בדרך לפשרה? ההצעה של לוין ורוטמן לאופוזיציה

שר המשפטים ויו"ר ועדת חוקה פנו לראשי האופוזיציה כדי לקבוע פגישה אצל הנשיא הרצוג ולדון על הרפורמה במערכת המשפט | לפיד: "התנאי ההכרחי לדיאלוג הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 13/02/23 18:13 כב בשבט התשפג

בדרך לפשרה? ההצעה של לוין ורוטמן לאופוזיציה
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיא המדינה, יצחק הרצוג הציג אתמול (א') את "מתווה הפשרה" על מנת להגיע להידברות ולהסכמות בין תומכי הרפורמה במערכת המשפט למתנגדיה. בתוך כך השר יריב לוין, ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת שמחה רוטמן, קראו הערב לראשי האופוזיציה להגיע להידברות.

"בהמשך לקריאתו של נשיא המדינה אמש, לשכותינו פונות בדקות אלו ללשכותיהם של ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ויו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, על מנת לתאם פגישה משותפת אצל נשיא המדינה, עוד הערב. אנו קוראים לראשי האופוזיציה להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן", נכתב בהודעה.

גנץ ולפיד.

גנץ ולפיד. צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לפיד: "התנאי ההכרחי לדיאלוג הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה"

בעקבות הצעתם של לוין ורוטמן, ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד השיב כי "כפי שהדגיש אמש הנשיא בנאומו וכפי שהוסבר שוב ושוב, התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא. אם השר לוין וח"כ רוטמן מסכימים לכך נשמח להיפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

בתגובה לתשובתו של לפיד, מסרו לוין ורוטמן כי "הצטערנו מאוד לקרוא את ההודעה של ראש האופוזיציה, ממנה עולה שרצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה ולא לקיים הידברות אמיתית. אנחנו קוראים לכל חבר כנסת אחראי באופוזיציה לנהוג אחרת. נשמח להיפגש עוד הערב עם כל גורם באופוזיציה שמעוניין בהידברות אמיתית".

הנשיא הציג 5 עקרונות: "אבקש להופיע בפני הוועדה באופן תקדימי"

כאמור, נשיא המדינה, יצחק הרצוג הציג אתמול את "מתווה הפשרה". בפתח דבריו, אמר הנשיא הרצוג כי "בשבועות האחרונים פעלתי בכל כוחי כדי להביא להסכמות רחבות. שני הצדדים צריכים להבין שאם רק צד אחד ינצח, ולא משנה איזה צד - כולנו נפסיד, מדינת ישראל תפסיד".

הנשיא הרצוג, הערב |

הנשיא הרצוג, הערב | צילום: חיים צח, לע"מ

הנשיא המשיך ואמר כי הוא רואה ושומע את ההפגנות בכל רחבי הארץ, "קהל עצום של פטריוטים – שמממשים את זכות המחאה, זכות יסוד בדמוקרטיה - ומחויבים באופן מוחלט לגורל העם והמדינה. כולנו מרגישים, שאנחנו נמצאים רגע לפני התנגשות - ואפילו התנגשות אלימה. אני מבקש, אני מתחנן, אחיי ואחיותיי הישראלים - אלימות מכל סוג, ועל אחת כמה וכמה אלימות נגד משרתי ציבור ונבחריו - היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום פנים ואופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות – אנחנו בוחרים בשותפות".

"לשקול את העקרונות שהצעתי כאן היום כבסיס להמשך דיונים בוועדה"

בהמשך אמר כי "הרפורמה המוצעת לא צצה יש מאין". לדבריו הרפורמה היא "תוצר של מחנה שמרגיש שהתפתח חוסר איזון בין הרשויות, וכי נחצו בעניין זה גבולות לאורך השנים. ולא פחות מכך – היא תוצר של כאב ותסכול עמוק, שהגיעו לשיא בהתנתקות מגוש קטיף וצפון השומרון. הכאב הזה של האחים והאחיות שלנו הוא אמיתי, לדחות אותו ולהתעלם ממנו זו טעות גדולה". מהצד השני אמר: "אני מבקש להדגיש: האחריות להקשיב, לחוש את הכאבים – של כלל חלקי העם, ובוודאי כשהם באים לידי ביטוי בחרדות ובחששות עמוקים – מוטלת בראש ובראשונה על מי שאוחזים במוסדות השלטון בעת הזאת".

הנשיא הציג במהלך דבריו חמישה עקרונות ופנה ליושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן ולקואליציה, "בבקשה שלא להביא את החוק לקריאה ראשונה - ברקע של התנצחות, קיטוב, קונפליקט ומחלוקת שאינה לשם שמיים; ולשקול את העקרונות שהצעתי כאן היום כבסיס להמשך דיונים בוועדה - קואליציה ואופוזיציה כאחד, עוד לפני קריאה ראשונה". עוד הוא הוסיף: "אם יידרש, אפשר שאף אבקש להופיע בפני הוועדה באופן תקדימי וחריג, כדי להציג לעומקם את העקרונות המוצעים".

עקרונות הנשיא הרצוג:

  1. חוק יסוד החקיקה - יסדיר חוקים רגילים וחוקי יסוד ואת היחסים בין הרשויות.
  2. העומס במערכת המשפט - ממשלת ישראל בתיאום עם נשיאת העליון צריכה לייצר רפורמה שתטפל בנושא הזה.
  3. אמון במערכת המשפט - הממשלה תאשר תכנית שתסייע למערכת המשפט להתגבר על עינויי הדין.
  4. לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים - יאפשר איזון בין הרשויות השונות בחי רוב לאף אחד מהצדדים.
  5. הגבלת עילת הסבירות - להמשיך את המצב הקיים ולפיו רק חוסר סבירות קיצוני יחשב לחוסר סבירות.