שאל את הרב

לשון הרע בפני שלושה

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 09/12/02 22:07 ד בטבת התשסג

שאלה

אני יודע שמותר לומר לשון הרע שנאמר כבר בפני שלושה,

האם כבוד הרב יכול לכתוב מה התנאים לכך?

והאם יש מקרה שמותר לומר לשון הרע שנאמר בפני שלושה בלי התנאים?

תודה מראש

תשובה

שלום רב.
ההיתר לומר לשון הרע שנאמר כבר לפני שלושה נתפס בעיני אנשים בצורה מוטעת לחלוטין.
לדעת התוס' (וכך גם פסק החפץ חיים) היתר זה הינו שרק במקרה שאדם אומר דבר שיכול להשתמע לשתי פנים: אחת טובה ואחת רעה, והוא אומר זאת בצורה שמשתמעת לצד הטוב, לכן מכיון שהוא אמר זאת בפני שלושה אני יכול להניח שאין לו בעיה שזה יתפרסם ולכן מותר לי לומר את זה.
במילים אחרות: לפי התוס' אסור לומר דבר רע שנאמר בפני שלושה.
לדעת הרמב"ם אם אחד דיבר בפני שלושה דבר רע אף שהוא עבר על לשון הרע מותר לאחד מן השלושה לספר דבר זה לאחרים אבל בתנאים המגבילים הנ"ל:
א. יאמר זאת בדרך אקראי, ולא שיתכוון "להעביר את הקול ולגלותו יותר".
ב. גם הרמב"ם שמתיר לומר בדרך אקראי הכוונה היא לומר בדיוק את מה ששמע ולא להוסיך ואפילו לא תיבה אחת ויותר מכך - אפילו אם ניגן זאת במנגינה שגורמת לדבר להישמע בצורה יותר רעה או אמיתית יש בכך משום לשון הרע.
ג. רק לאחד מאותם שלושה ששמעו מהראשון מותר לספר הלאה אבל למי ששמע מהם אסור יהיה לספר הלאה.
ד. לכן אם אני אחד מאותם שלושה ואני יודע שהאדם שלו אני אסםר את הלשון הרע בטוח יסםר זאת הלאה אסור לי לומר לו את הדבר מפני "לפני עוור אל תיתן מכשול".
ה. במידה שהלשון הרע נאמרה בפני שלושה יראי אלוקים (אפילו אחד מן השלושה הוא ירא אלוקים!) כל "ההיתר" נופל.
ו. כל ההיתר קיים דווקא באותו העיר אבל בעיר אחרת אסור לספר.
ז. במידה שהראשון הזהיר לא לגלות שוב פעם אין היתר לומר זאת.

לסיכום נקרא לך מדברי החפץ חיים (כלל ב' סוך סעיף י'):
"ראה אחי כמה יש להתרחק מקולא זו שכמעט אין לה מקום במציאות בפרט שגם אם יצטרפו כל הפרטים גם כן צריך עיון אם הלכה כדעה זאת (הרמב"ם) אחרי שלדעת הרבה פוסקים (תוס' וסיעתם) אין שופ מקור לקולא זו מהש"ס. לכן השומר נפשו ירחק מזה".

"מי האיש החפץ חיים... נצור לשונך מרע"
במיוחד בתקופת בחירות זו עלינו להיזהר מלשון הרע ולהרבות אהבת ישראל לכל אחד ואחד.

בברכה,
צבי קוסטינר.

כתבות נוספות