איסור על עישון והכנסת כלים חד פעמיים: תמר זנדברג מודיעה על הגבלות חדשות בגנים הלאומיים

תקנות חדשות בגנים הלאומיים של ישראל: השרה להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים מפרסמים כללים מעודכנים, שיכללו איסור על עישון ואיסור הכנסת כלים חד-פעמיים לגנים הלאומיים | "הכללים החדשים נועדו לשמור על הגנים הלאומיים שלנו נקיים מפסולת חד פעמית ומבדלי סיגריות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/22 20:13 א בסיון התשפב

איסור על עישון והכנסת כלים חד פעמיים: תמר זנדברג מודיעה על הגבלות חדשות בגנים הלאומיים
גן לאומי מגידו, צילום: שרית פלצי מיארה

יעבור? השרה להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים מפרסמים להערות הציבור טיוטת כללים חדשים שיקבעו סדרים והתנהגות בגנים לאומיים בנושאים שונים, בהם עישון וכן כלים חד-פעמיים. הטיוטה מתפרסמת היום (ג'), שהוא גם יום ללא עישון של ארגון הבריאות העולמי. הכוונה היא לקבוע עבירות קנס, וכעת התקנות בשלב הערות הציבור.

עישון רק במקומות מסומנים

במסגרת טיוטת הכללים החדשים לגנים הלאומיים, מוצעות הוראות חדשות וכן עדכון של הוראות קיימות, הכוללות בין היתר, איסור על הכנסת כלים חד-פעמיים; איסור על עישון, אלא במקום שסומן על ידי הרשות כמיועד לכך; איסור על הבערת אש; איסור על השלכת פסולת, אלא במכלי אצירה המיועדים לכך וכן הוראות להצבת שילוט בשלוש שפות. הסמכות לקבוע את הכללים החדשים הנוגעים לקביעת ההסדרים להתנהגות המבקרים בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים, נתונה למליאת רשות הטבע והגנים, באישור השרה להגנת הסביבה. 

חוק עזר לגנים לאומיים חוקק בשנת 1967 ומאז עבר שינויים ותיקונים קלים מספר פעמים ובהתאם לשינוי ההתנהגות והנורמות בציבור. השינויים שחלו בתרבות הטיול והנופש בחיק בטבע בקרב הציבור הישראלי, כגון הפרעה בגן על ידי שימוש בטיסנים וכלי רחיפה אחרים, אינן מקבלות מענה בחוק העזר הקיים. על כן, עלה הצורך להסדיר הגבלות, איסורים, הוראות והיתרים נוספים.

זנדברג: "הכללים החדשים נועדו לשמור על הגנים הלאומיים"

הכללים המוצעים נועדו לתת מענה לכלל הגנים הלאומיים, לעדכן אותם ולקבוע הוראות חדשות הדרושות להתמודדות עם צורכי הגנים הלאומיים ושמירתם. בהתאם לתפקידי הרשות, הכללים המוצעים שואפים לאפשר שמירה על ערכי הטבע והמורשת המצויים בגנים במקביל לבריאות הנופשים, תוך פתיחה של גנים אלה לציבור הרחב, בין היתר לצורכי נופש בחיק הטבע.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "העישון מזיק, פוגע בבריאות ועלול להוביל לתמותה. בנוסף, הוא מזיק לסביבה. הכללים החדשים נועדו לשמור על הגנים הלאומיים שלנו נקיים מפסולת חד פעמית ומבדלי סיגריות, וכן על בריאות הנופשים והמבלים באתרים. אנחנו ממשיכים במגמה החיובית ועוברים לכלים רב-פעמיים - עכשיו גם בגנים הלאומיים של רשות הטבע והגנים".