ראיון מיוחד המומחה למשפט חוקתי מסביר: "הנשיא הציג מתווה מאוד הוגן ואפילו חכם"

ברקע המחלוקות הקשות בין הצדדים בכל הנוגע לרפורמה המשפטית והצעת הפשרה של הנשיא, מספר ד"ר שאול שארף: "אני מזהה יותר ויותר גורמים משני הצדדים, שאומרים בוא נדבר נשים את הזעקות רגע בצד"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 13/02/23 22:38 כב בשבט התשפג

המומחה למשפט חוקתי מסביר: "הנשיא הציג מתווה מאוד הוגן ואפילו חכם"
ד"ר שאול שארף, ברית המתונים תופסת תאוצה, צילום: באדיבות המצולם

יום משפטי סוער: כנסת ישראל ידעה הרבה ימים סוערים, אבל נראה שהאמוציות סביב הרפורמה במערכת המשפט הביאה היום את המשכן לאחד הימים הסוערים בתולדותיו. בעוד בוועדת החוקה הצביעו בעד העברת החוקים הראשונים ברפורמה לקראת הצבעה בקריאה ראשונה, מחוץ לכנסת, הפגינו רבבות נגד אותה רפורמה. בשיחה עם חדשות כיפה, מצנן ד"ר שאול שארף, מרצה למשפט חוקתי במרכז האקדמי פרס ברחובות, את הדרמה וטוען: "זה יכול לקחת עוד כמה חודשים ואפילו כמה שנים".

"היום זאת הייתה יריית הפתיחה הראשונה" הוא מסביר. "בין קריאה ראשונה לשניה, יש גם את הדיונים וועדת הכנסת" אומר שארף, "כל דיון בוועדה יכול להיות כמה שבועות או אפילו חודשים וזה כשמדובר רק בשני נושאים מתוך הארבע או חמישה שיריב לוין הציג ברפורמה". ד"ר שארף מוסיף עוד ואומר כי "אלו הנושאים הקטנים, אלו שפחות שנויים במחלוקת" כשהוא מכוון לשני החוקים הראשונים ברפורמה הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים וליכולת לפסול חוקי יסוד.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ד"ר שארף יודע להסביר גם מדוע הדציבלים והאמוציות גבוהות כל כך: "זה חלק מהמאבק, יש כאן עניין של ליצור מאזן אימה, להגיע למשא ומתן עם מקסימום כוח כדי לייצר כבר בשלב הזה את התנגדות לשלבים המתקדמים יותר" הוא מסביר, "אני לא מזלזל בחששות, אבל כן חושב שהחשש לא מבוסס בכלל".

"אתה רוצה להגיד את המילה האחרונה? אז תן לי את השופטים או להפך"

"בסוף" אומר שארף, "לא מדובר פה בשינוי משטרי, מדובר בתיקונים, שלא לומר תיקנונים, תיקונים קטנים מאוד. אני לא מדבר על הרפורמה כמקשה אחת אלא מה שכרגע רוצים לקדם ספציפית - הוועדה לבחירת שופטים ופסילת חוקי יסוד". בהקשר זה הוא מסביר כי כבר נשמעו קולות גם מימין להגיע לפשרה: "כמו של קופל יו"ר קהלת". יותר מזה הוא טוען, יתכן והקואליציה אפילו תוכל לוותר לעת עתה על חקיקת פסקת ההתגברות מכיוון ש"ממילא הוועדה לבחירת שופטים תשקף את רצון הציבור".

כשד"ר שארף אומר ששני החוקים הנוכחיים הם רק תיקנונים קטנים, הוא מסביר כי אלו שינויים הכרחיים שהיו חייבים להגיע במוקדם או במאוחר: "זה דברים שכבר עשרים שנה הם בקנה זה לא משהו שהומצא עכשיו. להגיד שזה שינוי משטרי זה רטוריקה של אופוזיציה שמנסה ליצור לחץ ציבורי בצורה לא עניינית".

יום סוער בוועדת חוקה | צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת.

"זה כמו טריידאוף" הוא מסביר, "אם אתה מקבל את זה, אז תביא לי את זה. לא יעלה על הדעת שאתה גם תקבע מי השופטים וגם תגיד את המילה האחרונה. אתה רוצה להגיד את המילה האחרונה? אז תן לי את השופטים או להפך". עוד טוען ד"ר שארף: "צריך קודם כל להגיד, בית המשפט לא נוגע בחוקי היסוד, בית המשפט לא יקבע מה ערכי היסוד שלנו, זה מה שהנשיא אומר וזה מה שעבר היום בהכנות לקריאה ראשונה". 

"הנשיא הציג מתווה מאוד הוגן ואפילו חכם"

נראה שעם כל האמוציות, שני הצדדים בכל זאת מתקרבים להידברות כפי שהציע אמש, נשיא המדינה בנאומו. ד"ר שארף מסביר מה הוא חושב על מתווה הנשיא: "הנשיא הציג מתווה מאוד הוגן ואפילו חכם הייתי אומר. הוא הציג את חמשת העקרונות שאני קורא לזה 'ברית המתונים', זה אלו שבאמת רוצים לבוא ולדבר".

הנשיא הרצוג, הערב |

הנשיא הרצוג, "מתווה הוגן ואפילו חכם" | צילום: חיים צח, לע"מ

"יש על מה לדבר מכל הכיוונים" הוא אומר ומספק אמירה אופטימית: "אני מזהה יותר ויותר גורמים משני הצדדים, ברית המתונים שאומרים, בוא נדבר נשים את הזעקות רגע בצד". על המחלוקת בין הצדדים האם להתחיל בדיונים תוך כדי עצירת החקיקה או במהלכה, מבין שארף את שני הצדדים: "אני יכול להבין את הסנטימנטים של מי שאומרים 'רגע אמרנו עוצרים, אז למה אתם ממשיכים?'". ומצד שני הוא מסביר: "אפשר להבין את הפוליטיקאים שאומרים, בסדר אנחנו איתך, תן לנו להעביר את זה, עכשיו אנחנו עוצרים, בואו נדבר".