לא רק מאמאמצחיק: קבוצה חדשה לדתיות ברשת מבקשת לספק תוכן קצת אחר

מגזין אינטרנטי חדש מהווה פלטרפורמה חדשה לנשים דתיות, כשכל אחת מהקוראות היא גם חלק מהכותבות, "הן מקבלות תוכן איכותי שלא נופל באיכות ממקומות אחרים". וגם, איך נמנעים מתלונות שווא? "אנחנו לא במה להטחת רפש"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 08/10/22 20:00 יג בתשרי התשפג

לא רק מאמאמצחיק: קבוצה חדשה לדתיות ברשת מבקשת לספק תוכן קצת אחר
צילום: shutterstock

הרשתות החברתיות שפרצו לחיינו לפני שני עשורים הפכו את החיים של כולנו לקלים וגם מורכבים יותר. שפע של מידע זמין, רלוונטי, נגיש הכולל גם אפשרות ליצור קשר עם אנשים בלי מגבלות של מרחק וגיל. מגזין קהילתי חדש לנשים מהמגזר הדתי מבקש לשדרג את השיח ברשת ולהקים בית דיגיטלי לתוכן איכותי, כשהקוראות שלו הן גם הכותבות. 

לפני שלושה חודשים הקימו אתי הופר ומוריה דרוק את קבוצת הפייסבוק החדשה, "מדברות ברשת", וכבר הספיקו לצבור כמה אלפי חברות. שתיהן עוסקות בפרסום מגזרי, ועולם התוכן לא זר להן. "זה היה רעיון שהסתובב לנו בראש, להקים פלטפרומה נשית עם תוכן מגזיני לצד אפשרות שיתוף לכל אחת מחברות הקבוצה", הן מספרות, "ראינו את החוסר שקיים גם אצל נשים אחרות, מקום עם ערך מוסף ובית דיגיטלי לנשים שיכולות להתיייעץ, לשאול שאלות, לכתוב, וגם לקבל תוכן שלא נופל באיכותו ממקומות אחרים".

חוסר בתוכן איכותי ברשת צילום: shutterstock

לא עוד קבוצת שיתוף לנשים דתיות על מתכונים וחינוך ילדים 

ההחלטה להקים את המגזין דווקא ברשת החברתית הייתה ברורה מאליה. "כולנו כל הזמן בטלפון הנייד, וממילא גם ברשתות החברתיות, ורצינו ליצוק לזמן הזה תוכן ערכי ונשי, מתוך העולם שלנו". כל אחת מחברות הקבוצה רשאית לכתוב פוסטים, שיעברו את אישור המנהלות. נראה שבשנים האחרונות נפתחות עוד ועוד קבוצות שיתוף ושיח לנשים דתיות, אולם הייחודיות של "מדברות ברשת", באה לידי ביטוי דווקא בתוכן האיכותי שמספקות הכותבות הקבועות, כדוגמאת צופיה גץ ואורית מרק אטינגר. 

"הפקנו סדרת ראיונות מצולמים בנושא מדברות פתוח, וראינו נשים שהביאו את הסיפור הייחודי שלהן לקדמת הבמה. לא כולן חייבות להיות דתיות כמובן אבל התוכן הוא כזה שיעניין את האישה הדתית". הן גם מתאימות את התוכן ללוח השנה ומספרות כי מדובר במדיה חיה שנהנית מיתרון על גבי הפרינט, "אם מישהי כתבה פוסט חשוב הוא יקבל קדימות". 

הנושאים שעולים לא שייכים רק לתחום הנשי-דתי שנחשב לכאורה מובן מאליו, ובין הפוסטים על שרשור מתכונים (כי באמת אי אפשר בלי), תוכלו למצוא גם פגיעות מיניות, הפרעות אכילה, קשיי פוריות, לידות שקטות, אימון אישי, המלצות לטיולים, וגם נושאים שמשיקים לאקטואליה, כמו למשל יוצאי כתות. 

צילום: ללא

אנחנו לא במה להטחת רפש ולא כלי לסגירת חשבונות

יש עדיין כוח לקבוצות פייסבוק בימינו?

"בהחלט. יש כוח לקבוצה וקבוצה יכולה גם לשנות. קחי למשל את אחת הנפגעות של עזרא שיינברג, היא זכתה לחיבוק רחב ותמיכה גורפת של נשים מכל הארץ. הקבוצה מציפה סוגיות חשובות בציבור, מעלה מודעות וגם מעניקה כוח לכל אחת בדמות חיבוק וירטואלי. זאת העבודה שלנו, בתור מנהלות הקבוצה, למנן את התכנים, למנף אותם, ולתת לכל אחת את האפשרות למצוא את עצמה שם". 

כאמור, כל אחת מחברות הקבוצה רשאית לכתוב ולשתף ככל העולה על רוחה, בהנחה שהפוסט יאושר על ידי המנהלות. "היו מקרים שחסמנו פוסטים מסוימים, אם היה מדובר בשיח שלא תורם לקבוצה, או דיונים על אנשים אחרים". 

אם כל אחת יכולה לכתוב מה שהיא רוצה, איך לא מסתכנים בתלונות שווא על פגיעות מיניות או כלליות?

"אנחנו רק אובייקטיביות, אף פעם לא נתפוס צד. אם מישהי תספר על הטרדה מינית שעברה מצד דמות מסוימת, כאשר המקרה עדיין לא הוכח בבית משפט, נאשר את האייטם, אבל נעלה גם תגובה של אותו אדם שעליו התלוננו. אנחנו לא מעלים אף אחד על המוקד בכיכר העיר, וודאי שאנחנו לא במה להטחת רפש אחד בשני או סגירת חשבונות. בסוף מדובר בקבוצה של העמקה ותרומה והפוסטים שלנו לא מתמקדים באכלו לי שתו לי". 

קצת קשה לאפיין את הנשים החברות בקבוצה, ועדיין, אפשר לומר שכולן בנות עשרים וחמש ומעלה, כאשר הממוצע נע סביב גיל 40. יש הרבה מאזור ירושלים, וגם מכל הארץ, והנשים שייכות לכל האפשרויות על הסקאלה הדתית. המנעד הרחב גם משפיע על התוכן, שמציג כתבות ודיונים המתאימים לכל אחת. "לא כל התוכן שלנו סביב התא המשפחתי של טיטולים, הנקות וטעימות לגיל שנה, וגם הרווקות נהנות מדיונים ושיח כך שכל אחת יכולה למצוא שם את עצמה". השאיפה לעתיד די גבוהה, והן רוצות להגיע ל-10,000 נשים בשנה הקרובה. המגזין האינטרנטי שלהן אף פעם לא יהיה כרוך בתשלום, והוא "בית עבור כל אישה דתיה".