איך לבחור סורק

החלטה בדבר רכישת סורק עלולה להיות כאב ראש של ממש. השוק מכיל מגוון עצום של סוגים שונים ,מעט סדר בבלגן.

חדשות כיפה יצחק שליסל 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

המטרה והמחיר
מי שמחפש אחר הסורק הזול ביותר יכול לקנות סורק של חברת ARTEC ב298- שקלים בלבד, אך כפי שודאי שמתם לב, החברה המייצרת אותו איננה חברה מוכרת והיא לא טרחה אפילו לתת שם לדגם הזה. קמצנות אינה בהכרח כדאית במקרה הזה. מאידך, מי שרוצה את הטופ שבטופ יכול לרכוש בעשרות אלפי שקלים דגמים של חברות ידועות המיועדים לגרפיקאים מקצוענים. גם פזרנות יתר אינה הפתרון האידאלי. לכן איפה, קודם צריך לדעת מהי המטרה שלשמה הולכים לרכוש את הסורק וע"פ זה לקבוע את הסף הכספי להוצאה.
עבור השימוש שימוש הביתי, ישנה חשיבות מירבית לקלות ההפעלה של הסורק, שנמדדת בחומרה (לחצני הסורק) ובתוכנה (שתהיה מותאמת למתחילים ולמתקדמים). המחיר המומלץ להשקיע בסורק שכזה נע בסיבות ה500- ש"ח. מי שנדרש להשקיע יותר כסף הוא מי שצריך סורק לשימוש המשרדי, ואז הפרמטרים החשובים הם מהירות הסריקה, יכולת סריקה למחשב; הדפסה; שליחה לעמוד אינטרנט; אי-מייל ופקס בלחיצת כפתור אחת וכן אביזרים נלווים כגון מזין דפים אוטומטי. לגרפיקאים מה שקובע זה כמובן האיכות, שנקבעת ע"פ הנאמנות לצבעים המקוריים של האובייקט הנסרק, וחדות הפלט. הסורקים העונים על הסטנדרטים הגבוהים שמציבים הסטודיויים לעיצוב הם היקרים ביותר.

היצרן
שיקול כספי נוסף צריך להיות לגבי השקעה ביצרן מוכר. כמו שהיתה מכונית זולה תוצרת "דלתא" שזקפה לזכותה רק בדיחות על חשבון האיכות שלה שרצות עד היום, ולעומת זאת ישנן מכוניות עם מוניטין כמו "מרצדס", אותו הדבר יש סורק עם שם חברה כמו ARTEC ויש לעומתו סורקים עם שמות חברות כמו HP, UMAX, Epson ורבים טובים אחרים. חברה מוכרת יכולה להגדיל את הסיכוי לרכישת סורק בעל איכות טובה יותר וכמובן לאחריות במקרה של מרעין בישין, אם כי היא איננה מהווה ערובה מושלמת שאפשר לסמוך עליה בעיניים עצומות.

יכולת המחשב
דבר נוסף שיכול לצמצם ולמקד את הבחירה טמון בסוג המחשב שאליו יחובר הסורק. מחשבים ישנים יכולים להתחבר לסורק רק באמצעות חיבור "Parallel" שהוא בעצם השקע של המדפסת. מחשבים חדשים, יכולים להתחבר גם באמצעות חיבור "USB", המספק מהירות רבה יותר ומאפשר גם חיבור של חומרות רבות למחשב והפעלתן בו זמנית. המחשבים היקרים יותר יכולים להתחבר בחיבור הנקרא בשם "SCSI", והוא המהיר מכולם אך גם עושה הרבה סיבוכים. לפני החלטה על דגם של סורק מסויים, חובה לברר אם אפשר בכלל לחבר אותו למחשב או אם לאו. יתכן כי מחשבכם מאפשר לכם כמה סוגי חיבורים, במקרה כזה כדאי לרכוש סורק בעל החיבור המהיר ביותר.

הטכנולוגיה
בסורקים השולחניים קיימים שתי שיטות של טכנולוגיית סריקה. הוותיקה והאמינה יותר מתבצעת ע"י חיישן CCD. החדשנית מתבצעת ע"י חיישן CIS ויש לה יתרונות משלה: סורקים דקים יותר, שמשתמשים בחיבור ה-USB כמקור האנרגיה שלהם ואינם מצריכים חיבור נוסף לחשמל.

הביצועים
המרכיב הראשון נקרא "עומק צבע" והוא נמדד ב"סיביות" (bits). משמעותו היא עד כמה הסורק יכול להבחין בדקויות בין גוונים שונים של צבע. בסורקים הישנים קיימים bits 36, ובמתקדמים 42 ואפילו 48.
המרכיב השני הוא הרזולוציה (חדות התמונה) והוא נמדד ב-dpi (עד כמה נקודות יכול הסורק להבחין באינץ'). למעשה ישנן כמה תכונות בסורק שנמדדות במדד הזה - הרזולוציה האופטית, רזולוציית החומרה והרזולוציה המשופרת. מה שמעניין אותנו זוהי הרזולוציה האופטית. יש לשים לב שאנחנו בודקים אותה ולא מתבלבלים בטעות עם אחת התכונות האחרות. כמו המרכיב הראשון גם המרכיב הזה, ככל שמספרו גבוהה יותר כן ייטיב.

בונוסים
אופציה חדשה שנבנית בחלק מהסורקים היא סריקת שקופיות ופילם, אולם היא מייקרת מאוד את העלות. הדגם הזול ביותר הוא UMAX Astra 3450 שמחירו 889 ש"ח, ואחריו לפי גובה המחיר: Perfection 1240P EPSON 1169 ש"ח, HP scanjet 5370c 1230 ש"ח, Microtek Scanmaker 4700 1433 ש"ח ו-AGFA SNAPSCAN e50 שמאפשר לסרוק פילם אך לא שקופיות ומחירו 1521 ש"ח. חוץ ממי שחייב את זה לסריקת שקופיות רגילות, לגבי סריקת פילם העסק הזה יוצא כלל לא משתלם. ראשית, מפני שלאחר סריקת הנגטיב והפיכתו לפוזיטיב מתקבלים צבעים בגוונים כל כך חוורים שכלל לא מזכירים ולו במקצת את צבעי המקור. בבדיקה שערכתי לקח, לי למעלה משעתיים לעבוד על גווני תמונה שסרקתי מנגטיב עד שהצלחתי להגיע לצבעים שכמעט זהים לצבעי המקור. שנית, מפני שזה מכפיל ואף משלש את עלות הסורק, כאשר ישנן גם הוצאות נוספות על מדפסת צבע, דיו צבעוני ונייר כרומו. מה עוד, שהדפסת תמונות מצולמות במדפסת ביתית מניבה תוצאות גרועות.
OCR זוהי תוכנה היודעת להמיר טקסט סרוק למעבד התמלילים, כך שיהיה שמור במחשב כמסמך שאותו ניתן לערוך ולא כתמונה. משפחת דודוביץ' רכשה לאחרונה סורק מדפסת של HP ולא הצליחה להמיר לטקסט בעברית. היא שלחה למדור שאלה האם יש תוכנה טובה שיכולה לעשות את זה ואם כן היכן ניתן למצוא ברשת אתר עליה. ובכן, צר לי לאכזב אתכם. להמרת טקסט באנגלית קיימים שפע של תוכנות מעולות, הבעיה מתחילה כאשר מחפשים תכונה טובה לעברית. עד מהרה מגיעים למסקנה ש"עברית קשה שפה" ואין תוכנה איכותית. התוכנה הכי טובה בכל זאת שמוצעת בשוק היא "ליגטורה". היא יקרה מאוד אך היא מסופקת בחינם עם סורקי HP ולכן כדאי שתבדקו מדוע לא קיבלתם אותה ביחד עם הסורק שרכשתם. אם חפשתם את האתר על התוכנה קרוב לודאי שלא מצאתם אותו, משום שהוא איננו מופיע במנועי החיפוש. כתובתו: wizcomtech.com.

מדור גולשים בודק
הפעם בדקתי עבורכם רכישת סורק UMAX Astra 3400 מרשת "אופיס דיפו". תכונות הסורק:
600 x 1200 dpi, 42 bits, חיבור USB. על הסורק הזה החלטתי אני בעצמי ללכת מפני ש-UMAX מוכרת באיכות טובה ובמחירים נוחים, והיא היחידה שמספקת עם הסורק תוכנת סריקה בעברית. ממשק התוכנה הזו הכי ידידותי מבין שאר כל תוכנות הסריקה שבדקתי בסורקים אחרים. היא פשוטה וקלה מאוד להבנה ולתפעול, כך שגם סורק מתחיל יתמחה בה תוך זמן קצר מאוד. מסיבה לא מובנת היבואן עצמו (חיון מחשבים) ממליץ שלא להשתמש בה עקב איכות הסריקה שלה. בנוסף עליה מקבלים גם תוכנת סריקה למשתמשי אנגלית ושפות נוספות, תוכנה לעריכה, סידור ושמירת תמונות סרוקות באלבום ויזואלי, OCR לעברית (שלא שווה כלום) ולאנגלית, תוכנה ליצירת כרטיסי ברכה ו-Adobe Photo Deluxe Home Edition. האחריות ניתנת מהיבואן למשך שנה, כאשר יעוץ טכני חינם דרך הטלפון ניתן לקבל רק בשלושת החודשים הראשונים ולאחר מכן הוא כרוך בתשלום.

בדרך כלל הבדיקות של מדור גולשים מתבצעות על קניות שנעשות דרך האינטרנט, היות ולפי רוב הן יוצאות זולות יותר ומשתלמות יותר. הפעם החלטתי על קניה רגילה משום שבתחום הסורקים והמדפסות מצאתי לא פעם את רשת אופיס דיפו הזולה ביותר בארץ. היא גם מאפשרת את החזרת המוצר אפילו ללא סיבה כלשהי תוך 15 יום, וקבלת הכסף חזרה בדרך שבה שולם. ניסיתי גם החזרת מוצר יקר ערך ומלבד הכסף קיבלתי גם יחס אדיב ושירות הוגן. מחיר הסורק הנ"ל הינו 467.99 שקלים. מדור גולשים מעניק לאופיס דיפו את הציון הגבוהה של 98 נקודות. רק מומלץ לה לשפר את התמצאות המוכרים במוצרים שעל המדפים, כי כששואלים אותם לדוגמא האם גם לסורק אחר ישנה תוכנת הפעלה בעברית הם משיבים בחיוב ומצביעים על תוכנת OCR לעברית.