החוק נגד הבנקים - הנגיד פנה לנתניהו: "חציית קו אדום"

נגיד בנק ישראל אמיר ירון שלח מכתב לראש הממשלה והתריע מפני הצעת החוק שתחייב את הבנקים לשלם ריבית על העו"ש ומסביר: "מדכאת תחרות והתייעלות". הנגיד טוען לפגיעה בבנק ישראל: "כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 27/06/23 17:24 ח בתמוז התשפג

החוק נגד הבנקים - הנגיד פנה לנתניהו: "חציית קו אדום"
אמיר ירון, מכתב לנתניוה, צילום: Flash90

נגיד בנק ישראל פנה היום (ג') במכתב לראש הממשלה נתניהו והתריע מפני החוק שיחייב את הבנקים לשלם ריבית על העו"ש ושיעור אותו יקבע נגיד בנק ישראל. במכתבו לנתניהו קובע הנגיד כי פעולה זו רק תזיק וכי בעולם פעולה שכזו נתפסת כמהלך שלילי. הנגיד הוסיף ואמר כי המהלך פוגע גם בבנק ישראל עצמו והגדיר אותו כ"חציית קו אדום".

"גורמת לכלל השחקנים להתכנס סביב המחיר שנקבע"

"אני מתנגד נחרצות להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד" כותב הנגיד לנתניהו, "קביעת מחיר פוגעת בפעילותם של מנגנוני השוק, גורמת לכלל השחקנים להתכנס סביב המחיר שנקבע ובכך מדכאת תחרות והתייעלות, מעוררת קשיים יישומיים משמעותיים בכל הנוגע לאופן חישוב המחיר והיא נתפסת בעולם כמהלך שלילי שלא הולם כלכלות מתקדמות במדינות מפותחות".

ראש הממשלה נתניהו |

ראש הממשלה נתניהו, דוגל בעצמאות בנק ישראל | צילום: Yonatan Sindel/Flash90     

הנגיד מתריע מפני השלכות בינלאומיות למהלך וכותב: "התערבות בוטה מעין זו בחקיקה עלולה להשפיע לא רק על גופים פיננסיים בינלאומיים השוקלים לפעול בישראל, אלא גם על גופים עסקיים בינלאומיים בתחומי הכלכלה האחרים". הנגיד מדגיש עוד כי מתן יחס מועדף רק לריבית על העו"ש שגוי: "אינו אופטימלי עבור הלקוחות".

הנגיד נגד הסמכויות לסמוטריץ: "פגיעה חמורה"

הנגיד יוצא כנגד היוזמה לפניה הנגיד יקבע את גובה הריבית אך שר האוצר הוא זה שיאשר אותה וכותב: "מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטארית. בכך, ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק ולהתערב באופן בוטה בניהול המדיניות המוניטאית ובאפקטיביות שלה".

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ', החוק יציב אותו באומר המילה האחרונה. צילום: Sraya Diamant/Flash90

"הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי המגולמת בהצעת החוק היא חציית קו אדום של ממש וקיים חשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג" קובע ירון. כזכור, הצעת החוק שעברה בוועדת השרים לענייני חקיקה, תכריח את הבנקים לשלם ללקוחות ריבית על העו"ש במטרה לאזן בין הריבית אותה גובים הבנקים לבין זאת שהם משלמים.