פיוט מזרחי עם ניגון חסידי: המיזם שמחבר את בני הישיבות לעולם התפילה הספרדי

פרוייקט בשם "מקאמי"ש", מנגיש את עולם התפילה והפיוט הספרדי לבחורי ישיבות מתוך רצון לחשוף בפני התלמידים עולם תרבותי שפחות מוכר להם ולייצר תפילה ישראלית אחת שמאגדת את כל המסורות

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 14/06/23 13:18 כה בסיון התשפג

פיוט מזרחי עם ניגון חסידי: המיזם שמחבר את בני הישיבות לעולם התפילה הספרדי
צילום: דניאל דרמון

כל תלמיד ישיבה נחשף במהלך לימודיו לעולם התפילה אשכנזי ולניגון החסידי, בין אם זה בסעודות שבת, בהתוועדויות ובתפילות של הימים הנוראים. לעומת זאת, עולם התפילה והפיוט הספרדי פחות נוכח ומוכר בישיבות של הציונות הדתית ותלמידים רבים, הן ממוצא אשכנזי ממוצא ספרדי, לא מכירים את האוצר התרבותי הזה.

במטרה להכיר לתלמידי הישיבות את העולם התפילה והפיוט הספרדי, הוקם לפני כשנתיים פרוייקט מיוחד מבית ישיבת עתניאל בשם "מקאמי"ש" (ראשי תיבות של מקאם וישיבה), קורס חזנות, פיוטים ומקאמים לבני ישיבות. מנהל המיזם, הרב תומר בוקובזה, ר"מ בישיבת עתניאל, מספר מתי הרעיון הזה נולד, איך הקורס בנוי ומה החזון שלו לשנים הבאות.

"כשחזנים ספרדים עולים - זה פחות עובד כי התפילה הספרדית לא מוכרת לציבור"

"מלבד בבית, עולם יראת השמיים שלי התפתח גם בבית הכנסת הספרדי", פותח הרב תומר את דבריו, "מגיל צעיר בית הכנסת שלי היה מאוד מקום מאוד חשוב להתפתחות הרוחנית שלי, בין בתפילת הציבור  ובין אם בעירובם של ילדי בית הכנסת בתפילה. כשהתבגרתי, הרגשתי שמנעד ההבעות הנפשיות שהתפילה הספרדית מציעה הוא חסר בישיבה ובקהילה שלי, כי אנשים פשוט לא יודעים ולא מכירים".

צילום: דניאל דרמון

מנהל המיזם טוען כי יש לתפילה הספרדית פוטנציאל שטרם מומש בתוך הקהילות המעורבות של הציונות הדתית.  "בתוך הקהילה בעתניאל, יש עיקרון שרב היישוב, הרב רא"ם הכהן, מנהיג בבית הכנסת של היישוב כי התפילה היא על פי נוסח החזן מתוך מקום שאנחנו בתהליך של קיבוץ גלויות. אך כשחזנים ספרדים עולים זה פחות עובד כי התפילה הספרדית לא מוכרת לציבור. רוב הקהילה הם אנשים שהתחנכו במוסדות של הציונות הדתית והם פחות הורגלו לתפילה הספרדית, שהיא תפילה ציבורית שבנויה מחזן וקהל. יש לתפילה הספרדית פוטנציאל אדיר שטרם מומש. צריך להשקיע בכל קהילה שהתפילה היא על פי החזן, וגם הציונות הדתית צריכה להבין שיש לה הרבה מה לקבל מהתפילה הספרדית לגווניה".

"תלמידים שבאים לקורס הם אוהבים מוזיקה ורוצים להיפתח לעולמות חדשים"

מנהל המיזם מספר כי הפרוייקט נולד בתקופת הקורונה. "בזמן שכל שיעורי הזום פרחו, החלטנו לפתוח קורס שהמיקוד שלו הוא לימוד הפיוטים והתפילה הספרדית. הקורס חולק לשישה חודשים, כשבכל חודש לומדים מקאם, סולם מזרחי. על כל מקאם אתה יכול לבנות עליו תפילה שלמה ופיוטים השייכים אליו. התחלנו עם שלושה המפגשים בזום ובהמשך התכנסנו גם למפגש פרונטלי בבית כנסת בירושלים. שני המחזורים הראשונים היו מאוד גדולים. היו הרבה תלמידים מישיבת עתניאל אבל גם מישיבות אחרות. התלמידים שבאים לקורס הם אנשים שאוהבים מוזיקה ורוצים להיפתח לעולמות חדשים".

צילום: דניאל דרמון

הרב תומר מציין כי לקראת המחזור השלישי, הם החלטנו לשנות את אופן הפעולה של הקורס מחדש.  "במחזור השלישי החלטנו לשנות את הקונספט כדי שהתלמידים יובילו את התפילה הספרדית בתוך הקהילה שלהם. אחד המורים של הקורס, הרב שלמה סעייד, מלווה את התלמידים ומייעץ להם כיצד לשלב בין התפילה האשכנזית והניגונים החסידיים לתפילה הספרדית, הירושלמית והמרוקאית. בנוסף, התלמידים רוכשים את סידור 'יחד שבטי ישראל', שמשלב בין הנוסחים במטרה לצמצם את תחושות הבלבול כאשר עולה חזן מנוסח אחר. ישיבת עתניאל הייתה הראשונה להרים את הכפפה הזאת ובשנה הקרובה יתקיים קורס בישיבת עתניאל לתלמידי הישיבה ותושבי הישוב מתוך מטרה לחזק את הסגנון הספרדי".

"עולם הישיבות של הציונות הדתית צריך להשכיל ולראות את התרומה שעולם התורה והפיוט הספרדי מציע"

מנהל המיזם מדגיש כי קהל התלמידים שמגיע לקורס הוא מגוון מאוד. "קהל היעד מתחלק לשלושה סוגים של תלמידים. הראשונים הם התלמידים שזו השפה הטבעית שלהם, מכירים מהבית והם רוצים להתמקצע בתפילה הספרדית. תלמידים אחרים הם דור שלישי, שגדלו ביישובים ובישיבות תיכוניות ופחות מתחברים לעולם התפילה הספרדי והם באים לקורס כדי להתחבר לסבא. והסוג השלישי, הם תלמידים שבאים מבית אשכנזי, שרוצים ללמוד ולהכיר ומבינים שיש פה בשורה מאוד חשובה. יש מנעד מאוד רחב של מבע נפשי דרך המוזיקה הספרדית המגוונת".

צילום: דניאל דרמון

בסיום דבריו, מביע הרב תומר את תקוותו כי בזכות המיזם, כל התפילות, המנגינות והפיוטים של כל העדות יתחברו לתפילה ישראלית אחת. "אני מתפלל שהמיזם הזה יהיה שער להעמקת תהליך של קיבוץ גלויות. עולם הישיבות של הציונות הדתית צריך להשכיל ולראות את התרומה האדירה שעולם התורה והפיוט הספרדי מציע. כמו כן, אני מקווה שתלמידים שבאים בתים ספרדים ירגישו שיש להם מה לתת למרחב הישיבתי בהם הם לומדים. צריך לייצר תפילה ישראלית שמצד אחד משמרת את המסורת והייחודיות של כל עדה ומצד שני מחברת, מייצרת מרחבי ממשק ומהווה תרומה ההדדית אחד לשני".