מבחן דרכים – מרצדס GLE

מי שהמציא את קטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים קיבל סופסוף גרסת שבעה מושבים – נר שביעי של חנוכה הוא הזדמנות מתאימה לבחון את מרצדס GLE

חדשות כיפה מוטי שטרן 29/12/19 08:00 א בטבת התשפ

מבחן דרכים – מרצדס GLE
צילום: מוטי שטרן

ב-1997 הציגה מרצדס את ה- M Class רכב פנאי יוקרתי ויצרה קטגוריה חדשה - רכבי פנאי יוקרתיים, שנתיים מאחר יותר ב-1999 הצטרפה אליה מתחרתה העיקרית BMW X5 ובמשך השנים יצרני יוקרה נוספים.

בדור השני, ב-2005, החליף המרצדס ML את ה-M וב-2011 שונה השם של הדור השלישי ל- GLE והשתלב בתבנית שמות רכבי הפנאי של מרצדס כאשר שתי האותיות GL מציינות את השיוך לקבוצת רכבי הפנאי והאות השלישית מציינת את המקבילה שלו בסדרת רכבי הנוסעים של החברה.
מרצדס GLC מקביל לסדרה C ומרצדס GLE מקביל לסדרה E.
לפני מספר חודשים החל שיווק הדור הרביעי של ה- GLE אשר מציג גידול בממדים, תוספת של יותר מ-10 ס"מ לאורך הכללי, 8 ס"מ לבסיס הגלגלים ותוספת צנועה של 1.6 ס"מ לרוחב הכללי, בגובה נרשם קיצוץ קל של 2.6 ס"מ, אך הגידול בבסיס הגלגלים ובאורך הכללי אפשרו הוספת צמד מושבים לראשונה בתולדות הדגם.
ה- GLE משווק עם שני מנועי 3 ליטר טורבו ו-6 צילינדרים: 350d דיזל (272 כ"ס ו- 60 קג"מ מומנט) ו-450AMG בנזין (367 כ"ס ו-50 קג"מ מומנט), בשתי יחידות ההנעה תיבת 9 הילוכים פלנטארית והנעה לכל ארבעת הגלגלים.
ה- 350d GLE משווק בשלוש רמות אבזור: Exclusive, Premium ו- AMG וה-450AMG ברמת אבזור AMG בלבד. כל הגרסאות מוצעות עם 5 ו-7 מושבים בטווח מחירים הנע בין 605,000 ₪ עד 759,000 ₪ (לפני תוספות).
למבחן התייצב ה-GLE עם מנוע הדיזל בגרסת האבזור Premium ועם 7 מושבים שמחירו 695,000 ₪.

מרצדס M, ML ו-GLE בדור השלישי והרביעי

מרצדס M, ML ו-GLE בדור השלישי והרביעיצילום: ויקיפדיה, מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

עם ממדים נדיבים של אורך כולל 4,924 מ"מ, 2,157 מ"מ רוחב וגובה הנע בין 1,772 מ"מ ל- 1,797 מ"מ ל- GLE נוכחות מרשימה שאי אפשר להתעלם ממנה, אך צמיגי ה-20 אינץ' מסגרת כרום המקיפה רק את חלונות הדלתות הקדמיות ויוצרות מראה קופה והפרופורציות בין הרוחב לאורך מצליחים ליצור רושם של רכב פחות מאסיבי (במיוחד בצבע השחור של רכב המבחן). ה- GLE מצליח לשלב בין מראה אלגנטי עם גריל הכולל שני פסי כרום בולטים העוטפים את סמל היצרן הענק, קווי עיצוב מפוסלים ויחידות תאורה צרות  מלפנים ומאחור מחד ועם עיצוב שטח קשוח הכולל: מדרגות צד, חיפויי פלסטיק לסף קשתות הגלגלים הגדולים ולאורך הסף התחתון של הרכב, מגני כרום בולטים מלפנים ומאחור וכמובן מסילות גג כסופות.
הצבע השחור של רכב המבחן מצליח להעלים את חלונות הצד של שורת המושבים השלישית ויוצרת רושם של קורת C רחבה.
עיצוב ה- GLE מתכתב עם שפת העיצוב הנוכחית של מרצדס ולמרות הממדים העצומים משדר דינאמיות וספורטיביות.
 

ממדים נדיבים והפרופורציות ביניהם יוצרים שילוב של דינאמיות וספורטיביות

ממדים נדיבים והפרופורציות ביניהם יוצרים שילוב של דינאמיות וספורטיביותצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

כצפוי ממותג פרמיום (ובמיוחד ברמת האבזור Premium) איכות תא הנוסעים היא ללא רבב. איכות חומרי הגלם משובחת, כל מקום אליו מגיעות האצבעות (כולל מקומות שרק כתבי רכב מגיעים אליהם...) נעים למגע ולחיצה על כל מתג וכפתור נותנת רושם של איכות ויוקרה. בשלושת רמות האבזור הרשימה ארוכה ואי אפשר לפרט אותה, ולכן אציין רק את פריטי האבזור הייחודיים כמו בקרת אקלים עם 4 אזורים עם שליטה על 2 האזורים האחוריים בין גב המושבים הקדמיים הכוללת 10 פתחי אוורור:
2 בקצה הדשבורד, 4 פתחי אבזור (מרובעים) במרכז הדשבורד, 2 פתחי אוורור בין המושבים הקדמיים ושניים בקורות הדלתות האחוריות. לוח המחוונים ומערכת המולטימדיה הם שני צגי ענק עם שפע רב של אפשרויות וסגנונות תצוגה. ממשק מערכת המולטימדיה הוא ממשק ה- MBUX אותו פגשנו כבר ב- A Class המאפשר באמירת "Hey Mercedes" בפיקוד קולי (שעם האנגלית שלי לא עבדה חלק...) לבצע פעולות שונות כמו פתיחת הגג הפנוראמי, קביעת טמפרטורה וכדו', אפשרויות נוספות לתפעול המולטימדיה הוא באמצעות משטח מגע בין המושבים הקדמיים, ואם דיברנו על משטח מגע, אז קיימים גם שניים על כאלה על חישורי ההגה ובעזרתם ניתן לשלוט במגוון מערכות הרכב ובתצוגת לוח השעונים. מערכת המולטימדיה כוללת מערכת ניווט (בפיתוח ישראלי) מרשימה עם תצוגת הנחיות נסיעה במרכז לוח השעונים. ניתן גם לנווט באמצעות קישוריות הטלפון באמצעות Android auto / Apple CarPlay וברכב קיימים 7 חיבורי USB Type C כך שאף נוסע לא יישאר לא מחובר... מערכת המולטימדיה ולוח המחוונים גוירו למהדרין וכל ההוראות, הודעות והתצוגות מופיעות בעברית.

בלילה תצוגת צמד המסכים מרשימה בשילוב עם תאורת האווירה המאפשרת בחירה בין 64 צבעים.
שבעת מושבי הרכב הם החידוש העיקרי של הדור הרביעי ובכל שורה משלושת השורות מאפיין ייחודי הראוי לציון: במושבי השורה הראשונה יש אפשרות ל"תנועה קינטית" בגב המושב, בבסיסו או בשניהם ביחד, זה לא מסאז' – יותר מעין תנודות המסייעות לישיבה רצופה ונוחה. במושבי השורה השנייה יש כיוונון חשמלי (כמו במושבים הקדמיים) עם תפעול נוח בדלתות הצד עם סדרת כפתורים בצורת מושב שהזזת כל חלק מהם מכווננת את החלק התואם במושב (במושבים הקדמיים קיימים גם זיכרונות), המושב האחורי רחב ומרווח והוא מתאים גם לשלושה מבוגרים, המושב האמצעי נע גם קדימה ואחורה לטובת מרווח ליושבי השורה השלישית.
שני מושבי השורה השלישית יתאימו בעיקר לילדים עד גיל 10, אך גם מבוגר יסתדר בהם לנסיעה קצרה. המאפיין הייחודי של השורה השלישית הוא המנגנון המאפשר כניסה אליהם, זהו מנגנון חשמלי אשר בלחיצת כפתור מטה את משענת מושב השורה השנייה, מקדם אותו קדימה ובמידת הצורך גם מקדם את המושב הקדמי על מנת לאפשר כניסה נוחה לשורת המושבים השלישית. נפח תא המטען כאשר מושבי השורה השלישית מקופלים עומד על 630 ליטר נדיבים ועצום כאשר מושבי השורה השנייה מקופלים (הם ניתנים לקיפול חשמלי מתא המטען), כצפוי, כאשר כל המושבים בשימוש תא המטען מצומצם.

תא נוסעים איכותי ומרשים עם מרווח מצוין לחמישה נוסעים וקצת פחות לשניים נוספים

תא נוסעים איכותי ומרשים עם מרווח מצוין לחמישה נוסעים וקצת פחות לשניים נוספיםצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

אני מטפס על מדרגת הצד, מתמקם במושב הנהג ועם סגירת דלת הנהג הכבדה מופעל מנגנון ואקום לאיטום ובידוד רעשים שבזכותו הנסיעה חרישית ותורמת לאיכות נסיעה גבוהה. כיוונון מושב הנהג אינטואיטיבי ומאפשר תנוחת נהיגה מדויקת, כך גם הכוונון החשמלי של ההגה, בתוך זמן קצר אני מרגיש "בבית" ומנותק מהסביבה בחוץ. כאמור, רכב המבחן צויד במנוע הדיזל, מנועי הדיזל המודרניים הם כבר מזמן לא חלשים, פולטים עננת פיח שחור, רועדים ומרעישים. מנוע הטורבו דיזל משושה הצילינדרים בנפח 3 ליטר הוא בדיוק ההפך – הוא מפיק 272 כ"ס ומומנט עצום של 60 קג"מ, הוא משמיע נהמה חרישית ועוצמתית ומשימה של שינוע ה- GLE ששוקל למעלה מ- 2,200 ק"ג לפני נוסעים ומטען קטנה עליו. תיבת 9 ההילוכים הפלנטארית משתפת אתו פעולה עם העברות הילוכים חלקות שאינן מורגשות ובעת הצורך היא מורידה 4 הילוכים בבת אחת לניצול מירב כוח המנוע העצום. במהלך המבחן שרובו התבצע בכבישים בין עירוניים עמדה צריכת הדלק על 10 ק"מ לליטר מרשימים למדי ביחס לרכב בגודל ומשקל כזה ומיכל הדלק בנפח 85 ליטר מאפשר טווח מרשים של למעלה מ- 800 ק"מ למיכל.
בזכות המרכב הגבוה והחלונות הגדולים תנוחת הישיבה מאפשרת שליטה מצוינת ולמרות ממדיו הגדולים של ה-GLE לוקח זמן קצר להתרגל להתנהלות עם רכב כה גדול. סיוע נוסף להתנהלות עם רכב בגודל כזה מתקבל ממערך המצלמות המרשים הפועל באופן אוטומטי כאשר נוסעים במקומות צרים ומציע מגוון רחב של זוויות המקל על תמרון במקומות אלו (ובאמצעות כפתור ניתן להפעילו באופן יזום).
בזכות שכבת גומי נדיבה סביב חישוקי 20 האינץ' נוחות הנסיעה טובה במצב Comfort וכך גם במצב ספורט (מצבי נהיגה נוספים הם Eco לחסכון ומותאם אישית) וכך גמעתי עם ה- GLE מאות ק"מ ברצף בנוחות ונינוחות. ל- GLE יכולות שטח מרשימות בזכות הנעה לכל 4 הגלגלים והמתלים האדפטיביים שלו מאפשרים הגבהת המרכב בעוד 6 ס"מ לטובת שיפור העבירות, אני נסעתי אתו בשבילים וגם שם נוחות הנסיעה נותרה מרשימה.
מערך מערכות הבטיחות עשיר והוא כולל כמובן בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התראת רכב בשטח מת במראות, בקרת תנועה חוצה לאחור ובקרת שיוט אדפטיבית הכוללת מעבר נתיב באמצעות הפעלת האיתות הפועלת בצורה מרשימה ביותר.
 

 מופע טכנולוגי מרשים בלוח השעונים המאפשר לתפעל ולשלוט במערכות הרכב הרבות

מופע טכנולוגי מרשים בלוח השעונים המאפשר לתפעל ולשלוט במערכות הרכב הרבותצילום: מוטי שטרן


סיכום

קשה לסכם מבחן דרכים של רכב שעולה כמעט 700,000 ₪. הוא רכב טוב? ברור! הוא נוח, מרווח, איכותי, עוצמתי, בטיחותי עם יכולות אוטונומיות מרשימות ו.. אה, הוא גם חסכוני... האם הוא מהווה תמורה טובה למחיר? בסכומים כאלה זו איננה השאלה עמה מתחבטים הרוכשים הפוטנציאליים.
נו, אז איך לסכם את ה- GLE? אם אתם מתלבטים על רכב פנאי שימושי, מרווח, נוח, עוצמתי ומפנק בטווח סכומים כזה – מרצדס GLE הוא אחד הרכבים שאתם חייבים לבחון.
 

מרצדס GLE, רכב מהמרשימים שבחנתי

מרצדס GLE, רכב מהמרשימים שבחנתיצילום: מוטי שטרן


למבחני דרכים נוספים
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן