שאל את הרב

חיי נזירות?

חדשות כיפה הרב אלעזר אהרנסון 15/06/05 09:49 ח בסיון התשסה

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב.

שאלתי היא כזאת. האם כיום קיים המושג של חיי נזירות. אם כן מהו? מהם הגדרים ההלכתיים של זה כיום.(עם התפתחות הטכנולוגיה.) האם השתנו הדברים מאז. ואם כן איך מקבלים על עצמך?(סתם נדר?) ומה עושים לאחר מכן.

תודה רבה! =)

תשובה

נזיר רגיל הוא נזיר לתקופה מוגבלת (סתם נזירות היא לשלשים יום), כאשר במהלך זמן זה אסור לנזיר להטמא למתים, לספר את שערותיו ולשתות יין (וכן לאכול ענבים או כל דבר שקשור אליהם).
בסוף תקופה זו של נזירות מביא הנזיר קרבנות שונים.
ממילא ניתן להבין שכיום אין לנו מציאות של נזיר כזה, ולא בגלל התפתחות הטכנולוגיה אלא בגלל חורבן בית המקדש.

ישנם שני סוגים נוספים של נזירות:
א. נזיר עולם - אסור להטמא למתים ולשתות יין, מגלח שער ראשו פעם בשנה. תקופת נזירותו למשך כל חייו. גם נזיר כזה אין לנו כיום מכיוון שכולנו טמאי מתים.

ב. נזיר שמשון - אסור לספר את שערו ולשתות יין, אך מותר להטמא למתים. תקופת נזירותו למשך כל חייו.

נזיר שמשון הוא סוג הנזירות היחיד שיכול להיות קיים בימינו, וכך נהג הרב דוד כהן הנזיר, תלמידו של הרב קוק זצ"ל.

אך חשוב מאד לדעת: נזירות איננה דבר חיובי ומומלץ, ולהיפך - הגמרא מלמדת אותנו שהנזיר נקרא חוטא, שציער עצמו מן היין.
כך לדוגמא כתב הר"י מיגאש (תלמידו של הרי"ף, רבו של מיימון אבי הרמב"ם) בתשובה קפ"ו:

ראובן רצה לעלות לא"י ונדר שלא יאכל בשר ולא ישתה יין עד שיעלה לא"י חוץ משבתות וי"ט יורינו רבינו אם ראובן זה עבר בהיותו נודר ואם יש לו בו היתר אם לאו.

תשובה מי שנדר זה עבר על דברי תורה וכל יום שהוא עומד בנדרו הוא עובר וחוטא נפשו והתורה לא התירה לאדם שיצער עצמו ואין הפרש בין מי שמצער נפשו או מי שמצער חבירו. ולסיבה זו אין האדם חייב במה שמודה על עצמו במה שהוא חייב מיתה או מלקות כמי שהוא חייב במה שמודה על עצמו ממון וכבר אמרו ז"ל במה שאמר הכתוב בנזיר וכפר עליו מאשר חטא על הנפש וכי באיזו נפש חטא אלא שציער עצמו מן היין ואם נקרא חוטא מי שציער עצמו מהיין בלבד כ"ש שיקרא חוטא מי שהוא מצער עצמו מן היין ומן הבשר. והראוי שישאל בנדר זה לחכם מומחה ויתיר אותו לו או לג' ת"ח ואע"ג דאינם מומחין והפתח שיפתח לעצמו הוא שאם היה יודע שהתורה לא תתיר לו זה לא היה נודר. ויודיעו את הנודר הזה מה שאמרו רז"ל על הנודר שהוא כאלו בנה במה והמקיימו כאלו הקריב עליה קרבן וראוי מהר להודיעו זה וישאל על נדרו ויותר לו כפי מה שגזרה התורה וכן הלכת'.

וראה עוד בקישור הבא:

http://www.moriya.org.il/Tora/print.asp?id=453

לסיכום: יש מציאות של נזירות בימינו, אך נזירות ככלל הוא דבר שמתאים רק למקרים קיצוניים ונדירים, על אחת כמה וכמה בימינו שנזירות היא אך ורק למשך כל החיים. לכן לא ראוי לאף אדם לנדור נדר נזיר, בוודאי שלא יעשה זאת לפני ששאל על כך רב מובהק, ויזהר זהירות רבה שלא להכשל בעוון הנזירות.

כל טוב

כתבות נוספות