בשל הרפורמה: בנק ישראל העלה את רמת הסיכון הכלכלי של המשק

בדוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל נכתב כי אי הוודאות סביב שינויי החקיקה העלתה את פרמיית הסיכון של המשק, לצד האטת הצמיחה הכלכלית בארץ ובעולם וקשיים במערכת הבנקאות העולמית

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/08/23 11:34 טו באב התשפג

בשל הרפורמה: בנק ישראל העלה את רמת הסיכון הכלכלי של המשק
בנק ישראל , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל מתפרסם פעמיים בשנה. בדו"ח זה מבטאים כלכלני הבנק את הערכתם בעניין החשיפות לסיכונים העיקריים הנשקפים למערכת הפיננסית, מנתחים את החשיפות העיקריות ומעריכים תרחישי סיכון פוטנציאליים.

הדו"ח מתאר את ההשפעה של התממשות תרחישי סיכון על המערכת הפיננסית בטווחים הקצר והבינוני, במטרה להגביר את המודעות להם בקרב קובעי המדיניות ובציבור הרחב ולאפשר היערכות מתאימה.

בין השאר, בדו"ח נכתב כי אי הוודאות סביב שינויי החקיקה העלתה את פרמיית הסיכון של המשק ולוותה בפיחות של שער החליפין שתרם לעלייה באינפלציה, בירידה במחירי המניות ובהתגברות התנודתיות בשוק המט"ח ובשווקים הפיננסיים.

בנק ישראל, הריבית צפויה לעלות

בנק ישראל, "חוסר ודאות סביב השלכות שינויי החקיקה השפיע על המערכת הפיננסית" Yonatan Sindel/Flash90

חוסר ודאות סביב השלכות שינויי החקיקה השפיע על המערכת הפיננסית

בסיכום כלל ההתפתחויות במחצית הראשונה של 2023, המערכת הפיננסית המקומית נותרה יציבה. תרמו לכך האיתנות והיציבות של המערכת הבנקאית וחברות הביטוח, ותפקודן התקין של תשתיות פיננסיות - מערכות התשלומים והסליקה. כריות הביטחון שאגרו משקי הבית והתאגידים - בין היתר הודות לתמריצים הפיסקליים ולהקלה המוניטרית בתקופת הקורונה, הגבירו את עמידותם בפני זעזועים פוטנציאליים.

על פי הדו"ח, בתקופה הנסקרת הושפעה המערכת הפיננסית במשק משני גורמים עיקריים: האחד, המשך ההידוק של המדיניות המוניטרית והאטת הצמיחה הכלכלית בארץ ובעולם, לצד קשיים במערכת הבנקאות העולמית; והשני, חוסר ודאות סביב ההשלכות של שינויי החקיקה לגבי מערכת המשפט בישראל על תפקודו של המשק ועל המערכת הפיננסית בכללותה. אם התהליכים אלו, בארץ ובעולם, יתעצמו, הם עלולים לאתגר את המערכת בטווח הבינוני.

כושר ההחזר של משקי הבית ושל המגזר העסקי לא נפגע

יש לציין בנוסף, כי ההידוק המוניטרי, הנדרש בשל האינפלציה המתמשכת, והתמתנות הצמיחה התבטאו בעלייה של מדדי הסיכון ועמם התמחור בשוק הנדל"ן ובשווקים הפיננסיים ובעלייה של עלויות האשראי. על רקע זה מתמודדים משקי הבית והעסקים עם הכבדה של נטל שירות החוב. עוד צויין כי כושר ההחזר של משקי הבית ושל המגזר העסקי נותר איתן. עם זאת, באשראי העסקי עלה סיכון החברות מענף הבינוי והנדל"ן, ענף מרכזי מבחינת החשיפות של המערכת הפיננסית.