פתרנו את התעלומה: איך הערוץ המוצלח בטלוויזיה מתרסק ברייטינג?

טבלת נתוני הרייטינג מציגה תופעה מפתיעה: תכניות פופולריות של ערוץ כאן 11 נדחקות לתחתית הטבלה ולא מציגות את האהדה הקיימת בציבור בפועל. יצאנו לבדוק איך הערוץ שכובש את הקהל הישראלי לא מצליח לזרוח על המסך הגדול, והבנו איפה הוא דווקא מנצח ובגדול

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 25/12/23 13:40 יג בטבת התשפד

פתרנו את התעלומה: איך הערוץ המוצלח בטלוויזיה מתרסק ברייטינג?
דסק כאן 11, צילום: כאן 11

מעקב אחר טבלאות הרייטינג בשנה האחרונה מציג מצב ברור: קשת 12 שולטת ללא ספק במקום הראשון - הן במהדורות החדשות והן בתכניות הפריים טיים, ערוץ 14 רושם התחזקות מטאורית בכל הקטגוריות, ערוץ 13 עם ירידה חדה אך הבלחות חיוביות מדי פעם בפעם, וכאן 11 בתחתית הטבלה - כמעט באופן קבוע. על אף שתאגיד השידור רשם לעצמו עלייה של 16% בנתוני הרייטינג של המהדורה בשנה החולפת, הוא עדיין מגרד את התחתית הטבלה כמעט מדי יום.

כאן 11 מגרד את תחתית טבלת הרייטינג - בחדשות ובפריים טיים

ולא רק במהדורה: גם בשעות הפריים טיים הערוץ הראשון פוגש לרוב את תחתית הטבלה. אפילו התכנית הנצפית והאהובה ביותר שלהם, קופה ראשית, סיימה את השנה עם ממוצע של 8.1% רייטינג בלבד. מדובר בנתון גבוה עבור התאגיד, ועלייה של 30% מהעונה הקודמת, אך בהשוואה לתכניות כמו ארץ נהדרת שרק לאחרונה נשקה ל-30% רייטינג לתכנית, הנתונים של כאן 11 מעלים תהיות.

ניתן היה לתרץ את התעלומה בטענה שהתכנים של כאן 11 טובים פחות מאלו של הערוצים האחרים, אך ברור שזה לא המצב. תאגיד השידור הציבורי מצטיין ביצירת תכניות דוקו מרתקות ("האחת", "זריחה שחורה", "סליחה על השאלה"), דוקו ריאליטי מוצלח ששורד שבע עונות ("בואו לאכול איתי"), קומדיות מצוינות ("קופה ראשית", "זהו זה", "היהודים באים") וזה עוד לפני שנגענו ב"זמן אמת", "6 אפסים", "מנאייכ", "איסט סייד", "המפקדת", ובהפקות המקור המוצלחות בכאן חינוכית. אז איך קרה שהתכניות המוכרות והנצפות ביותר בכל בית לא זוכות לאותה תהילה על המסך?

קופה ראשית

קופה ראשית, ממוצע של 8.1% רייטינג לעונה צילום: כאן 11

כוחו של ערוץ 11 הוא לא על המסך הגדול, אלא על המסך הקטן

הן דווקא כן. מבדיקה שערכנו ב"חדשות כיפה", ולא מתוך ניסיון להמציא מחמאות למי שלא מגיע לו כמובן, אפשר להבין די בבירור שכוחו של ערוץ 11 הוא לא על המסך הגדול, אלא על המסך הקטן. לכאן 11 יש פלטפורמה חזקה שאין לערוצים המתחרים, ואיתה הוא שולט ביד רמה - כאן דיגיטל. הצופים אולי צורכים את החדשות של 21:00 בערב עם יונית לוי, אבל הולכים לישון עם אורית נבון. אם מהדורת חדשות 12 בערב השבעה באוקטובר השיגה 593 אלף צופים, משרדי הלייב של כאן בפלטפורמות השונות (כאן 11, כאן רשת ב וכאן חדשות בדיגיטל) צברו יחד כ-750 אלף צפיות.

אם במסך זו קשת ששולטת ביד רמה, היוטיוב הוא הטריטוריה של כאן 11. חשבון היוטיוב של כאן חדשות עם כמות העוקבים הגבוהה ביותר ביחס למתחרים - 609 אלף עוקבים ועלייה של 32% לעומת השנה שעברה. בהשוואה לכך, לעמוד היוטיוב של חדשות 12 יש 100 אלף עוקבים, לערוץ 14 201 אלף ולחדשות 13 170 אלף עוקבים. את חלק מהתכניות מתרגמים בכאן לשפות השונות, וכך כתבה שתורגמה לאנגלית על גאיה שנרצחה במסיבה ברעים גרפה מיליון צפיות ביוטיוב.

עמוד היוטיוב המצליח של כאן 11, 600 אלף עוקבים

עמוד היוטיוב המצליח של כאן 11, 609 אלף עוקבים צילום: צילום מסך יוטיוב

ההצלחה של כאן 11 בדיגיטל מנוגדת לכישלון על המסך

ההצלחה של כאן 11 בדיגיטל מנוגדת לכישלון על המסך. בשנה האחרונה האתר והאפליקציה של כאן רשמו לעצמם גידול של 230%. הצופים בוחרים בדיגיטל גם בתכני כאן חינוכית, שרשמה לעצמה למעלה מ-460 מיליון צפיות בשנה החולפת. תכני "קופה ראשית" בדיגיטל זכו ליותר מ-174 מיליון צפיות בשנה האחרונה, בניגוד לנתוני הרייטינג הסבירים בשעות השידור. גם "זמן אמת", תכנית המגרדת את תחתית הטבלה מדי יום, גורפת יותר מ-4 מיליון צופים על המסכים הקטנים.

ההצלחה הזאת אינה מקרית. כאן 11 גייסה לא מעט משאבים כדי להצטיין בדיגיטל, וכבר שנים שהיא משיקה תכנים ייחודיים שלא נראים על המסך - כאן מקשיבים עם אורית נבון שמגיעה למאות אלפי צפיות ביוטיוב, הפודקאסט הפופולרי "חיות כיס", סדרות רשת כמו "לצאת מהקופסה", "ארון הקודש" ועוד ועוד. כוחו האדיר של תאגיד השידור הציבורי אמנם לא נראה בנתוני הרייטינג המתפרסמים מדי יום, ומכריזים מי הערוץ המוביל ומי השפל, אך בדיגיטל הוא ללא ספק השחקן המרכזי.