שאל את הרב

תפילה בחופש כשקמים מאוחר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/07/09 15:04 יד בתמוז התשסט

שאלה

קודם כל, אתם עושים עבודת קודש ממש!! יישר כוח!

א. בחופש קשה מאוד לקום מוקדם ולהתפלל שחרית. בד"כ אני מתפללת מנחה (יש לציין שאני מחוייבת רק בתפילה אחת ביום, ואני מקפידה על כך מאוד!). כידוע, בתפילת מנחה אין קריאת שמע (בעוד שבשחרית ובערבית יש). האם אני יוצאת ידי חובה קריאת שמע כשאני קוראת קריאת שמע שעל המיטה?

ב. נתקלתי בהמון אירועים שבהם מוגש יין על השולחן. המלצר פותח את היין ומוזג לאורחים. האם יש בעיה לשתות יין שנפתח ונמזג על ידי אדם שאינו שומר תורה ומצוות? אם כן- מדוע?

ג. לאחרונה ישנו גל של התחזקות במשפחתנו המורחבת, ב"ה. קנינו סידורים וחומשים לכמה מבני משפחה ואנחנו רוצים לכתוב להם הקדשה. האם יש איזה פסוק/אמרה שיכול להתאים להם (בנתיים כולם רק שומרי מסורת) וגם להעביר את המסר, הרעיון והערכה שלנו כלפיהם (וכמובן בסוף גם ברכה, איחולים ותפילה שימשיכו כך?)

ממש תודה וסליחה על האורך!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
לשאלה הראשונה: יש חשיבות שכל אדם מישראל יקרא פעם ביום קריאת שמע לקבל על עצמו עול מלכות שמים.
להרבה דעות, נשים חיבות בקריאת שמע שעל המיטה, אבל נראה שראוי לומר קריאת שמע בתחילת היום שלך, לא להמתין עם עניין חשוב זה עד שאת הולכת לישון.
כאשר את קמה מהמיטה תקבלי על עצמך עול מלכות שמים (לכל הדעות אין צורך ביותר מפסוקים 'שמע... ואהבת...' עד סוף פרשיה ראשונה).
יש לציין שרק בדיעבד אפשר להתפלל מנחה. מי שמתפללת תפילה אחת ביום ראוי שתהיה זו תפילת שחרית והיא תתחבר לאמירת ברכות השחר, פסוקי דזימרא וקריאת שמע.

לענין היין - יש קושי הלכתי לשתות יין שנמזג על ידי יהודי שמחלל שבת בפרהסיה. עם זאת רבים מקילים כאשר מדובר ביין מפוסטר שנחשב מבושל על פי ההלכה. לכן את יכולה לקרוא את התווית שעל הבקבוק, מצוין שם אם היין מבושל (=מפוסטר) במקרים רבים זה כך. לפי דעות רבות מיין כזה אפשר לשתות. (יש בנושא דעות רבות ומחלוקות כדי להעניק לך מבט כלפי המקורות עייני (http://www.eretzhemdah.org/newsletterArticle.asp?lang=he

כתבות נוספות