"איך זה מרגיש להגשים חלום? זוועה": צליל דיין התגברה על הקושי בדרך לאלבום שני

הזמרת והיוצרת הצעירה צליל דיין קבעה לעצמה יעד: אלבום תוך שנה. אחרי שהגשימה אותו, היא הסתכלה פנימה והחליטה לקחת הפסקה של כמה שנים - וכמעט הפסיקה ליצור | בדרך לאלבום שני היא משתפת: "זו הזדמנות לתקן. יקח כמה שייקח, מוזיקה זקוקה לזמן"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 09/06/23 09:23 כ בסיון התשפג

"איך זה מרגיש להגשים חלום? זוועה": צליל דיין התגברה על הקושי בדרך לאלבום שני
צליל דיין, צילום: צרי אדמוני

עם אלבום ראשון מאחוריה, הזמרת והיוצרת צליל דיין החלה לפרסם בחודשים האחרונים סינגלים מתוך האלבום השני שלה שעתיד לצאת בקרוב. היא פרסמה כבר שלושה שירים, ובראיון לקראת יציאתו של האלבום השני היא מספרת על התהליך שעברה מאז הוציאה את האלבום הראשון לפני ארבע שנים.

תחילת הדרך והאלגוריתם של פייסבוק: האלבום הראשון נוצר מתוך בהילות

דיין נולדה בקריות, ולאחר שמורים בבית הספר היסודי בו למדה גילו את אהבתה למוזיקה - היא עברה לפנימיית שטיינברג בכפר סבא שם התפתחה גם מבחינה מוזיקלית. חודשים ספורים לפני שחרורה מהצבא החלה דיין לעבוד על אלבום ראשון. "פירסמתי בפייסבוק סרטון שלי מנגנת את 'נפשי צמאה' כמה ימים אחרי שהוא נכתב, והסרטון קיבל המון חשיפה", היא מספרת בראיון לכיפה. "בין התגובות החמות שקיבלתי על השיר, היו אנשים שהציעו לי לעבוד איתם באולפן. ככה הכרתי את יוני טלבי", מי שליווה אותה ביצירת האלבום שגם נקרא "נפשי צמאה" ומכיל 12 רצועות על אהבתה הנכזבת של דיין.

צליל וטלבי בהקלטות האלבום הראשון

צליל וטלבי בהקלטות האלבום הראשון | צילום: אלעד פרי

תהליך יצירת האלבום הראשון היה מורכב. "בחוויית החיים שלי אז הייתה תחושה שאין זמן, שצריך להספיק הכל מהר לפני שנגמר. עשיתי הסכם ביני לביני שאת האלבום הזה אני מקליטה תוך שנה. הייתי מבלה באולפן ימים שלמים, יום אחרי יום, לפעמים אחרי לילה לבן יוני היה מקפיץ אותי לעבודה והייתי ממשיכה את היום כרגיל. חשבתי שככה זה צריך להיות, שזה נורמלי, לא לישון טוב, לא לאכול טוב, רק מוזיקה. אומרים שכדי להצליח במוזיקה צריך לתת לה הכל, גם את עצמך. וזה מה שעשיתי".

הדרך שהובילה לאלבום הראשון והקשר לאלוהים

באלבום הראשון מפרקת דיין את חוויית הפרידה שלה מחברתה הדתייה. את המוזיקה של דיין עוטפים ברכות מושגים רוחניים, החל מהאלבום שנקרא "נפשי צמאה" ועד שיר על הכשרת כלים וצום ביום כיפור. דיין מגיעה מבית חילוני - והחברות חיברה אותה לעולם המצוות. "להכשיר איתך כלים, להכיר את ההורים ולצום ביום כיפור ולשמוע עוד שיעור ולשמור איתך שבת. בשבילך", היא שרה בשיר "אישה טובה". הזוגיות הייתה מורכבת, אהבת נשים והדת - וכבר באותו השיר מתעמתת דיין עם המציאות ושרה "זה היה כל כך ברור שאנחנו פרי אסור".

"דרכה גיליתי עולם שהיה רחוק משלי, שקסם לי מאוד. מעבר לחגים והשבתות. החיבור היה קורה כשהיא הייתה פותחת ספר, ואז היינו מדברות עליו. היא לימדה אותי להתפלל והכינה לי סידור עם פתקים קטנים של מה לעשות מתי", היא מספרת. הפרידה לא מנעה ממנה להתחבר לאלוהים בדרכה. "כשזה נגמר הדיבור שלי מול אלוהים נשאר והתחזק. השיח שלי עם חברה מהקהילה הדתית מרגיש לי הרבה יותר שייך וחיפשתי אותו בכל מיני מסגרות. היום אני יכולה לומר שאני מאמינה באלוהים, ומרגישה אותו שומר עליי. אני אוהבת נשים, כן. ולא שומרת שבת או מתפללת - ובכל זאת מרגישה שהוא אוהב אותי ככה".

איך זה מרגיש להגשים חלום? זוועה

אחרי שהוציאה את האלבום חוותה צליל תחושת ריק. "איך זה מרגיש להגשים חלום? זוועה. מה שקורה זה שהחיים ממשיכים כרגיל, ואני צריכה להמשיך איתם לדבר הבא. לאלבום הבא. הייתה לי המון ציפייה מהאלבום הזה, וקרו דברים מדהימים, אבל רציתי עוד והפער יצר קושי. התחלתי להסתכל סביב, על מוזיקאים, והרגשתי שאני לא בקצב. ואז בכוח לכתוב, בכוח ליצור. פתאום הייתה תחושה שיש איתי מישהו בחדר, ששופט אותי ואת כל מה שאני כותבת, קול שאומר ששום דבר לא יהיה מספיק טוב כמו מה שעשיתי".

דיין

דיין. הרגישה לא בקצב | צילום: סידי הק

הקול הזה הוביל לארבע שנות שקט, עד פרסום הסינגל 'עד שנשרף'. צליל משתפת בחוויות שלה מההפסקה הארוכה: "שרפתי את כל הגשרים, עזבתי את הדירה, התפטרתי מהעבודה ונסעתי להתנדב בחוות טבע האדם בניר צבי למשך חודש, גרתי בבקתה מבודדת מוקפת בעצי פקאן. הייתי קמה בבוקר, מאכילה את החיות ועוזרת בתפעול של החווה. התנתקתי מהכל. הבנתי שגרתי בתוך סיר לחץ יומיומי והייתי צריכה רגע. בסוף החודש החלטתי שכל דבר שיש לי בו ספק יוצא לי מהחיים, ובקשר למוזיקה אני צריכה לשחרר, אם אני לא מצליחה לכתוב לא בכוח, אם זה יחזור זה יחזור ואם לא... אז לא".

המעגלים נסגרים

אחרי ההתנתקות וההנקות, התחילה דיין ללמד בפנימייה בה היא למדה בעצמה ויצרה מוזיקה עם התלמידים. מי שהחזיר לה את האמון בעצמה הוא סידי הק, שאחרי שיחה איתו חזר לה הניצוץ שאבד. "לנצח אודה לו על הרגע הזה. הוא החזיר אותי לנקודת כיף ששכחתי. לא לחשוב על תוצר מוגמר, אם זה יצא או לא יצא, פשוט לעשות מה שבא לנו".

אחרי התובנה שהכתה בה הכירה דיין את שלומי גוילי, מי שבסופו של דבר גם ליווה אותה בהקלטות האלבום השני והיה אמון על העיבוד וההפקה. "לתהליך הזה ניגשתי אחרת. הורדתי הילוך הלחץ ירד, השתניתי. חוק מספר אחד: להקשיב למה עושה לי טוב, לא כל יום להיות באולפן, לאכול טוב, לישון טוב. חוק מספר שתיים: אין דד-ליין, יקח כמה שייקח. מוזיקה זקוקה לזמן".


("אמת", סינגל מתוך האלבום השני. "את הכל הקרבתי בשבילך")

האלבום השני הוא הזדמנות לתקן דברים שחוויתי באלבום הראשון

עם שלומי היא יצאה למסע מחודש שבסופו הוקלט האלבום השני שלה. היא מספרת על התהליך ועל סדרי העדיפויות שעמדו לנגד עיניה: "תוך כדי התהליך ניגנתי על כל הכלים כדי לבנות עיבוד, וברוב השירים השארנו את זה ככה. לא עניין אותנו אם זה מושלם, אם זה מרגש אותנו, זה עובד. לא היה לחץ של זמן, או תחושה של עבודה. יותר של מפגש והיה לנו חשוב לייצר את התחושה הזאת גם עם הנגנים שהגיעו. הבנתי שאנרגיה של אנשים נכנסת לי למוזיקה וחשוב לי שזאת תיהיה אנרגיה שאני אוכל להתחבר אליה. בשונה מהאלבום הראשון, שאנשים שלא הכרתי ניגנו לי בשירים, הפעם שמתי על זה דגש".

דיין וגוילי

דיין וגוילי. מלווה את האלבום השני | צילום: דן אשוח

היא מסיימת ומסכמת: "האלבום השני הוא הזדמנות לתקן דברים שחוויתי באלבום הראשון, ואני שמחה על זה מאוד. פתאום הסתכלתי על התהליך, על הדרך. איך אני מרגישה בתוכה. עם איזה אנשים אני רוצה לעבור את התהליך הזה. מה באמת חשוב לי. אני כל כך גאה להסתכל על הבחירות שעשיתי, על החברות עם שלומי, על השירים שכתבתי והאנשים שניגנו לי באלבום. מחכה כבר להתחיל את הדבר הבא".