שאל את הרב

בעיות בגמרא

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 26/11/02 17:11 כא בכסלו התשסג

שאלה

לרב יוסף אלנקווה שלום רב!

אז ככה, יש לי בשבוע 17 שעות שבועיות בגמרא, וזה דבר שמאוד מפריע ואני יסביר למה אני מתכוון:

כשאני בא ללימודים שיש 5 שעות גמרא אני מתייאש מההתחלה ומחפש איך להעביר את השיעורים, זה מתבטא בשינה ובדיבור עם חברים (זה לא רק אני זה רובה של הכיתה).

אני חושב ואף בטוח שאם יהיה פחות שעות בשבוע תלמידים יותר יקשיבו ויתעניינו. חבל שאני לא יכול להסביר לך מה הולך בכיתה בשיעורי גמרא, אני יתן לך דוגמא למה שהיה בשיעור האחרון: בשעה 5 אחה"צ למדנו 3 שעות גמרא הרב התחיל ללמד וככול שיעור היה בלאגן, הרב התעצבן והתחיל להוציא אנשים, חלק הוא הוציא כי הם זרקו קליפות של תפוז וחלק כי הם הפריעו (רק שתראה מה שהולך בשיעורי גמרא) הילדים שהיו בחוץ התחילו לזרוק אבנים לתוך הכיתה הרב יצא אליהם וילד אחד אמר: "אם אמא שלי היתה רואה מה הולך פה בשיעור גמרא הי הייתה מעיפה אותי מפה" וכולם צחקו וגם אני כשהרב חזר וראה שכולם צוחקים הוא יסתכל עליי והוציא אותי כי צחקתי (אני חס וחלילה לא מאשים אותו כי באותו רגע הוא היה עצבני).

אני חושב שיש 2 פתרונות לעניין זה:

1. שיהיו פחות שעות בשבוע בוא נגיד 12 ואז יבואו אנשים לפחות שעות ביום וינסו להבין את הגמרא.

2. יש אפשרות ללמוד משנה במקום גמרא (כמו אולפנא או בי"ס חילוני) שהיא יותר קלה ודורשת פחות שעות ואז מי שירצה ללמוד משנה ילמד משנה ומי שירצה גמרא ילמד גמרא.

אם תוכל להשיב על דברי לפי מה שאתה חושב.

אני מאוד מודה לך על הזמן שאתה נותן לי מזמנך.

נ.ב

אם אפשר ששאלה זו לא תופיע באתר

תשובה

שלום לשואל היקר!

למה הצעת רק שני פתרונות? יש פתרון שלישי לא פחות טוב! שלא ילמדו בכלל משנה וגמרא וחומש – ושלום על ישראל!
בחור יקר! השבתי לבנות אולפנא על שאלה דומה, צרף נא לכאן את תשובתי שם.
ועוד, אני מאמין שהזמן והצורה שבה אתם לומדים גמרא – לא ריאליים מבחינת הכיתה וזה חילול ה' וביזוי לגמרא הקדושה . וחייבים לשנות!
והשינוי הוא לא חד צדדי! זה לא שרק אתם אשמים או רק המורה. פעם – כשלא היה חשמל (אלא מנורות שמן וכדומה) וכאשר כמעט לא היו ספרים והוצאות גמרות יפות – אנשים הרסו את העיניים בשביל ללמוד גמרא.
היום – יש לך איזו גמרא שאתה רוצה, בכל מיני דפוסים, פירושים, ראשונים, הלכות, מנוקד – מה לא! ועוד תהיינה הפתעות יפות בזה.
ותראה כמה אנשים לומדים היום ברוך השם בעולם דף יומי! בארץ, בחוצה לארץ, במטוס, ברכבת, בבית, במשרד, בטלפון, באינטרנט, בוידאו, באודיו – במה לא?
אבל כזה מגיע לבית ספר – נתקעים!
קודם כל תחליטו שאתם רוצים ללמוד גמרא!
למה? אלף סיבות! לא להיות עם הארץ – אם לא עכשיו אמיתי? – להיות מבין ענין – לקבל "שכל" של תורה – דע מה שתשיב. ועד כהנה וכהנה סיבות טובות.
הרי אם תצא למסע בני עקיבא ותפגוש בחור מהשומר הצעיר והוא יתווכח אתך על אמונה ויהדות והלכה – יהיה לך הרבה יותר נוח אילו מדבריך יהיו מלאים ולא ריקים! אז באמת תחליטו שזה לא המקום לשינה – קליפות תפוזים ושאר מיני שטויות והבלים.
מה כן?
שבו עם הרב! תעלו הצעות, תגבשו שיטה, תעבירו אתם בעצמכם שיעור, כל פעם מישהו אחר – אתה יודע איזה תענוג זה? אני לא אשכח כילד שראיתי בגן ציבורי איש מבוגר שומר על נכדיו – וגמרא גדולה בידו. יש איזה קיבוצניק חילוני שלומד גמרא כל יום בכיף! עם סיגריה ביד בשבת – חבל לך על הזמן.
בעולם לא תמצא תענוג יותר טוב מלימוד סוגיית גמרא יפה, אתה יודע מה? אל תדברו עם המורה, קח לך סוגיית גמרא (אני בלנ"ד מוכן להכין לך שיעור בנושא שהחבר'ה אוהבים, וכשהמורה יכנס לכיתה – אחרי שתתאם זאת עם כל החבר'ה תבקש ממנו סליחה ואם הוא יכול לשבת ותתן שעור יפה

ולבסוף, יש לי סיפור מרתק על משהו דומה שקרה בכיתה כמו שלכם בארצות הברית, אך אין לי זמן עכשיו לכתוב לך.
תספר לי בעז"ה מה התכניות איזו גמרא, ואם אתה רוצה עזרה – אשתדל לעזור לך בלנ"ד ובלנ"ד אספר לך את הסיפור כשתזכיר לי.
אגב, ידוע לך שיש לנו אתר ללימוד הדף היומי באינטרנט, בלי קשר למורה ולכיתה, תפוס את עצמך ככה לבד, ותלמד דף ליום דף ליום!
זה כמו הזמן של ריצת 3 ק"מ! כדאי לך!

חנוכה שמח.

כתבות נוספות