שאל את הרב

היהדות פנים רבות לה?! - על הדת הרפורמית

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 06/12/06 17:28 טו בכסלו התשסז

שאלה

בס"ד

כבוד הרב,

במסגרת בחינת הבגרות בתושב"ע לאולפנות הדתיות, אנו מתבקשות להגיש עבודת פרוייקט על דילמה כלשהי שבה אנחנו מתעניינות ורוצות להעמיק.

הנושא שבו אני בחרתי הוא נושא ה"זרמים" ביהדות. בחרתי להתמקד ולחקור את שלושת הזרמים הגדולים- אורטודוכסים, רפורמים וקונסרבטיביים.

שאלותי:

* תומכי הזרם הרפורמי טוענים שזרם זה יאחד את עם ישראל ויכניס למסגרת הדת גם יהודיים שלא הסתדרו בזרם האדוק והשמרני יותר, הזרם האורטודוכסי.

השאלה: האם אין חשש שמיסודו של הזרם הרפורמי יגרום דווקא לקרע ופיצול בישראל ולא לאיחוד?

* רבנים רבים (אורטודוכסים) סוברים ש"עדיף" החילון על פני הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי, מכיוון שאדם השייך לזרמים אלו בטוח שזו האמונה הנכונה והרמה הדתית האידיאלית. לעומת זאת אדם חילוני יודע שהוא חילוני ולכן אם ירצה לחזור בתשובה או להתחזק יהיה לו לאן לשאוף.

לעומת זאת ישנם רבנים אורטודוכסים אחרים שמאמינים שעדיף להשתייך לאיזשהו זרם מאשר להתחלן לגמרי. כך יזכה אותו אדם לקיים לפחות מס' מצוות.

השאלה: האם "עדיף" לא לקיים בכלל מצוות, או שמא עדיף לפחות לקיים חלק מהמצוות ולשנותן?

אשמח אם אוכל לקבל תשובה מעמיקה ומפורטת מכמה שיותר אנשים שיוכלו להאיר את עיניי ולחשוף בפניי כמה שיותר גישות ודיעות.

תשובה

לשואלת שלום רב.
באומרנו "זרמים" אנו נותנים מעמד שווה לרפורמים ולאורטודוקסים. צריך להבין שיש ביהדות כמה כיווני חשיבה שכולם ראויים לתואר "זרמים ביהדות. כך למשל יש ספרדים ואשכנזים, יש חסידים ומתנגדים, יש ציונים וחרדים, ויש עוד הרבה זרמים וכיוונים. כולם חלק מעולמה של היהדות. לעומתם יש את התנועה הרפורמית שהיא אינה חלק מהיהדות, למרות שרובם יהודים. כל הזרמים ביהדות שציינתי מבוססים על אותם עקרונות, על אותם יסודות. הויכוחים והדיונים נראים אותו הדבר ומסתמכים על אותם מקורות על אותה גמרא, על אותו רמב"ם רש"י תוספות ושאר ראשונים ועל אותו שולחן ערוך ושאר פוסקים אחרונים. יהודי מכל עדה וסוג, יכול להיכנס לאיזה בית כנסת שירצה, ולהתפלל שם את אותה תפילה עם שינויי נוסח מזעריים. לעומת זאת תפישת העולם של הרפורמי שונה לחלוטין. התלמוד אינו מחייב, הראשונים הם המלצה לא רצינית של רבנים מימי הביניים, ולשולחן ערוך אין שום משמעות. "התפילה" שונה מהותית בתכניה מכל דבר אחר, האמונות שונות לחלוטין. (למשל בסידור שלהם הם מחקו כל זכר לביאת המשיח, תחיית המתים, בית מקדש וקורבנות ועוד) לכן לא ניתן להכנס לבית כנסת רפורמי ולהתפלל שם כמו שאיננו מתפללים בבית תפילה של כל דת אחרת.
ולעניין אחדות העם. הרפורמים מאפשרים ליהודים להתחתן עם גויים. זה נעשה בנישואין של גויים ממש עם יהודים (לפעמים בטקס משותף עם כומר) או בעריכת גיור מזריז ומגוחך על מנת שיוכלו להתחתן. אז איך זה ישמור על אחדות העם?
ובכלל צריך לדעת שבארץ התנועות הנ"ל ממש חסרי משמעות. למשל מתוך עשרות אלפי חתונות בשנה יש בסה"כ כמה מאות חתונות רפורמיות. כלומר מדובר על אחוזים בודדים. הדבר בולט גם בחו"ל. שם מי שמחובר לקהילה יהודית מחובר גם לציונות וקיימים יותר סיכויים שלא יתבולל. והרי מי שמחובר לקהילה רפורמית שאינה מחייבת אותו להתחתן עם יהודי והיסודות הציוניים שלה רופפים ביותר, מהם הסיכויים שבנו או נכדו ימשיכו בדרכו?
הדבר שונה לחלוטין אצל מה שאת מכנה "חילוניים". בארץ רובו המוחלט של הציבור אינו חילוני אלא מסורתי. המיעוט החילוני שמנותק לגמרי מיהדות ופועל נגדה מקבל נפח גדול בתקשורת אבל הוא מיעוט קטן. בכל מחקר מעמיק, כשבודקים נושאים כגון חמץ בפסח וליל הסדר, מזוזה, סעודת שבת, צום ביום כיפור ותפילה בימים נוראים, חנוכה וסוכה, וכן טקסים כגון בר מצוה, חתונה טקסי אבלות וכמובן ברית מילה, וכן איזה שהם הגבלות באכילה, מתברר שרוב העם מסורתי. וודאי שמקיימים יותר מצוות מהרפורמי המצוי.
יתירה מכך, רובם המכריע של החילונים רואים ביהדות האורט' כנציגה האוטנטית של היהדות, ומבינים שזהו הדבר האמיתי.
ובכלל כפי שאמרתי הרפורמים אינם "קצת יותר פתוחים" אלא זוהי דת אחרת עם יסודות אחרים. לכן אני בהחלט מקבל שעדיף להיות מסורתי כמו רוב העם בארץ מאשר רפורמי.
אקווה שעניתי על שאלותייך
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות