המשרד להגנת הסביבה ממשיך במבצע רכישת מדיחי הכלים: "גמילה מכלים חד פעמיים"

במשרד בראשותה של תמר זנדברג ממשיכים להוציא את הכלים החד-פעמיים מגני הילדים. בימים אלה המשרד תומך ברכישת מדיחי כלים ב-650 גנים נוספים ב-13 רשויות מקומיות, המצטרפות ל-112 רשויות מקומיות שכבר שקיבלו סיוע

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/06/22 13:08 ז בסיון התשפב

המשרד להגנת הסביבה ממשיך במבצע רכישת מדיחי הכלים: "גמילה מכלים חד פעמיים"
צילום: shutterstock

המשרד להגנת הסביבה העביר התחייבויות כספיות ל-13 רשויות בהיקף כולל של 2.1 מיליון שקל, לרכישת מדיחי כלים בגני הילדים וביצוע הסברה ברשויות המקומיות. 13 הרשויות שהצטרפו למימון המשרד ברבעון זה: גדרה, מגדל העמק, זיכרון יעקב, בני עייש, מועצה אזורית הר חברון, מועצה אזורית מטה אשר, כפר יונה, כאוכב, מועצה אזורית חבל יבנה, נס ציונה, מועצה אזורית  עמק המעיינות, מועצה אזורית עמק יזרעאל וראשון לציון.

עד היום, היקף הסיוע של המשרד להגנת הסביבה עבור נושא זה מסתכם ב-17.3 מיליון שקל ל-125 רשויות מקומיות. בקשותיהן של רשויות נוספות נמצאות בבדיקת המשרד בימים אלה, וככל שתימצא עמידה בתנאי הסף של הקול הקורא, גם הן יאושרו ויתוקצבו בהקדם. סך התקציב המאושר במסגרת התמיכה הוא עד 45 מיליון שקל.

לטענת המשרד, "הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים תחל בקרוב בכ-5,300 גני ילדים, המהווים כ-26% מגני הילדים בישראל. ילדים אשר רגילים לאכול יום-יום באמצעות חמישה כלים חד פעמיים כל אחד, בממוצע, יעברו לשימוש בכלים רב פעמיים ויובילו לחיסכון ישיר של מעל 100 מיליון פריטי כלים חד פעמיים בממוצע, בכל שנה".

השרה זנדברג: "שינוי ההרגלים בגני הילדים ישפיע לטובה על כל בית ובית"

במסגרת התמיכה, המשרד להגנת הסביבה מייצר מנגנון תקציבי שיאפשר לרשויות, שיוותר להן תקציב לכך, לרכוש כלים רב פעמיים איכותיים יותר ממה שתוכנן מראש, לרכוש כפות הגשה ואף קערות למרכז השולחן ובכך לחסוך עוד ועוד פסולת פלסטיק מיותרת. בנוסף, המהלך צפוי לקדם שוק של ספקים ונותני שירותי הסעדה המבוססים על שימוש בכלים רב-פעמיים, ובכך להגדיל את ההיצע וההיתכנות של גופים נוספים לבצע שינוי ומעבר לצורת הסעדה זו.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, אמרה כי המהלך להוצאת הכלים החד-פעמיים מגני הילדים הוא חלק מהתוכנית שמוביל משרדה "לגמילה משימוש בכלים חד פעמיים ולהפחתת פסולת פלסטיק, ומתווסף לתוכנית שלנו עם מערכת החינוך שמתחילה כבר בגיל הגן, שמטרתה להפוך את כל מערכת החינוך מגיל הגן למקום שגם מחנך וגם פועל באופן מקיים. להכנסת המדיחים לגנים השלכות בריאותיות, סביבתיות, כלכליות וחינוכיות, והיא צפויה להביא להפחתה משמעותית בשימוש בכלים חד-פעמיים בישראל. שינוי ההרגלים בגני הילדים ישפיע לטובה על כל בית ובית".