האקדמיה ללשון העברית מגלה: כך באמת צריך לקרוא לטיקטוק ואינסטגרם

למרות שהחג בעיצומו, האקדמיה ללשון עברית מסבירה מאיפה הגיעה אלינו המילה "בורקס", מה הקשר לרשתות חברתיות ולאיזה מילים כדאי לקרוא "טוגנים" ו"בטנונית"?

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/22 16:10 יח בניסן התשפב

האקדמיה ללשון העברית מגלה: כך באמת צריך לקרוא לטיקטוק ואינסטגרם
טיקטוק, צילום: shutterstock

יום שלישי של חול המועד פסח והיום הרביעי ללא מאכלי חמץ, והמרחק מהפיתות והפיצות נראה רחוק מאוד. האקדמיה ללשון העברית החליטה דווקא היום (ג') להתייחס לאחד מהבצקים הכי אהובים על הישראלים, הלא הוא הבורקס.

אז מאיפה הגיעה המילה "בורקס" לשפה העברית? המילה בורקס הגיעה אלינו מהטורקית דרך הלדינו. המילונאי ראובן אלקלעי הציע את החלופה 'קיפולית' תמורת בורקס – אבל החידוש לא נקלט ובורקס נשאר בורקס.

בורקה ובורקס – במקור שממנו שאלנו את המילה צורת היחיד היא בּוּרֵקָה וצורת הרבים היא בּוּרֵקָס. בורקסים – הסיומת ־ס (s-) אינה מסמנת ריבוי בעברית, ולכן רבים מדוברי העברית אינם תופסים את המילה בורקס כצורת רבים, משתמשים בה כצורת יחיד, ויוצרים לה צורת רבים עברית: בורקסים.
‍‍ 
המילה 'בורקס' ומילים אחרות השאולות מלשונות זרות – משעה שהן משמשות בלשוננו חלים עליהן כללים האופייניים למילים עבריות. כך למשל מילה הנקלטת בסיומת ־ָה נתפסת כמילה בנקבה, והמילים הלועזיות מקבלות סיומות עבריות בנטיית הרבים וכדומה.

טיקטוק, אינסטגרם ופייסבוק: כך צריך לקרוא להן באמת 

‍‍ישנן עוד מילים לועזיות שנקלטו בעברית בצורת הרבים, אך צורה זו מורגשת בהן פחות. לדוגמה, 'מדיה' היא צורת הרבים של המילה הלטינית 'מדיום', ובכל זאת רק מעטים יאמרו "מדיה חברתיים" והצירוף "מדיה חברתית" בהקשר של פייסבוק וטיקטוק הוא הצירוף המקובל.
‍‍  ‍‍
זה מה שקרה גם במילה 'תבלין' – במקור צורת ריבוי בארמית של 'תֶּבֶל', אך כיום 'תבלין' נחשבת לצורת יחיד, וברבים אנחנו אומרים "תבלינים".
‍‍  ‍‍ ‍‍  ‍‍
כמובן כשיש חלופה עברית מומלץ להשתמש בה ולהיפטר מכל הבעיות – כך במקום צ'יפס או צ'יפסים נגיד טוּגן או טוגָנים, במקום צ'יפים נאמר שבבים, ובמקום צ'לו שצורת הריבוי המקורית שלו היא צֵ'לִי, אפשר להגיד פשוט בטנונית, וברבים בטנוניות.