סקירה הז'אנר הבוטה והבועט קיבל תפנית: כך חדר הטקסט האמוני להיפ-הופ

סימפולים, מושגים ופזמונים מעולמות המוזיקה היהודית והפופ האמוני נכנסו אל ליבו של ההיפ הופ הישראלי בהתקרבות מפתיעה בין הסגנונות: הרב קרליבך באלבום של עטר מיינר וקטע על התפילה באלבום של רביד פלוטניק | בונוס: פלייליסט היפ הופ יהודי

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 16/05/23 15:27 כה באייר התשפג

הז'אנר הבוטה והבועט קיבל תפנית: כך חדר הטקסט האמוני להיפ-הופ
אביתר בנאי, רביד פלוטניק ויעקב אסרף, 2020 |, צילום: Noam Revkin Fenton\ Flash90

המוזיקה היהודית, כך קראו לה פעם, עברה מתיחת פנים בשנים האחרונות. הז'אנר קיבל את הכינוי "פופ-אמוני" וייצר כוכבים חדשים שכבשו וכובשים את המאזינים הישראלים עם שירים על יוסף הצדיק ועל עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים. ועם ההצלחה הגדולה, מגיעה גם ההשפעה: נראה כי ז'אנרים שונים במוזיקה הישראלית מקבלים השראה מהפופ האמוני, וז'אנר אחד מפתיע הוא ההיפ הופ הישראלי - במיוחד על רקע התדמית הפרועה והבוטה שלו.

פריחה מקבילה וסימפולי רבנים

כמעט במקביל לפריחתו של הפופ-האמוני, חווה גם ההיפ-הופ הישראלי תור זהב משמעותי. בסוף החודש מתוכננות לא פחות משש הופעות של טונה ורביד פלוטניק בלייב פארק בראשון לציון שנמכרו במהירות שיא. בשנים האחרונות מורגשת התקרבות, כמעט דמיונית, בין הזמרים בסגנונות השונים, התקרבות שמשפיעה גם על המוזיקה - ונדמה שזו תופעה שרק תלך ותעמיק.

אחד האמנים הבולטים בהיפ הופ שבשיריו יש שילוב אלמנטים אמוניים הוא עטר מיינר. אלבומו הראשון של מיינר שיצא בנובמבר 2018 כולל שיר מחווה לאבא שבשמיים וסמפול של הרב זמיר כהן, ובאלבום השני תוכלו למצוא קטע דיבור של הרב שלמה קרליבך. באוגוסט האחרון שחרר עטר את אלבומו השלישי, "לפנים", ושם שיתופי הפעולה נותנים את הכיוון.

עטר מיינר

עטר מיינר. אב טיפוס | צילום: דניאל ז'קונט

נרקיס, שיר דוד גדסי ומעיין ליניק

באלבום משתתפים שלושה זמרים מהאגף האמוני: נרקיס, שיר דוד גדסי ומעיין ליניק. הרצועה הראשונה באלבום נקראת "חברים", והיא נפתחת בתקיעות שופר כשמיד אחריהן מגיע ורס של גדסי ששר מילים מתוך ברכת המזון. השיר השלישי באלבום נקרא "תפילה" והוא נפתח עם מעיין ליניק, בתה של אתי אנקרי, בשירה צלולה של "תפילה לעני" ההמנוני. "הו אלי שמע את תפילתי, צר בעולמי, רק אתה ישועתי / רק אל תסתתר ממני, אם אני צריך לראות תראה לי", זועק מיינר.


(האזינו לשיר "תפילה")

את גדסי תוכלו לשמוע גם באלבום החדש של אור שושנה המכונה "וייב איש", שנקרא "איזה מזל". הרצועה השישית באלבום, "דעת", נפתחת בפזמון מוכר: "ותן לי הדעת להבין הכל, כי רק אתה יכול לתת לי את הדעת לשנות ולשפר ולתקן". אתם מזהים נכון: אלו מילותיו של ישי ריבו בפזמון לשירו "הניסיון הזה" מתוך אלבום הבכורה שלו. בהמשך השיר שר שושנה: "גם כשאני לא עם אבא יודע שהוא איתי, הוא לא עושה לי כלום דווקא הכל זה לטובתי".

המקרא קם לתחייה

נחזור לגדול הז'אנר, רביד פלוטניק, שנמצא עכשיו בשיא הקריירה שלו. באלבום הסולו הרביעי שלו נכלל השיר "הריני", אותו הוא שר בהמשך גם עם אביתר בנאי במסגרת פרויקט של "מקור ראשון", וכולו עטוף בשפה יהודית. באלבום האחרון, השיר החותם את האלבום נקרא "שלווה בארמונותייך", רפרנס ברור לתהילים.

פלוטניק התארח לאחרונה בשירו של שלומי שבן, "כנען (12 מרגלים)", ומגלם בשיר את דמותו של יהושע בן נון. בשיר התנ"כי הזה משתקפת גם העובדה שההשפעה של הפופ האמוני לא נעצרת רק בהיפ הופ. בשיר משתלב גם ניגון חב"די, ובהופעותיו של שבן עם האלבום החדש שרה אותו מעיין ליניק.

שלומי שבן לצד שולי רנד ורביד פלוטניק. כנען

שלומי שבן לצד שולי רנד ורביד פלוטניק. "כנען" | צילום: דודי חסון

הדור הבא

בתקופה האחרונה פורץ לתודעה הראפר יובל ניאזוב כהן, "דודא", ששחרר אלבום סולו ראשון. למרבה ההפתעה הוא עולה לבמה עם ציציות וללא כיפה. "אני לא רוצה לדבר גבוהה גבוהה, אבל אמרתי את זה כבר: הוא הכוכב הבא של ישראל", אמר עליו פלוטניק שגם בחר בו כמופע החימום שלו. "תודעה של שפע והכל יקרה בעזרת הקדוש ברוך הוא, מתפלל", שר ניאזוב בפתיחת להיטו הגדול של האלבום "ארבעה שבועות".

ההתקרבות מתבטאת כמובן גם בתכנים. אחת הסוגיות שמעסיקות את כותבי ההיפ-הופ הנוכחיים היא התפילה. אחת הדוגמאות הבולטות הוא השיר "תכלת ולבן" של דוד בן ארזה, אמן חרדי צעיר ומבטיח. בן ארזה בחר דווקא בטהר שפי, אמן ומפיק היפ-הופ תל-אביבי, להפקת השיר. הם הכירו במדרשה בירושלים, ולמרות שבן ארזה כתב על השיר כי הוא "שיר בתפילה לבית", טהר הסביר כי מבחינתו "זה שיר על בית המקדש והר הבית".


(האזינו לשיר "תכלת ולבן")

תפילתו של הזמר

כאמור, התפילה והכמיהה מקבלות ביטוי נרחב בכתיבה ההיפ-הופית. בשירו של מיינר, "תפילה", מזמר טדי נגוסה: "שר את זה רק כי קשה לי לפנות בתפילה". בשירו של פלוטניק "שלווה בארמונותייך" משובץ קטע דיבור של שי צברי, אמן אחר עם מוטיבים יהודיים חזקים ביצירתו: "תפילה בשבילי היא דבר רחב והפרשנות שלי לתפילה היא מאוד מאוד רחבה", הוא אומר.

"אני חושב שכל זמן שאתה מנסה לדייק את עצמך ולומר משהו בכנות, עצם הניסיון שלך הוא תפילה. זה לא משנה אם בסוף תצליח להגיד משהו בכנות. אבל כל זמן שאתה מנסה להיות כן בתפילה שלך לדייק את הכוונות שלך - אתה נמצא בתפילה. ואז באמת פורץ ממך ממך הקול האמיתי שלך".