שאל את הרב

הנטיעה הגואלת - דבר תורה לט"ו בשבט

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/02/15 22:51 יג בשבט התשעה

שאלה

ט"ו בשבט הפך, מאז ימי גאולתנו אלה, ל[חג נטיעת אילנות].

כל ענינו של חג זה הוא התעוררות גאולתנו זו, הגאולה השלמה אשר באה לתקן תיקון אחרון לחטא האדם בגן עדן. [נטיעת אילנות תביא לגאולה] ותתקן את חטא אדם הראשון.

הכיצד, אפוא, פעולה פשוטה וארצית כל כך תביא לגאולת כל העולמים כולם? אתמהא!

כולנו חפצים ש[יהיה לנו טוב], ואין דבר טוב בעולם מאשר להדבק בה', שהוא הטוב המוחלט.

אם כן, כיצד דבקים בקב"ה?

חז"ל מלמדים כמה דרכים על מנת להדבק בקב"ה, להדבק בתלמידי חכמים (ספרי, דברים יא "ולדבקה בו") ולטעת אילנות (ויקרא רבה כה ג):

"[רבי יהודה ב"ר סימון] פתח (דברים יג):

'[אחרי ה' א-להיכם תלכו]',

וכי אפשר לבשר ודם להלוך אחר הקדוש ברוך הוא], אותו שכתוב בו (תהלים עז, כ):

'[בים דרכך ושבילך במים רבים]' ואתה אומר - 'אחרי ה' תלכו ובו תדבקון' וכי אפשר לבשר ודם לעלות לשמים [ולהדבק בשכינה], אותו שכתוב בו (דברים ד):

'כי ה' א-להיך [אש אוכלה]'

וכתיב (דניאל ז): 'כורסיה שביבין דינור' וכתיב 'נהר דינור נגד ונפק מן קדמוהי' ואתה אומר - 'ובו תדבקון'!?

במילים אחרות - איך אפשר להידבק בקב"ה, הרי הוא אינסופי, שיא הקודש ועולה על כל דעת?

אלא מתחלת ברייתו של עולם לא נתעסק הקב"ה אלא [במטע תחילה] הה"ד (בראשית ב):

'[ויטע ה' א-להים גן בעדן]',

אף אתם כשתיכנסו לארץ לא תתעסקו אלא במטע תחלה הה"ד '[כי תבאו אל הארץ]' ".

[להדבק] הכונה [להיות אחד איתו, לעשות כמוהו].

הדביקות ב[תלמידי חכמים] כדרך להדבק בה' קצת יותר מובנת.

אך כיצד [הנטיעה] מדבקת?

בכדי לענות על זה יש להבין את [הקשר העמוק בין האדם לעץ].

במקומות רבים בתנ"ך נמשל הצדיק לעץ. הנה דוגמאות מספר:

"אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב. כִּי אִם בְּתוֹרַת ה' חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה. וְ[הָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ]" (תהלים א).

"בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּה' וְהָיָה ה' מִבְטַחוֹ. וְ[הָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא ירא (יִרְאֶה) כִּי יָבֹא חֹם וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִש

תשובה

כתבות נוספות