בעין הסערה ארנון סגל: "המשטרה לא מתייחסת לעולי הר הבית היהודים כאל אזרחים"

רגע אחרי תשעה באב התפנה פעיל הר הבית הוותיק לראיון עם חדשות כיפה. על סגירת ההר לכניסת יהודים בשל חג הקורבן הוא זועק: "די לאפליה הגזענית הזאת", ומנגד, על תפילת מוסלמים בהר הוא אומר: "ביתי תפילה יקרא לכל העמים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/07/21 19:13 יא באב התשפא

ארנון סגל: "המשטרה לא מתייחסת לעולי הר הבית היהודים כאל אזרחים"
יהודים ממתינים לקראת עליה להר הבית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הר הבית נסגר הבוקר (ג') לכניסת יהודים בעקבות חג הקורבן של המאמינים המוסלמים. ההר, שיפתח שוב לכניסת יהודים ביום ראשון בשבוע הבא, נמצא בכותרות כמעט בכל יום, ודאי בשבוע כמו זה בו אנחנו מציינים את חורבן שני בתי המקדש והמוסלמים את החג שלהם.

במהלך תשעה באב פרסם ראש הממשלה נפתלי בנט הודעה, בה הנחה להמשיך בעלייה מסודרת ובטוחה של יהודים להר הבית "תוך שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר". אתמול יצאה הבהרה מלשכת ראש הממשלה כי אין שינוי בסטטוס קוו בהר הבית והכוונה הייתה לחופש ביקור של יהודים ולא לחופש הפולחן, שנשאר אסור ליהודים בלבד. כדאי לציין כי על אף ההבהרה אין אף חוק שאוסר על תפילת יהודים בהר.

יהודים בהר הבית בתשעה באב

יהודים בהר הבית בתשעה באב. צילום: חוזרים להר

ארנון סגל פועל בנושא הר הבית במשך שני עשורים ולאחרונה אף פרסם ספר בנושא, "הבית". בראיון שערכנו העריך סגל כי הבהרת ראש הממשלה לא תפגע בתפילת יהודים בהר. "נתניהו כבר אמר ב-2015 שיהודים לא יתפללו בהר הבית אלא רק יבקרו בו. עברנו הרבה מאוד התנכלויות. אתה רואה שבשורה התחתונה יש התגברות עממית ממש משמעותית של העליה".

סגל מסביר למה הוא מתכוון בהתגברות משמעותית: "השנה היה חם בצורה יוצאת דופן בתשעה באב, והיתה נהירה של אנשים להר, כמעט 1,700 אנשים. זה לא נתפס כהרבה בהשוואה לכותל, אבל ההר היה פתוח ארבע שעות - בשעות לא נוחות. יש איזה מרכיב של אי ודאות שאתה לא יודע אם באמת יהיה פתוח או לא, כמו שהיה ביום ירושלים. חיכו שם שעות ארוכות, ראיתי ילדים קטנים, אנשים יצאו לפנות בוקר מהבית עם הילדים שלהם ונסעו חצי מדינה כדי להגיע. זה ה"משמעותית", את זה אי אפשר לעצור".

באחת מההודעות שלו כתב בנט כי חופש הפולחן של המוסלמים לא יפגע.

"אין לי בעיה עם זה. ישעיהו אמר "ביתי תפילה יקרא לכל העמים", וגם שלמה בחנוכת המקדש, "גם הנוכרי אשר יבוא מארץ רחוקה ופרש כפיו אל הבית הזה". לא זו הבעיה. הבעיה היא שליהודים לא נותנים לנשום שם. שירת התקווה - כל המזרח התיכון רועד, כל העולם מוחה, והבוקר כשיש שם כרזות תמיכה במוחמד דף אז לאף אחד לא שם לב.

הר הבית סגור בחג הקורבן. ההר נפתח בעבר ליהודים בזמן חג הקורבן?

"לפני שנתיים חג הקורבן חל במקביל  לתשעה באב ואז היה סגור בבוקר ופתחו ברבע השעה האחרונה. מילא שיהיה סגור. אבל קודם כל שהמשטרה תוציא הודעה. המשטרה לא מתייחסת לעולי הר הבית היהודים כאל אזרחים, היא מתייחסת אליהם כמו פקודים שאפשר להנחית עליהם דברים, היא לא מוציאה הודעה כמו שהיא מוציאה הודעה באלף ענייני אחרים, נגיד על תפילות בכותל. דבר נוסף, שלא תאפשר שם את ההפקרות הזאת של הפגנות תמיכה בטרור, זה לא ייתכן".

"אנחנו אנשי מחמד דף", הבוקר בהר הבית

"אנחנו אנשי מחמד דף", הבוקר בהר הבית. צילום: Jamal Awad/Flash90

חג הקורבן מביא איתו בכל שנה את סגירת מערת המכפלה בפני יהודים, והיום נערכו תפילות וביקורים ברחבת המדרגה השביעית. בשונה מהר הבית הבית, במערכת המכפלה יש מספר ימים קבועים בשנה שאוסרים כניסת יהודים למתחם ומנגד מספר ימים קבועים בהם המוסלמים לא יכולים להיכנס, שוויון. 

על הסידור במערה אומר סגל: "זה הוגן", אך מיד מקשה: "במערת המכפלה לא החילו את הריבונות, בהר הבית כן".

"שיהיה הוגן, שיהיה שווה בשווה. יודע מה, שתהיה הפרדה: להתיר גם ליהודים וגם למוסלמים להגיע מכל השערים בכל השעות. באותן השעות שמותר לאלה מותר גם לאלה. די לאפליה הגזענית הזאת! איך אנחנו משלימים עם זה בכלל? זה מנוגד לכל חוק ולכל נורמה דמוקרטית".

משהו השתנה מאז כניסת הממשלה החדשה?

"לא. הממשלה לא מעלה ולא מורידה. המציאות בשטח משתנה לאט לאט בגלל הדרישה הציבורית".

לרבנות הראשית יש חלק בתפיסה שהכותל המערבי הוא הקדוש ביותר ליהודים

הרבה מאוד חלקים בחברה היהודית תופסים את שריד בית המקדש, הכותל המערבי, כמקום הקדוש ביותר ליהודים למרות היותו קיר תמך מתקופת הורדוס. הרבנות הראשית טוענת כי העליה להר הבית אסור וכי יהודים צריכים להגיע לכותל המערבי, זו גם גישת החרדים. בישיבת סיעת יש עתיד אתמול, שר החוץ יאיר לפיד אמר: "אין שום שינוי בהר הבית. ליהודים יש חופש ביקור בהר הבית ולמוסלמים חופש פולחן. אם יש יהודים שרוצים להתפלל, המקום הקדוש ביותר ליהודים הוא כמה מטרים משם - הכותל".

סגל אומר כי לרבנות יש חלק בתפיסה הזו וגם לחרדים. "אני חושב שהיום המצב הרבה יותר טוב משהיה. כשלפיד אמר את מה שאמר נזעקו על זה. כשזרח ורהפטיג (שר הדתות מטעם המפד"ל בתקופת שחרור ירושלים, א"ה) אמר את אותם הדברים אחרי ששת הימים, שהכותל הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, לאף אחד לא היה אכפת". 

לפיד בביקור בכותל

לפיד בביקור בכותל. צילום: Yonatan Sindel/Flash90