הצהרת ירושלים | "הדרך היחידה לעצור את איראן היא באמצעות איום צבאי אמין"

הנשיא ביידן וראש הממשלה לפיד קיימו הצהרה משותפת מול המצלמות ובה חתמו על "מסמך היסטורי המייצג את הקשר בין שתי המדינות" | ביידן: "ארצות הברית מחויבת שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 14/07/22 14:44 טו בתמוז התשפב

הצהרת ירושלים | "הדרך היחידה לעצור את איראן היא באמצעות איום צבאי אמין"
ביידן ולפיד חותמים על הצהרת ירושלים, צילום: קובי גדעון/ לע"מ

היום השני של ביידן בארץ הקודש: ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיימו מוקדם יותר היום (ה') מפגש וירטואלי יחד עם עם נשיא איחוד האמירויות השייח' מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, זאת לאחר פגישתם מוקדם יותר היום במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. 

בהצהרה משותפת שנשאו שני המנהיגים מול הצלמות, חתמו השניים על "הצהרת ירושלים", דיברנו השניים על העמקת הקשר בין המדינות, על המלחמה באוקראינה ועל האיום האיראני. "אלה מאיתנו שזכו להיוולד אנשים חופשיים, לפעמים אינם מבינים את עוצמת השנאה מאחורי ההתקפה על הדמוקרטיה", אמר לפיד, "מה עשינו להם? מה גורם להם לרסק מטוסים לתוך מגדלים בניו-יורק ולירות טילים על גני ילדים בשדרות?
 
"התשובה היא פחד. הדבר שהכי מפחיד אותם הוא שאנשיהם, העמים שלהם, רואים אותנו. הם רואים את איכות החיים שלנו. את הדינמיות והיצירתיות של הכלכלה. את זכויות הנשים וקהילת הלהט"ב. את חופש הדת וחופש הביטוי". 

הדרך היחידה לעצור את איראן היא באמצעות איום צבאי אמין

עוד אמר לפיד, כי מילים ודיפלומטיה לא יעצרו את האיום, "הדבר היחיד שיעצור את איראן הוא אם היא תדע שהמשך פיתוח תכנית הגרעין שלה יגרום לכך שהעולם החופשי יפעיל את כוחו. הדרך היחידה לעצור אותה היא להניח על השולחן איום צבאי אמין".

בדבריו, ציין לפיד את פתיחת השגרירויות במדינות נוספות במזרח התיכון בשנים האחרונות, זאת כחלק מהסכמי אברהם, "מונחת לפנינו אלטרנטיבה, כאן במזרח התיכון. היא הולכת וגדלה - הולכת וצוברת כוח. אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר. מכאן, מירושלים, בירתה הנצחית של ישראל, אתה נוסע ישירות לערב-הסעודית. הביקור שלך בערב הסעודית הוא חשוב לישראל ולאזור. לביטחון שלנו ולעתיד השגשוג במזרח התיכון. 

"יחד איתך אנחנו שולחים לכל עמי האזור, כולל הפלשתינים כמובן – מסר של שלום. ישראל רוצה בשלום ומאמינה בשלום. אנחנו לעולם לא נוותר על סנטימטר אחד מביטחוננו. יש לנו את החובה להיות זהירים בכל צעד, אבל לכל מדינה, לכל עם שרוצה בשלום ובנורמליזציה איתנו, אנחנו אומרים: "أهلا وسهلا, שלום, Welcome".

ביידן: "נבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה"

הנשיא האמריקאי נשא דברים מיד אחריו ואמר, "יש לכם מחויבות עמוקה מארה"ב לביטחון ישראל. וגם אני מחויב לכך, נבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה בעצמה. כשהייתי סגן נשיא אצל אובמה, חתמנו על הסכם של 38 מיליארד דולר ב-10 שנים. הייתי גאה שב-2022 העברנו מיליארד נוספים לכיפת ברזל. זו הייתה השנה עם הסיוע הגדול ביותר לישראל. ראיתי את כיפת ברזל, את קרן הלייזר, הטכנולוגיה הזו קריטית מפני שכל רקטה מיורטת היא פוטנציאל לחיים שניצלו. כשאנו פועלים בשיתוף פעולה, אנחנו מביאים טכנולוגיות חדשות ומצילות חיים לא רק של ישראלים אלא גם של אנשי ביטחון אמריקאיים".

על האיום האיראני אמר, "היום דנו גם במחויבות האמריקאית שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני - מדובר בנושא ביטחוני חשוב לישראל ולארה"ב. אני מאמין שהדיפלומטיה היא הדרך כדי להתמודד עם איומים מאיראן באזור, כולל תמיכה בטרור, אבל גם נמשיך לתמוך בהסכמי אברהם שמעמיקים את האינטגרציה של ישראל באזור".