות:



1. גיבורינו- "בעל החלומות", עלה לארץ ב- 1925 והצרף לישיבת "מרכז הרב". הוא אהב את לימודיו בישיבה אך סבר שא"י זקוקה ליהודים לומדי תורה אולם מי שאינו מסוגל להיות רב או ראש ישיבה צריך להקדיש את מרצו בבניית הארץ ממש. כך עזב את הישיבה ועבר לקבוצה החקלאית של הפועל המזרחי שהוקמה על אדמות פתח תקווה.


המשימה: נצא יחדיו למשימה חקלאית פשוטה:
חפשו קופסא או דלי, מילאו אותו באדמת הקודש ושיתלו צמח כלשהו מהסביבה (כמובן שלא פרח מוגן) וכך תוכלו לשיר בלב שמח: אני שתלתי עץ בארץ ישראל.



2. גיבורנו- "בעל החלומות", היה שותף לקבוצה חקלאית שהשקיעה בבניין הארץ. זמן קצר שהגיע לקבוצה חלה והרופאים אמרו שאין לו סיכוי לחיות. גיבורינו החליט שאם נגזר על גורלו למות, לפחות שיהיה זה בירושלים. בזמן שהותו בירושלים התגבש החלום במוחו ותוך כדי כך התחזק והתחיל להאמין שיתכן וימשיך לחיות.


המשימה: עליכם לכתוב מכתב נוגע ללב של גיבורינו הנמצא על ערש דווי שכתב במיטתו כדי שישמש צוואה לחיים אחריו. צוואה זו צריכה להביע את רצונו העז להגשים את חלומו.



3. בשלהי שנת תרפ"ח החליט גיבורינו- "בעל החלומות" שהגיע הזמן להגשים את חלומו. הוא רצה "לפתח את הזהות… ולהחדיר גאווה…" כדבריו. הוא הכין תוכניות להקמת החלום ופנה עם הרעיון לגורמים שיכולים לקדם את החלום.


המשימה: נסו לחבר שיר במנגינת השיר "איך שיר נולד" (של גידי גוב) על החלום שמתחיל להתהוות. (עפ"י הנתונים שיש לכם וכיד הדמיון הטובה.)



4. גיבורינו- "בעל החלומות", נוכח לדעת שהחלום שלו ניתקל בקשיים רבים: רבים מחבריו לא האמינו בהגשמת החלום וגורמים בכירים לא הסכימו לעזור לו להגשים את החלום.


המשימה: על המדריך להכין מסלול מכשולים קצר ולהביא מטפחת לקשירת העיניים ולהעביר אותם קצת מטעם חווית המכשולים.



5. גיבורינו- "בעל החלומות", קיבל מחברו הצעה נפלאה לשם של חלומו. שם שימצה את עוצמת הרעיון והחזון הלאומי שבחלום.


המשימה: צאו החוצה וערכו סקר- רחוב אצל אנשים שונים, על השאלה: איזה שם הייתם נותנים לחלום שעומד להיות מפעל לאומי לדורי דורות.



6. ביום רביעי, כג' באדר א', התרפ"ט (1929), התקבצו גיבורינו "בעל החלומות" ומספר תלמידים שהיו תלמידי כיתה ח' של ת"ת מזרחי ותלמידי סמינר למורים של המזרחי להתכנסות פתיחה של החלום. במהלך החודשים הגיעו עוד ועוד והחלום החל להתמסד.


משימה: הכינו נאום קצר לטקס פתיחת התגשמות החלום. שהוא כאמור חזון של מפעל לאומי ענק.



7. בל"ג בעומר, התרפ"ט, (1929) כבר היו 30 חברים קבועים בחלום המתגשם של גיבורינו "בעל החלומות". הם החליטו לקבוע תאריך זה כיום הולדת החלום!


משימה: הכינו מחרוזת שירי "יומולדת לחלום" זכרו: זוהי גם יומולדת וזה גם חזון גדול שהתגשם



נספח מס' 2