בהיקף של 2 מיליארד דולר: מסדרון מזון בין הודו לאמירויות בשילוב טכנולוגיות ישראליות

ראש הממשלה לפיד ונשיא ארצות הברית ביידן קיימו מפגש ווירטואלי של ה-I2U2, יחד עם נשיא איחוד האמירויות השייח' בן זאיד וראש ממשלת הודו מודי | המנהיגים החליטו להקים מסדרון מזון בין הודו לאיחוד האמירויות, ובנוסף להתניע פרויקט אנרגיה בהודו בהיקף 300 מיליון דולר

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/22 16:50 טו בתמוז התשפב

בהיקף של 2 מיליארד דולר: מסדרון מזון בין הודו לאמירויות בשילוב טכנולוגיות ישראליות
צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיימו היום (ה') מפגש ווירטואלי של ה-I2U2, יחד עם נשיא איחוד האמירויות השייח' מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. במפגש המולטילטרלי דנו מנהיגי ארבע המדינות בשיתוף פעולה כלכלי ביניהן לטובת המרחב כולו, בתחומים רבים, בין היתר: תשתיות, רפואה, אתגרי ביטחון מזון ואנרגיה. 

במפגש החליטו המנהיגים להקים מסדרון מזון בין הודו לאיחוד האמירויות, בשילוב טכנולוגיות ויכולות ישראליות, בהיקף של 2 מיליארד דולר. בנוסף, החליטו ארבעת המנהיגים להתניע פרויקט בהודו, של אגירת אנרגית רוח ושמש, בהיקף של 300 מגה-ואט, בשילוב טכנולוגיות ישראליות, אמירתיות ואמריקאיות, בהיקף של 300 מיליון דולר.

מדובר בפסגת מנהיגים ראשונה של גוף ה-I2U2, שהוקם באוקטובר 2021, בעקבות יוזמה של שרי החוץ דאז של ארבע המדינות, כחלק מביקור שר החוץ ההודי בישראל. גוף ה-I2U2 הוא חלק ממימוש הסכמי אברהם.

ההצהרה המשותפת של מנהיגים:


להורדת הקובץ

בהצהרה נכתב: "ב- 14 ביולי, 2022, אנחנו, מנהיגי ממשלות הודו, ישראל, איחוד האמירויות (מאע"מ) וארה"ב, התכנסנו למפגש המנהיגים הראשון של קבוצת "I2U2". קבוצת המדינות הייחודית הזו נועדה לרתום את החיוניות שקיימת בחברות שלנו ואת הרוח היזמית שלהן כדי להתמודד עם חלק מהאתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני העולם, בדגש מיוחד על השקעות משותפות ויוזמות חדשות בתחומי המים, אנרגיה, תחבורה, חלל, בריאות וביטחון תזונתי.

"אנו מתכוונים לגייס את ההון של המגזר הפרטי על מנת לחדש תשתיות, לקדם דרכים לפיתוח של פחמן עבור התעשיות שלנו, לשפר את הבריאות הציבורית וגישה לחיסונים, לקדם קישוריות פיזית בין מדינות באזור מזרח התיכון, ליצור יחד פתרונות לטיפול בפסולת, לחקור הזדמנויות מימון משותפות, לקשר בין חברות ההזנק שלנו להשקעות של I2U2, ולקדם פיתוח של טכנולוגיות מתפתחות חיוניות וירוקות, כל זאת תוך הבטחת ביטחון תזונתי ואנרגיה בטווח הקצר והארוך.

"אנו חוזרים ומאשרים את תמיכתנו בהסכמי אברהם והסדרי שלום ונורמליזציה אחרים עם ישראל. אנו מקבלים בברכה את ההזדמנויות הכלכליות שנובעות מההתפתחויות ההיסטוריות האלה, ביניהן קידום שיתוף פעולה כלכלי במזרח התיכון ודרום אסיה, ובמיוחד קידום השקעה בת קיימא בקרב שותפות ה- I2U2. אנו מברכים גם על כינוסים אחרים של מדינות, כמו פורום הנגב לשיתוף פעולה אזורי, שמכירים בתרומות הייחודיות של כל חברה שותפה, כולל יכולתה של ישראל לשמש כמרכז חדשנות שמקשר בין שותפים חדשים והמיספרות על מנת לתת מענה אסטרטגי לאתגרים שהם גדולים מדי עבור מדינה אחת להתמודד איתם. מפגש הפתיחה היום של מנהיגי I2U2 התמקד במשבר הביטחון התזונתי ובאנרגיה נקיה. המנהיגים דנו בדרכים חדשניות להבטיח ייצור מזון מגוון ולטווח ארוך יותר ומערכות אספקת מזון שיכולות לנהל טוב יותר משברי מזון גלובליים".

למטרה זו, מנהיגי I2U2 הדגישו את היוזמות הבאות:

  • ביטחון תזונתי: איחוד האמירויות – ביתה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיות מתחדשות (IRENA) ומארחת של COP28 בשנת 2023 – תשקיע 2 מיליארד דולר כדי לפתח שורה של פארקים משולבים של מזון ברחבי הודו שישלבו טכנולוגיות חדישות וחכמות בנושא אקלים על מנת להפחית בזבוז וריקבון של מזון, לשמר מים טריים ולהשתמש במקורות אנרגיה מתחדשת. הודו תקצה קרקעות מתאימות לצורך הפרויקט הזה ותסייע בשילוב חקלאים בתוך הפארקים האלה. המגזרים הפרטיים של ארצות הברית וישראל יוזמנו לספק מהמומחיות שלהם ולהציע פתרונות חדשניים שיתרמו לקיימות הכוללת של הפרויקט. השקעות אלה יסייעו למקסם את תוצרת היבול ובכך, יעזרו להתמודד עם חוסר ביטחון תזונתי בדרום אסיה ובמזרח התיכון.
  • אנרגיה נקיה: קבוצת ה –I2U2 תקדם פרויקט היברידי של אנרגיה מתחדשת במדינת גוג'ראט בהודו שמורכב מ-300 מגוואט קיבולת אנרגיה סולארית ורוח, בתוספת מערכת סוללה לאגירת אנרגיה. סוכנות הסחר והפיתוח של ארצות הברית מימנה מחקר היתכנות עבור הפרויקט שעלותו 330 מיליון דולר. חברות שבסיסן באיחוד האמירויות בוחנות הזדמנויות לשמש שותפות חיוניות של ידע והשקעות.