שחיקה שכיחה במפרקים - בואו ונמנע אותה

שרה בר אשר בטור תזונה מיוחד על האשמים בשחיקת מפרקים, כאבים בברכיים והתזונה שתעזור לנו למנוע אותם, וגם שבעה דברים נוספים לטיפול טבעי בשחיקת סחוסים, כך נשמור על גופנו

חדשות כיפה שרה בר אשר 12/09/19 14:01 יב באלול התשעט

שחיקה שכיחה במפרקים - בואו ונמנע אותה
צילום: shutterstock

זוכרים את שני החברים שהלכו בדרך, עד שאחד קיבל מכה בברך (בים, בם בום)? אני זוכרת. לכן, בואו נדבר הפעם, על כאבים בברכיים וגם בשאר המפרקים. אלה שקורים בגלל שחיקה (לא בגלל מכה). רק שלפני כן אני חייבת לסגור את פינת הלשון, לדייק ולומר: אומרים מפרקים ולא פרקים. יופי! סגרנו. אפשר להתחיל: 

כאן בונים: ברגעים אלה ממש (וגם בשאר הרגעים), מתרחשים במפרקים של כולנו תהליכי בנייה ותהליכי הרס של הסחוסים. קוראים לזה חילוף חומרים. כשתהליכי ההרס גוברים על תהליכי הבנייה, יוצא ששחקנו את הסחוסים, אלה שתפקידם להגן ולמנוע חיכוך של עצמות המפרקים. דלקת מפרקים ניוונית שמתבטאת בשחיקת סחוסים, אופיינית לגיל הזהב והארכת תוחלת החיים הביאה לעלייה משמעותית בשכיחותה. הבשורה הלא משמחת היא שעד שנת 2020 דלקת מפרקים ניוונית, צפויה להיות המחלה הרביעית בחומרתה שגורמת לנכות, מוגבלות וכאב כרוני. המחלה פוגעת כיום בכשישים אחוז מהגברים ובכשבעים אחוז מהנשים מעל גיל 65, והיא שכיחה אצל נשים מעל גיל 50.

מסדר נאשמים: במסדר הזיהוי התגלו הנאשמים הבאים: מין (נשים נוטות לסבול יותר), נטייה גנטית, עודף משקל (עוד סיבה לירידה במשקל), תזונה לקויה שדלה בנוגדי חמצון ועשירה בחומרי מזון מעוררי דלקת (כגון: שומן רווי, שמן מטוגן ושומן טרנס), שימוש עודף ולא נכון במפרקים (כגון עבודה או פעילות ספורטיבית מאומצת), טראומה, שבר, פציעות וניתוחים, מחלות קודמות במפרקים או בעצמות (כגון שברים, פריקת מפרק, דלקת מפרקים שגרונית), מחלות הורמונליות ומחלות מטבוליות.  

צילום: shutterstock

טיפול טבעי: מטרת הטיפול היא מניעת הכאב ועצירת השחיקה. כיוון שככל הנראה אין אפשרות לבנות מחדש את הסחוס, יוצא שכדאי להתחיל לטפל מיד עם הופעת התסמינים הראשונים של שחיקת הסחוסים. (האבחנה נעשית על ידי רופא אורטופד). כדאי לקחת בחשבון שהזמן המינימלי לטיפול הוא שלושה ואפילו שבעה חודשים. אז תיקחו את הזמן.  

פרק בתוספי תזונה: החברים ממשפחת תוספי התזונה שעוזרים במניעת שחיקת הסחוסים הם: גלוקוזמין שחיוני לייצור רקמות החיבור בגוף, כונדרויטין שמעכב פעילות אנזימים שגורמים להרס הסחוס ומהווה מרכיב חשוב במבנה הסחוס הגידים והרצועות, מנגן – זהו מינרל שמגרה פעילות אנזימטית בבניית רקמות חיבור וחשוב בשמירה על בריאות העצם, MSM (Methylsulfonylmethane), תרכובת טבעית שמכילה גופרית, משמשת כמשככת כאבים ומפחיתה נפיחות ודלקתיות, ויטמין C שמשמש כרכיב עיקרי ביצור קולגן (חלבון חיוני לייצור רקמת חיבור) וחומצת שומן מסוג אומגה שלוש שמפחיתה ייצור של חומרים מעוררי דלקת ומסייעת בייצור חומרים נוגדי דלקת. מומלץ למצוא פורמולה ייעודית אחת שמרכזת את רוב תוספי התזונה לטיפול בשחיקת הסחוסים. 

צילום: shutterstock

שבעה דברים נוספים לטיפול טבעי בשחיקת סחוסים:

1. מעבר בין חום לקור גורם להגברת זרימת דם מקומית. לכן מומלץ לשנות את טמפרטורת המים במקלחת למספר דקות לסירוגין, או להשתמש בבקבוק חם ובשקיות קרח. 

2. ניתן לעשות אמבטיות שמכילות חליטות מרוכזות של צמחי מרפא, כגון קמומיל, רוזמרין או לבנדר. (חולטים כחופן עד שניים של צמחי מרפא בתוך ליטר מים ומוסיפים למי האמבט).

3. שיבולת שועל עשירה בפרוטאוגליקנים (מולקולות גדולות של סוכר וחלבון) שמשמשים מרכיב עיקרי בבניית הסחוס. תאכלו אותה.  

4. אננס טרי מכיל אנזים בשם ברומליין שמסייע בהפחתת דלקתיות. מומלץ! 

5. צמח המרפא העיקרי שחשוב שימצא במשחות לטיפול חיצוני במפרק הפגוע הוא ארניקה. 

6. צמחי המרפא העיקריים לנטילה פנימית הם: Boswellia (לבונה) וכורכום שמשמשים כנוגדי דלקת.

7. שהייה במרחצאות חמים שמכילים מינרלים (כגון: ים המלח, או חמת גדר), מסייעת בהקלה על הכאב. 

 

לטורים נוספים

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il