• רקי מי ששומע - מדבר - לפרשת יתרו

    כדי לזכות לתורה, יש הכרח לסגל את תכונת השמיעה, שכן רק כך תוכל התורה להשפיע על האדם ולכוין את דרכו. אדם שאיננו שומע, לא יקבל מן התורה את ההדרכה המתאימה, אף אם ילמד תורה הרבה, שכן הוא איננו פתוח כלל לדברים שתפקידם להעמיד אותו על הדרך הנכונה, ודברי התורה לא יפעלו עליו את פעולתם. לפרשת יתרו.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    12/02/04 00:00

  • מה שמועה שמע?

    יתרו חותן משה קבע לו מקום של כבוד בתולדות ישראל. אך "שמע" את החדשות, וכבר רץ לפגוש את משה חתנו...התלבטו כבר חז"ל מה היה אותו מאורע שהותיר על הנוכרי, יתרו, את הרושם הגדול ביותר?

    עו''ד אביעד הכהן

    11/02/04 00:00

  • עול מלכות שמים

    האם איסור עבודה זרה נותר רק בשולי הדיון הרוחני שלנו, כמו בשאלת סתם יינם של גויים או איסור כניסה לכנסיות? האם לנושא המרכזי ביותר בתורה, שהוא חלק ממצוות ייהרג ואל יעבור, אין עוד רלוונטיות של ממש בעולמנו, והוא אחד הסימנים הפחות משמעותיים לסדר היום הדתי המצויים בשולחן ערוך?

    הרב יובל שרלו - ראש ישיבת ההסדר פ''ת

    11/02/04 00:00

  • וכל העם רואים את הקולות

    ניתן להסביר את מעמד הר סיני במונחים של תפיסה על-חושית, מתוך הפרפסיכולוגיה המודרנית... יש כאן גילוי של תפיסה על-חושית, טלפתית. שהרי, הקב"ה אינו גוף, והמסר שהוא רוצה להעביר לעם ישראל יכול להיות מועבר ללא עזרת החושים אלא בעין רוחנית או באוזן הרוחנית...

    ד''ר יהודית רונן

    11/02/04 00:00

  • וישמע יתרו

    מתי התרחשה פרשת יתרו? ואיך מסתדרים המקורות השונים בשאלה זו

    הרב ישראל רוזנברג

    11/02/04 00:00

  • לא תחמד

    מה משמעותו של איסור לא תחמד?

    הרב כרמיאל כהן

    10/02/04 00:00

  • אני ומעמד הר סיני

    במוקד הפרשה עומדת ההתגלות האלוקית לעם ישראל - מעמד הר סיני ומתן תורה. מעמד הר סיני הוא מיסודי האמונה, וכפי שמביא הרמב"ם "שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר".מה משמעות "עינינו ראו ולא זר"? ולמי ניתנה התורה?

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • והעם רואים את הקולות

    במעמד הר סיני מגיעים בני ישראל לרמה כזו שהם "רואים את הקולות" וכדי להבין כיצד יתכן שיראו את הנשמע? עלינו להתבונן במשמעות ההבדל בין שני חושים אלו של האדם שגם סותרים וגם משלימים זה את זה – השמיעה והראיה.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • איחוד המידות

    "וישמע יתרו כהן מדין חותן משה את כל אשר עשה אלקים למשה ולישראל עמו… ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה…" - אחרי שיתרו שמע את כל אשר עשה אלקים למשה ולישראל, מה נשאר למשה לספר עוד ?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • זכור ושמור בדיבור אחד

    "אכן ההבדלים הלשוניים בין שתי הנוסחאות בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים משקפים את השוני במציאות - בין דור יוצאי מצרים לבין דור באי הארץ וכל הדורות אחריהם…"

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • גילוי שכינה

    "…אל לנו לחשוב שקבלת התורה בהר סיני היתה המטרה של יציאת ישראל ממצרים. אמנם זהו שלב חשוב והכרחי אך לא המטרה…" – על המטרה האמיתית של יציאת מצרים.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • ''גדול ומפורסם בתורה''

    אחד הכללים המנחים כיום את מערכת המשפט במדינות המערב הוא הכלל ש"הצדק חייב לא רק להיעשות אלא גם להיראות"…

    01/09/03 00:00

  • וישמע יתרו

    פרשתנו פותחת בבואו של יתרו עם צפורה אשת משה ושני בניה למחנה ישראל. "וישמע יתרו כהן מדין חתן משה…" מה גרם לו ליתרו לבוא? ובלשונם של חז"ל: "מה שמועה שמע ובא?"

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • מי יזכה בבת המלך?

    בדרך כלל, אחרי שממשיכים בדרך ההלכה, מגלים שהמצות מנעימות את החיים הרבה יותר ממה שמגבילות. הדבר דומה למי שמגביל עצמו שלא לעשן. אמנם יש עליו הגבלות גופניות, אבל רוחו ונשמתו משוחררות הרבה יותר.

    הרב משה ברגמן

    01/09/03 00:00

  • מוסר תחילה

    "מפני מה לא מופיעות מצוות הקורבנות בעשרת הדברים? כיצד ניתן להבין את העובדה כי מה שתופש כמעט חומש שלם (מפרשת יתרו ועד סוף תזריע) נעדר לחלוטין ממעמד הר סיני?..."

    הרב יובל שרלו

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''יתרו''

    על הזמן, אחדות, שופטים , כבוד ועוד – מתוך פנינים לפרשת יתרו

    01/09/03 00:00