נגיד בנק ישראל לשעבר: "חזרתי מניו יורק ולכולם שאלה אחת: מה קרה לישראל?"

יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, מזהיר מפני המשך החקיקה המשפטית: "רשויות הדירוג הגדולות בעולם מתריעות מפני הנזקים, יש לנו הרבה מה להפסיד. במידה והדירוג ירד, הנזק לכלכלת ישראל ולתדמיתה יהיה גדול עשרות מונים ממה שראינו עד כה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/07/23 21:47 יא באב התשפג

נגיד בנק ישראל לשעבר: "חזרתי מניו יורק ולכולם שאלה אחת: מה קרה לישראל?"
הנגיד פרנקל, צילום: David Vaaknin/StillsBank

נגיד בנק ישראל לשעבר, הפרופסור יעקב פרנקל, נאם היום (מוצאי שבת) בהפגנת המחאה נגד הרפורמה בקפלן. "חזרתי מניו יורק שם פגשתי משקיעים ואנשי פיננסים, ולכולם שאלה אחת: מה קרה לישראל? מעולם לא חווינו השמדת ערך כה גדולה שנעשתה תוך זמן כה קצר", אמר פרנקל ופנה לנתניהו: "רק בידיך למנוע את ההתדרדרות לתהום. זה הזמן להשתחרר מכבלי הפוליטיקה, זה הזמן לעצור".

"וחמור מכל: ההון האנושי שלנו מחפש דרכים להגר"

פרנקל הוא כלכלן ישראלי שכיהן כנגיד בנק ישראל בשנים 1991 עד 2000. כיום הוא מכהן סגן יו"ר AIG ויו"ר ג'יי פי מורגן צ'ייס אינטרנשיונל. "השבוע הרוביקון נחצה. השבוע עבר החוק הראשון בהפיכה המשטרית - ביטול עילת הסבירות. לא בהסכמה רחבה - אלא בהתנגדות רחבה. והנזק הוא אדיר".

לדברי הנגיד לשעבר "מאז פרסום התוכנית הצמיחה הכלכלית נפגעה, השקל פוחת, ההשקעות קרסו, הבורסה קרטעה. ענף ההיי-טק שמספק רבע מהמיסים הישירים ספג וממשיך לספוג מכה אדירה. וחמור מכל: ההון האנושי שלנו מחפש דרכים להגר. ואלה רק הניצנים הראשונים".

נתניהו ופרנקל

נתניהו ופרנקל | צילום: Miriam Alster/Flash90

"רשויות הדירוג הגדולות בעולם מתריעות מפני הנזקים, יש לנו הרבה מה להפסיד. במידה והדירוג ירד, הנזק לכלכלת ישראל ולתדמיתה יהיה גדול עשרות מונים ממה שראינו עד כה", הוסיף הפרופ' פרנקל. עוד אמר הנגיד לשעבר כי כתוצאה מהחקיקה כולנו נשלם ריבית גבוהה יותר על הלוואות: בעלי משכנתאות, הלוואות לרכב ולעסקים, ואפילו על המינוס בבנק. "השקל יהיה שווה פחות, וסל המצרכים שלנו יתייקר עוד יותר. וכל זה בשביל מה?".