מבחן דרכים – מרצדס C300e פלאג-אין היברידית

רגע לפני צמצום הטבת המס לרכב היברידי נטען (פלאג-אין) קיבלה מרצדס C300e סוללה ומנוע המגדילים את הטווח החשמלי והנקי שלה. האם היא רלוונטית גם במתווה המס החדש?

חדשות כיפה מוטי שטרן 26/05/20 11:18 ג בסיון התשפ

מבחן דרכים – מרצדס C300e פלאג-אין היברידית
מרצדס C300e פלאג-אין היברידית, צילום: מוטי שטרן

הרכב הנמכר ביותר בשנתיים האחרונות הוא רכב היברידי. ב- 2019 היתה זו טויוטה קורולה היברידית וב- 2018 היתה זו יונדאי איוניק. גם בפלח היוקרה זכו רכבים היברידיים או ליתר דיוק - היברידיים נטענים (פלאג-אין) לפופולאריות רבה בזכות הטבת המס שהפכה אותם לאטרקטיביים יותר. הנציגה ה"קטנה" של מרצדס בתחום זה היתה ה- C350e. בסוף 2019 היא הוחלפה ב- C300e (שלמרות קיטון במספר הדגם) זכתה למנוע טורבו בנזין מנוע חשמלי חזקים יותר, תוספת 2 הילוכים (סה"כ 9), מערך סוללות גדול יותר (על חשבון תא המטען) וטווח נסיעה חשמלי גדול יותר.
מרצדס C Class עם הנעת פלאג-אין היברידית נמכרת בשלוש רמות אבזור וגימור:

  • Harmony – 345,900 ₪

  • Ultimate Harmony – 375,900 ₪ (רכב המבחן)

  • AMG – 385,900 ₪

לכולן יחידת הנעה הכוללת מנוע 2 ליטר טורבו בנזין המפיק 211 כ"ס ו- 35 קג"מ מומנט ומנוע חשמלי המפיק 122 כ"ס ו-44 קג"מ מומנט. התפוקה המשותפת של שני המנועים היא 320 כ"ס ו-70 קג"מ מומנט מכובדים והביצועים בהתאם, תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב- 5.4 שניות בלבד ו-250 קמ"ש מהירות מרבית. קיבולת הסוללת היא 13.5 קילוואט והטווח המוצהר הוא 54 ק"מ.

3 דורת ה-C הקודמים ו-190 ה"קטנה" שקדמה להם

3 דורת ה-C הקודמים ו-190 ה"קטנה" שקדמה להםצילום: ויקפדיה, מותרת לשימוש

 

משפחת דגמי ה- C Class מהווה המשך ל-190 שהייתה המכונית ה"קטנה" של מרצדס בשנות ה-80 (משפחת ה- A Class נטלה ממנה את התואר). הדגם הנוכחי כבר וותיק (מ-2013) ועבר ב-2018 מתיחת פנים.  ה- C300e מאמצת את שפת העיצוב הנוכחית של מרצדס. עיצוב עגלגל, נקי ואלגנטי עם גריל אנכי רחב ובולט המקנה לרכב נוכחות. עיטורי כרום מופיעים בגריל, במסגרות הדלות, בתחתית הדלתות והפגוש האחורי שם הם משתלבים בשני פתחי מפלט רבועים. רכב המבחן ברמת האבזור Ultimate Harmony צויד בחישוקי 18אינץ' (17 ב- Harmony) התורמים למראה הספורטיבי.

האורך הכללי (469 ס"מ) גדול בכמה סנטימטרים מאורך רכב משפחתי סטנדרטי, אך בסיס הגלגלים הארוך (284 ס"מ) יוצר רושם של רכב גדול יותר. כיתוב EQ Power בצדי הרכב ומכסה שקע טעינה בפגוש האחורי הם הסימנים היחידים לכך שמדובר ברכב פלאג-אין היברידי.

עיצוב עגלגל המצליח לשלב יוקרה וספורטיביות

עיצוב עגלגל המצליח לשלב יוקרה וספורטיביותצילום: מוטי שטרן

 

לא משנה באיזו מרצדס מדבור, כניסה לתא הנוסעים – תעורר התפעלות. עיצוב ה- C300e מזוהה ישר כמרצדס. איכות החומרים הגבוהה, פתחי המיזוג העגולים העשויים מתכת, הג'ויסטיק המרכזי בין המושבים הקדמיים ומתגי כיוונון מושב הנהג הממוקמים בדלת בצורת כיסא ומקלים על כיוונון מדויק נמצאים שם מתחילת שיווק הדגם. במתיחת הפנים נוספו גם משטחי המגע על ההגה שמהווים כמעט יישור קו עם דגמי מרצדס הנוכחיים, כאלה שמצאנו ב- GLE. בזכות בסיס הגלגלים הארוך, המרווח בשתי שורות המושבים טוב למעט ממד הגובה (שהגג הפנוראמי גוזל מספר ס"מ ממנו).

תא הנוסעים ברכב המבחן שהגיע עם ריפודי עור בהירים ביחד עם האור שנכנס מהגג הפנוראמי – יוצר את אחד מתאי הנוסעים הנעימים לשהייה.. תא המטען הוא נקודת התורפה ברכב. הסוללות גוזלות ממנו נפח נכבד ומשאירות רק 300 ליטר עם מדרגה. לפחות פתח הטעינה הרח מאפשר ניצול מיטבי של הנפח הצנום.

כזכור ה- C300e משווקת בשלוש רמות אבזור. כבר ב- Harmony  תמצא: תאורת LED  מלאה,  גג פנוראמי, כיוונון משב נהג חשמלי עם 3 זיכרונות, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור, חיישני חניה היקפיים ומצלמת רוורס וחניה אוטומטית, חיישני גשם ותאורה, בלם יד חשמלי עם פונקציית HOLD, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת מולטימדיה עם מסך 10.25 אינץ' עם תמיכה ב- Android Auto / Apple CarPlay, מושבי עור ועוד. ב- Ultimate Harmony מתווספים  מתלי אוויר ומצלמת 360 מעלות. ה- AMG  כוללת בנוסף פריטי עיצוב שונים.

אבזור הבטיחות כולל ב- Harmony: בקרה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת רכב בשטח "מת" במראות, בלימת חירום אוטונומית ושבע כריות אוויר. רמות האבזור Ultimate Harmony ו- AMG כוללות בנוסף, תוספת סיוע לפקקים בבקרת השיוט, מערכת אקטיבית לסיוע להתחמקות מתאונה, מערכת המזהה תאונה ומכינה את הרכב לכך וסיוע אקטיבי למניעת סטייה מנתיב לבקרת שטח "מת" במראות.

תא נוסעים איכותי, יוקרתי ומאובזר, הסוללות גוזלות נפח מתא המטען

תא נוסעים איכותי, יוקרתי ומאובזר, הסוללות גוזלות נפח מתא המטעןצילום: מוטי שטרן

 

ה- C300e, כמו לשאר דגמי מרצדס מצוידת במערכת מצבי נהיגה (חסכון, נוחות, מותאם אישית ספורט וספורט+). זאת בנוסף למערכת מצבי צריכת האנרגיה המאפשרת לבחור את אופן צריכת האנרגיה: היברידי רגיל, טעינה ושימוש במנוע הבנזין (כאשר נוסעים מחוץ לעיר ורוצים לנסוע בתוך העיר על חשמל).

את הרכב קיבלתי עם סוללה מלאה וטווח מוצהר של 44 ק"מ. היציאה מהחניון והנסיעה ברחובות הרצליה פיתוח היו באמצעות המנוע החשמלי והתבצעו בצורה חרישית. מתלי האוויר תרמו גם הם לנסיעה הנינוחה. בזכות, מתלי האוויר ולמרות המשקל הנוסף של הסוללות וצמיגים בחתך נמוך – נוחות הנסיעה מצוינת בכל מצב ורק מפגעי כביש רציניים יערערו את השלווה בתא הנוסעים. בזכות יחידת ההנעה החזקה (320 כ"ס ו- 70 קג"מ) הביצועים מעולים. העברה למצב ספורט משנה את התנהגות הרכב והופכת את התאוצות לכאלה שכמעט מדביקות את הגב לכיסא.

גם כאשר מצב מערכת צריכת האנרגיה מכוון לטעינה או שמירת האנרגיה החשמלית ומוציא את המנוע החשמלי מהתמונה – 211 כ"ס ו-35 הקג"מ מצליחים להזיז את ה- C300e הכבדה (1,815 ק"ג) בקלילות. תיבת 9 ההילוכים הפלנטארית מעבירה את ההילוכים באופן חלק וכך גם המעבר בין השימוש במנוע הבנזין לחשמלי. צריכת הדלק (והחשמל שעמדה על 33 ק"מ לקילוואט) עמדה על 14 ק"מ לליטר ו-163 ק"מ מתוך ה- 487 ק"מ שגמעתי בנסיעת המבחן היו חשמליים (למרות השימוש במצב ספורט וספורט+). לא חיברתי את הרכב לעמדת טעינה, אך באמצעות שימוש במצב טעינה הצלחתי לטעון את הסוללה במלואה בנסיעה של כמה עשרות ק"מ. הבלימה הרגנטיבית מסייעת גם היא לטעינת הסוללה והיא איננה מציקה.

תפעול מערכות הרכב השונות דורש הסתגלות, אך לאחריה תפעול כל מערכות הרכב נוח ואינטואיטיבי. מערכת המולטימדיה מתופעלת באמצעות הג'ויסטיק בין המושבים ומשטח המגע הסמוך ולאחר לימוד קצר, קלה לשימוש (המסך איננו מסך מגע).

מצבי צריכת האנרגיה מאפשרים להשיג שילוב של ביצועים וצריכת אנרגיה טובה

מצבי צריכת האנרגיה מאפשרים להשיג שילוב של ביצועים וצריכת אנרגיה טובהצילום: מוטי שטרן

 

עד שינוי מתווה המס על רכבים היברידיים וחשמליים, כדאיות רכישת  רכבי יוקרה פלאג-אין היברידיים היתה גבוהה. מרצדס C300e ממשיכה להיות כדאית (עד כמה שאפשר לקרוא לרכב בטווח מחירים שמתחיל ב- 345,900 ₪ "כדאי"). ה- C180 "הרגילה" זולה בכ- 20,000 ₪ מה- Harmony אך ההפרש בביצועים הוא דרמטי (תוספת 3.2 לתאוצה 0-100 קמ"ש). החיסרון העיקרי שאני מוצא ב- C300e הוא תא המטען הצנום (300 ליטר לעומת 455 ליטר ב- C180).

גם בלילה נראית ה- גם בלילה נראית ה- C300e מרשימה ומיוחדת

גם בלילה נראית ה- C300e מרשימה ומיוחדתצילום: מוטי שטרן