טלי אנגור: "תביעות משרד הבריאות הקטינו את הסיכוי לפגיעה בעתיד בילדים כתוצאה מחוסרים תזונתיים"

פרשת רמדיה אשר התרחשה בישראל בשנת 2003 שינתה לחלוטין את סוג הדרישות והתביעות של משרד הבריאות מיצרני מזון תינוקות בכל הקשור להוספת ויטמינים ומינרלים ההכרחיים לתפקוד תקין של מערכת העצבים. הכימאית והרוקחת טלי אנגור אשר בתקופה זו סיימה לימודי תואר בכימיה תרופתית באוניברסיטת בר אילן זוכרת היטב הסערה שהתרחשה בישראל.

חדשות כיפה עומרי דוד, תוכן שיווקי 21/08/22 17:04 כד באב התשפב

טלי אנגור: "תביעות משרד הבריאות הקטינו את הסיכוי לפגיעה בעתיד בילדים כתוצאה מחוסרים תזונתיים"
צילום: shutterstock

שנת 2003 תיזכר כשנת מפנה באופן בו השתנו דרישות ותביעות משרד הבריאות בכל הנוגע לייצור מזון לתינוקות. ואם לדייק לקחי פרשת רמדיה היו קו פרשת המים שגרם למשרד הבריאות להקשיח את הבקרה על כך שמזון תינוקות יכיל את כל הויטמינים הדרושים להתפתחות תקינה של מערכת העצבים.

תחילתה של פרשת רמדיה הייתה בפנייה של מספר רב של הורי פעוטות לטיפול רפואי לאחר שהבחינו בנסיגה התפתחותית, תפקודים וקוגניטיבית אצל ילדיהם. כך ארע שילדים אשר דיברו, צחקו והבינו סיטואציות חברתיות החלו להתכנס בתוך עצמם, הפסיקו לתקשר, הפסיקו לדבר ולהגיב לסביבה. ההורים המודאגים פנו לרופאי הילדים ולשירותי הבריאות והשונים ולאט לאט החלו להצבר עדויות על נזקים נוירולוגים משמעותיים בקרב תינוקות וממקור לא ידוע

ככל שהזמן חלף הגיעו לבתי חולים השונים יותר ויותר ילדים עם בעיות נוירולוגיות מורכבות. הורי הילדים תיארו כי בחודשים שלפני ההגעה לאשפוז חלה נסיגה תפקודית התנהגותית והילדים החלו לגלות חוסר הבנת סיטואציות חברתיות, פגיעה בקוגניציה, סף תסכול נמוך ונסיגה קוגניטיבית משמעותית.

משרד הבריאות אשר היה מעודכן בפרטי המקרה ביקש מבתי החולים לברר מול הורי הילדים האם יש מכנה משותף שמאפיין את כולם - ואכן במסגרת הבירור שנערך על ידי משרד הבריאות התגלה כי כל הילדים שנפגעו ניזונו במזון תינוקות בשם ”רמדיה צמחית” וככל שהזמן חלף אף התקבלו במשרד הבריאות דיווחי הולכים וגדלים בעניין זה.

טלי אנגור

טלי אנגור צילום: shutterstock

טלי אנגור: “משרד הבריאות, כתוצאה מחשדות אלו הבין כי יתכן וקיים קשר בין תרכובת המזון לנסיגה הקוגניטיבית ממנה סבלו הילדים".

ואכן, כחלק מהבדיקות הנרחבות שנעשו על ידי משרד הבריאות, נבדקה גם פורמולת המזון שצרכו הפעוטות ומשרד הבריאות דרש ותבע מיצרנית המזון לבדוק האם חל שינוי כלשהו בפורמולה. במקביל לאירועים המתוארים, במסגרת בדיקה שנערכה באחד מבתי החולים לפעוט שסבל מנסיגה התנהגותית התגלה כי בגופו קיים ממחסור בתיאמין שהינו ויטמין בעל חשיבות מכרעת לתפקוד מערכת העצבים.

בית החולים בו אושפז הפעוט הסיק כי המחסור הוא זה אשר הוביל לנסיגה הקוגניטיבית והודיע למשרד הבריאות אודות הממצא. לאור פריצת הדרך פנה משרד הבריאות לבתי חולים נוספים וביקש לבדוק את רמות הויטמין בגופם של הפעוטות שאושפזו. חקירה מקיפה נוספת שנערכה על ידי משרד הבריאות גילתה שאכן אצל כל הילדים קיימת רמה נמוכה של תיאמין בגוף .

במהלך הבירור נקט משרד הבריאות בצעד מונע והורה על הסרת תרכובת המזון ממדפי המכירה ברשתות השיווק - כך מספרת טלי אנגור "משרד הבריאות פרסם הודעה מיידית לציבור שלא לצרוך את המזון".

מאחר ומועד פרסום ההודעה היה בסמוך לכניסת השבת, פנה משרד הבריאות לאנשי דת בבקשה כי יפעלו להזהיר את הציבור הדתי גם במהלך השבת. בנוסף הנחה משרד הבריאות את בתי החולים כי יבדקו את הקשר האפשרי בין חוסר בתיאמין בתרכובת המזון לעיכובים ההתנהגותיים שהתפתחו אצל הילדים.

צילום: shutterstock

לאחר שהתגלה הקשר הישיר בין המחסור בויטמין לתסמינים ההתנהגותיים הנחה משרד הבריאות את בתי החולים להזריק תיאמין לתינוקות אשר נמצא מחסור משמעותי בגופם. בזכות פעולה זו מספרת טלי אנגור, משרד הבריאות סייע בהפחתת הנזק שנגרם לפעוטות וחלקם התאוששו. למרבה הצער, בקרב פעוטות שהמחסור בגופם היה מתמשך נגרם נזק בלתי הפיך.

בסיומה של הפרשה – הוגשו, כך מספרת טלי אנגור, תביעות כנגד יצרנית המזון בגרמניה וכנגד גורמים שנחשדו כאחראיים למקרה. בנוסף הוגשו, מספרת טלי אנגור, תביעות כנגד יצרן המזון בישראל ובמקביל הוגשו כך מספרת טלי אנגור, תביעות ייצוגיות וכתוצאה ממקרה עגום זה פעל משרד הבריאות להקשחת הביקורת על מוצרי מזון לתינוקות.

לאורך השנים התגלה כי גם ילדים אשר לא נצפה אצלם באופן ישיר נזק משמעותי בסמוך להימנעות מצריכת הויטמין, סבלו מבעיות קשב וריכוז, קשיי למידה ועוד. גם בעניין הילדים אשר בינקותם לא הראו סימני תחלואה, אולם לאחר שנים התגלו אצלם תסמינים התנהגותיים שליליים הוגשו, כך מספרת טלי אנגור.

למעלה מעשור לאחר מכן, כשקיבלה טלי אנגור ממשרד הבריאות את רישיונה לעסוק ברוקחות, היא לא יכלה לדמיין כי לפרשת רמדיה ולזיהוי הקשר שמצאו בית החולים ומשרד הבריאות בין נסיגה התנהגותית לתסמיני התנהגות תהייה השפעה מכרעת על חייה.

אנגור החלה לעבוד כרוקחת וחיה חיים שיגרתים, עד שיום אחד הבחינה כי בתה הקטנה הפסיקה לתקשר והחלה להתכנס. אנגור "היה ברור שהתפקוד נפגע, הבנתי שאסור לי להמתין יותר ופניתי לאבחון פרטי. התהליך היה מאוד קשה ובסופו הודיעו לי כי בתי מאובחנת על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך. הרגשתי שעולמי קרס לחלוטין, שאני לא נושמת והייתה לי תחושת מחנק".

האבחנה שינתה את חייה של טלי אנגור וגרמה לה לנסות לאתר פתרונות שיסייעו בהפחתת תסמיני האוטיזם של בתה. אבל עוד בטרם נספר את סיפורה האישי של טלי אנגור והקשר של פעילות משרד הבריאות בפרשת רמדיה לסיפור חייה של טלי אנגור נצלול לעולם המורכב של אוטיזם.

אוטיזם מוגדר כהפרעה בשלבי ההתפתחות המתבטאת בקושי בתחומים חברתיים כדוגמת הבנת סיטואציות חברתיות, קושי משמעותי לייצור קשר בין אישי, התנהגות חזרתית, קיבעונות התנהגותיים ועוד.

כאן גם המקום לציין כי לא כל מי אשר מאובחן עם אוטיזם מתמודד עם תסמינים זהים ובאתר משרד הבריאות מוגדר אוטיזם כחסך מתמשך בתקשורת חברתית הדדית ובאינטראקציות חברתיות ופעילויות, דפוסי התנהגות, תחומי עניין מוגבלים וחזרתיים.

טלי אנגור מספרת "לאחר שקיבלתי את האבחנה שבתי על הרצף הבנתי כי מעבר לטיפולים פרא רפואיים המפוקחים על ידי משרד הבריאות לא קיימים טיפולים קונבנציונליים בעלי הישגים ממשיים", "התחושה הראשונית היית תסכול, לאורך שנים רכשתי השכלה בכימיה, ברוקחות ובמדעים וכאשר בתי אובחנה, אני חסרת אונים ולא מצליחה להבין כיצד לסייע לה."

ההבנה והתסכול גרמו לטלי אנגור לנסות לחפש פתרונות מתוך עולמות התוכן המוכרים לה – עולם הכימיה והרוקחות. הדבר הבולט שאנגור הבחינה בו היה אכילה בררנית של בתה שהתמקדה בפחמימות ריקות וסוכרים.

טלי אנגור: "הבנתי שאכילה המתמקדת בעיקר פחמימות בהכרח מעידה על מחסור בויטמינים ומינרלים – ברור היה לי שמחסור בהם עלול להוביל לתהליכים מטבולים לקויים ולכן החלטתי לבצע מגוון רחב של בדיקות מעבדה בניסיון לאתר חוסרים אלו אצל בתי. אנגור "נזכרתי בפרשת רמדיה, בפעולת משרד הבריאות ביחס להזרקת תיאמין לילדים והשיפורים שהתרחשו והחלטתי לבחון את הקשר בין חוסרים תזונתיים אצל בתי לנסיגה הקוגניטיבית".

טלי אנגור: "משרד הבריאות ופעולותיו בפרשת רמדיה נתנו לי השראה, הבנתי שיש קשר ישיר בין חוסרים תזונתיים לתסמינים התנהגותיים", אנגור הבינה שעליה לאסוף כוחות. "בסופו של דבר האמונה בבורא עולם עזרה לי להתגבר על הפחד, הבנתי שעלי לעמוד במבחן ושיש מי שידע לעזור לי להצליח".

ואכן התובנה המשמעותית הגיעה כשאנגור שחשבה על הנושא כרוקחת ולא כאמא. נזכרתי בפרשת רמדיה, נזכרתי בכל אותם ילדים שנולדו בריאים ונפגעו קונטיבי בשל מחסור מתמשך בתיאמין והבנתי שאם המחסור בתיאמין הוביל לתהליכים מטבוליים לקויים ולנזקים נוירולוגים, כך גם מחסור אחר בויטמינים ומינרלים אחרים יוביל לתוצאה זהה.

טלי אנגור פנתה למעבדות מתקדמות בארה"ב וגרמניה ורכשה סדרה רחבה של בדיקות אשר אינן מבוצעות בישראל בשגרה ואשר ביכולתן לאתר תהליכי מתילציה לקויים, תהליכי סולפציה פגומים, חוסרים תזונתיים ועוד. אנגור מספרת: “הבנתי שאם אני לא אסייע לבתי אז אף אחד אחר לא יעשה זאת במקומי, הכח שהניע אותי היה הידיעה שאם לא אצליח לסייע לה יהיו לכך השלכות לאורך כל חייה”

אנגור "כאשר התקבלו התוצאות חשכו עיניי: נדהמתי ממגוון הבעיות שבדיקות המעבדה הצביעו עליהן, אבל החיסרון הפך ליתרון, הבנתי שיש מקום שממנו אפשר להתחיל ולפעול".

כך, בהתאם למפה המטבולית שהתגלתה בבדיקות המעבדה של אגם, התאימה טלי אנגור טיפול המבוסס על מענה לבעיות המטבוליות שאותרו. המלצות טיפול אשר כללו נטילה מבוקרת של תוספי תזונה והשלמת חוסרים תזונתיים.

ואכן תוך חודשים ספורים, הבחינה אנגור בחל שיפור משמעותי, תוך תקופה קצרה של מספר חודשים, התפקוד של בתה של אנגור השתפר, קשר העין התחזק, היא החלה לבטא מילים וגם התקשורת החברתית השתפרה, יותר הבנה של בקשות פשוטות ושמחת החיים שנעלמה חזרה.

תוצאות הטיפול היו כה משמעותיות ומשכך ביקשה טלי אנגור חוות דעת ממספר רב של מומחים ואכן באבחון נוסף שנעשה לבתה נקבע כי בתה של אנגור אינה מאובחנת עוד על הרצף האוטיסטי.

סיכום הבדיקה וחוות הדעת המקיפה שקיבלה אנגור על השיפור התפקודי של בתה נתן לה בטחון כי התהליך אותו עברה בתה עשוי מאוד לסייע גם לילדים אחרים, היא החלה בלימודי אוטיזם ב”מכללת לוינסקי”, התפטרה מעבודתה כרוקחת, שכרה משרדים והחלה לסייע להורים לילדים המאובחנים על הרצף. אנגור אומרת “כל ילד אשר אני רואה את ההתקדמות שלו בעקבות הטיפול מהווה עבורי עולם ומלואו”.

תהליך הטיפול שפותח על ידי טלי אנגור נמשך חמישה חודשים, במהלכו נערך מעקב אחר ההתקדמות של כל ילד באמצעות ליווי טלפוני ופגישות. בנוסף, ההורים מיידעים את אנגור בדיווחי הצוות הפרא רפואי המלווה את הילד. אנגור: “מדהים כל פעם מחדש לקבל דיווחים על השינויים הבלתי רגילים שהילדים חווים”.

לאורך השנים טופלו על ידי טלי אנגור מאות ילדים מהארץ ומהעולם בהתאם לשיטה שפיתחה ובאתר "מרכז "CAT ישנן עשרות עדויות וידאו של הורים מתרגשים לאחר השיפור והשינוי שחל בילדיהם.

באחד מסרטוני הוידאו באתר האינטרנט של מרכז CAT, משתפת תמר, אמא לילד על הרצף את חוויותיה בעקבות הטיפול בהנחיית טלי אנגור: “אני עם הילד שלי לא עוברת את הסבל הזה.. מצב מאוד קשה. באמת שלא ידעתי להתמודד עם האוטיזם. אז קודם כל הודיה מאוד גדולה, ואני נמצאת פה בשביל להעביר לכל ההורים שיש שיפור. הטיפול הזה נתן לנו המון זה עולם ומלואו. אני כל כך שמחה שאנחנו נמצאים במקום הזה שאנחנו גם יכולים להראות דוגמה לאחרים שזה כל אפשרי. זה לא פשוט אבל זה שווה ויש שיפור”.

למרות ההצלחות המרשימות חשוב לאנגור להבהיר כי כאשר מטפלים בויטמינים ומינרלים יש חובה להיעזר באיש מקצוע מתאים וכן כי הטיפול אותו היא מבצעת הינו מתחום הרפואה המשלימה ואינו מחליף כל טיפול קונבנציונלי או טיפול אחר. לדברי טלי אנגור, מכיוון שאוטיזם אינו מחלה אלא לקות לא נכון לבחון טיפול באוטיזם במונחים של ריפוי אלא כניסיון להפחית עד כמה שניתן תסמינים התנהגותיים ולשפר את התפקוד באופן שיסייע לילד לממש את הפוטנציאל האישי שלו.