שאל את הרב

9 באב

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 15/07/13 19:46 ח באב התשעג

שאלה

ממתי מותר לכבס במוצאי 9 באב?

תשובה

להלן תשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספר באתר ישיבת הר ברכה
http://ph.yhb.org.il/05-10-19/#note_5_10_25
בברכה אייל משה

לדעת רוב האחרונים, בנוסף לאיסור לאכול בשר ולשתות יין, גם אין לכבס או ללבוש בגדים מכובסים, ואין להסתפר ואין לשמוע מוזיקה משמחת ואין לרחוץ בחמים. אבל לרחוץ בפושרים מותר. ויש מקילים וסוברים שרק מבשר ויין צריכים להימנע ביום העשירי, אבל מותר לרחוץ, להסתפר ולכבס בלא הגבלה. לכתחילה יש לנהוג כמחמירים, ובשעת הדחק אפשר להקל.

מקורות
המחמירים: רש"ל, ב"ח, מ"א, א"ר ועוד. ואמנם נפוץ בציבור כי האשכנזים מחמירים בזה והספרדים מקילים. אולם לא כן מבואר באחרונים. בין הספרדים רבים המחמירים גם בכיבוס, רחצה ותספורת, ומהם: החיד"א במח"ב תקנח, א, ור"ח פלאג'י במועד לכל חי י, צב, וכה"ח תקנח, ו. וכנה"ג בהגה"ט ומאמ"ר הקילו. ובבאו"ה כתב שבשעת הדחק אפשר לסמוך על המקילים. וכך דעת רוה"פ. וע' בפס"ת תקנח, ב. וביחו"ד ה, מא, היקל, והרב אליהו החמיר (הל' חגים כט, ג). והוסיף שם שמי שמחמיר גם בכביסה ורחצה וכו' עד סוף יום עשירי הרי זה משובח, וכ"כ בכה"ח תקנח, י.
ככלל דין יום העשירי כדין תשעת הימים למנהג אשכנזים, ומעט קל יותר. שבתשעת הימים נוהגים לצמצם בהזמנת אנשים לסעודת מצווה שאוכלים בה בשר ושותים יין, ואילו במוצאי תשעה באב אין מצמצמים (מ"ב תקנח, ב). ויש חסידים שנהגו לעשות סיום במוצאי תשעה באב, כי בפנימיות היום גנוזה שמחה שממנו מתחילה הגאולה, וע' בפס"ת תקנח, א. ועוד הקילו לאכול במוצאי הצום תבשיל שיש בו טעם בשר (באו"ה שם).

כתבות נוספות