"יד תמר": הארגון שמלווה את המשפחות והקהילות ברגעים הקשים

הבשורה המרה על מחלה של בן משפחה או בן קהילה היא אחת מהבשורות הקשות ביותר, שמטלטלות את החיים מקצה לקצה | ארגון "יד תמר" פיתח שיטה ייחודית שמסייעת למשפחות ולהקהילות לצלוח את המשבר ולעזור לחולה בצורה המיטבית ביותר. ויש גם אפליקציה

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף יד תמר 31/08/23 16:21 יד באלול התשפג

"יד תמר": הארגון שמלווה את המשפחות והקהילות ברגעים הקשים
הכשרות של יד תמר לקהילות, צילום: יד תמר

עם קבלת ההודעה המרה על מחלתו של בן משפחה קרוב, העולם מתהפך בעבור הסביבה שלו. הורים שמפסיקים את עבודתם, שגרת בתי חולים וטיפולים, הזנחת כל החיים הקודמים ומצב נפשי מורכב. בנקודה הזו נכנסות המשפחה הקרובה והקהילה התומכת, שמנסות לעזור אך צריכות יד מכוונת שתעזור להם להגיע אל העזרה הטובה ביותר. "יד תמר" הוא ארגון המסייע לחולים, בני משפחותיהם וקהילותיהם במגוון תחומים - ואחת מהמטרות המרכזיות שלו הוא לתת לסביבה את הבטחון והשקט להם הם זקוקים כל כך.

תחת העמותה פועלות שתי תוכניות עיקריות: תכנית "תמר למשפחה" המעניקה תמיכה וסיוע לחולי סרטן ובני משפחותיהם, ותכנית "תמר לקהילה" המפעילה מודל חדשני לגיוס הקהילה לתמיכה במשפחות במצבי משבר. בכדי להבין לעומק את פעילות העמותה שוחחנו עם הנהלת העמותה ועם מתנדבים בשטח שמציגים את פעילותה הענפה ואת היכולות שלה לעזור בעת משבר.

סמנכ"לית העמותה: "הרגעים הללו מעניקים להם כוח"

חן אברהם, סמנכ"לית העמותה, מסבירה את הקושי והטלטלה שעוברת המשפחה לאחר קבלת הבשורה המרה. "אנחנו בעמותה משתדלים להגיע למשפחה כמה שיותר מוקדם, כי הליווי ממש מקל על המשפחות ברגע הדרמטי", היא מסבירה. לאחר קבלת הפנייה, במוקד העמותה מבינים לעומק את הסיפור הספציפי ונכנסים לעובי הקורה בכל הקשור לפתרונות. מציעים את שירותיה של העמותה, מפנים לעמותות אחרות שעוסקות בהיבטים פרטניים יותר ובעצם מלווים את המשפחה בזמן המורכב.

העמותה מעניקה ליווי טכני, כאשר אחד הנושאים העיקריים הוא מיצוי זכויות - ואברהם מזהירה מפני גורמים אינטרסנטיים שמציגים את ההליך כמלחמה על הזכויות. "לפעמים מגיעות חברות שמתארות את הליך מיצוי הזכויות כאיזושהי מלחמה. לשמחתנו המצב הוא לא כזה בנוגע למחלת הסרטן, זה משהו שראוי להדגיש". לצד הטיפול הטכני, בעמותה מעניקים גם ליווי רגשי. במוקד מקשרים בין בני המשפחה לבין בעלי מקצוע שפועלים בהתנדבות, ומעניקים להם מקום בטוח וליווי פרטני. "הליווי המנטלי הזה הוא חשוב מאוד, כי ברגע אחד פתאום הכל נופל על אדם אחד שצריך להציג את עצמו כחזק. הרגעים הללו מעניקים להם כוח".

מנהלת אגף 'תמר למשפחה': "המטרה שלה היא להיות הכתובת הראשונה של המשפחה בתוך המבוך"

בתשבע לובלינג, מנהלת אגף תמר למשפחה, מסבירה כיצד התהליך מתבצע. "אנחנו בונים דו"ח שמפרט את כל המענים האפשריים, ושלב חשוב בתהליך הוא לאתר את בן המשפחה או הקרוב שבעצם עובד מולנו והוא מנהל את המשבר בפועל". לדבריה, המטרה שלה היא להיות הכתובת הראשונה של המשפחה בתוך המבוך הבירוקרטי והרגשי של מחלת הסרטן. "יש הרבה עמותות טובות ומצוינות שמציעות מענים פרטניים, אנחנו לקחנו על עצמנו לתכלל את כל ההיבטים וזוהי הייחודיות שלנו".

התהליך הראשוני חשוב מאוד להמשך התהליך, ולובלינג מסבירה כי לפעמים נוצר מצב שבו ברגעים הראשונים מקבלים המון עזרה ולאחר מכן נזנחים. לדבריה, לעיתים המשפחה מקבלת עזרה שהיא לא צריכה ולעיתים גם מכבידה - וכך בסופו של דבר לא מצליחים להגיע למצב שבו מנהלים את המשבר באופן בריא. בין המענים שמעניקים ב"יד תמר" ניתן למצוא את האגף למיצוי זכויות, מרכז הסיוע הארצי, ליווי רגשי, הנגשת מידע, התארגנות משפחתית ומשלוחים בחגים.

עופרה, מלוות משפחה: "אולי האבא יודע ורוצה לבשל? אולי הוא שף? אז במקום אוכל, במקרה הזה נדאג לכביסה"

כאמור, "יד תמר" מפעילה גם את אגף תמר לקהילה. התכנית החלה בהכשרת קהילות לטיפול במשפחה שעוברת משבר רפואי, וכיום פועל האגף בשיתוף עם הרשויות המקומיות. "יד תמר" פיתחה מודל ניהולי להתמודדות עם מצבי משבר על ידי צוות מומחים בתחומי הניהול, הייעוץ הארגוני והרווחה, והפעלת המודל מאפשרת תמיכה בצורה מערכתית ומובנית. הדגש הוא ליצור תיווך נכון בין הצורך והיכולת של המשפחה, לבין המענה והסיוע של המעגלים שסביב המשפחה וקהילת התומכים.

אחד הישובים שהשתתף בתכנית הוא עפרה שבבנימין. אחת המתנדבות, עופרה בן דוד, מספרת על התהליך וההקמה של הצוות: "יום אחד רכזת הקהילה פרסמה הודעה על הקמת צוות עזרה הדדית, צוות שיעבור הכשרה מטעם 'יד תמר'. ההכשרה פתחה לי כיוונים שבכלל לא חשבתי עליהם. אני אחות בהכשרתי, ופתאום נפתחו לי ההיבטים המשפחתיים והקהילתיים במקרים הללו", מספרת בן דוד - כיום מובילה בתחומי העזרה ההדדית בישוב בו היא מתגוררת.

בן דוד מסבירה כי באופן אוטומטי הקהילה מתרגמת מקרים כאלה להכנת אוכל, אך מענה כזה יכול לפספס. "נקח מקרה בו האם חלתה, וכל השכנות מכניסות אוכל לבית ודואגות להיבט הזה. יד תמר לימדה אותנו לבדוק: אולי האבא יודע ורוצה לבשל? אולי הוא שף? אז במקום אוכל, במקרה הזה נדאג לכביסה. וישר מקרה בו האם תאמר: 'כשאני רואה לכלוך על הכביסה אני שואלת את הילד על החוויות בבית הספר. זה הקשר שלי לילד', במקרה כזה נעזור בדבר אחר".

"הבנתי שיש דברים שאנחנו לא יכולים לעזור בהם, הבנתי שיש דברים שלא חשבתי שאני יכולה לעזור בהם אבל אני יכולה", מוסיפה בן דוד ואומרת בסיפוק: "מישוב שאין בו צוות ורק הרכזת התעסקה במקרים כאלה - הפכנו לישוב עם צוות מסודר ומערך מתנדבים מדהים". בסופו של דבר, כאמור, עפרה סגרה מעגל והיום היא הפכה לראש הצוות ואף התרחבה לתחומים נוספים בתחומי העזרה ההדדית בישוב.

האפליקציה שתעזור לכם לעזור להם

בכדי לייעל את התהליך, יזמו בעמותה אפליקציה בשם "אנולה" המסייעת למשפחה במשבר לנהל את ריבוי המשימות שנוחתות עליהם עם היוודע מחלה משבשת חיים, ומאפשרת למשפחה המורחבת ולקהילה הקרובה לתת כתף ולסייע באופן יעיל. לאחרונה מותגה מחדש האפליקציה בשם "אפליקציית יד תמר". מאירה היא אחת המתנדבות בשטח, והיא מחוברת לאפליקצייה דרך הרשות העירונית בה היא מתגוררת. "זה פרויקט עצום וצריך להרחיב אותו לכל הארץ. אני רואה בשטח שמצליחים לתת מענה ומעטפת טובים מאוד למשפחות שעוברות את הטלטלה הקשה. אנחנו מרגיעים אותם, מספקים להם את כל הצרכים. האפליקצייה עוזרת מאוד לנהל את המערך הזה".

צילום: יד תמר

לדבריה, "האפליקציה עוזרת ושואלת את השאלות הנכונות והרלוונטיות, וכך הרכז יודע לשבץ את קרובי המשפחה, החברים והמתנדבים בעזרה הספציפית". בנה של מאירה הוא בעל צרכים מיוחדים, והיא מספרת על התהליך שעברה. "בזמני, לצערי, לא כל כך קבלתי מענה. אצלנו יש כבר מקרה של מישהי שהייתה זקוקה לעזרה, והיום היא מתנדבת ומסייעת. זו כוחה של הנתינה".

לפרטים נוספים באתר 'יד תמר' הקליקו


בשיתוף יד תמר