וישמע יתרו

מתי התרחשה פרשת יתרו? ואיך מסתדרים המקורות השונים בשאלה זו

חדשות כיפה הרב ישראל רוזנברג 11/02/04 00:00 יט בשבט התשסד

רבותינו בגמרא בזבחים דף קטו ע"א נחלקו מתי יתרו בא למדבר. עיין ברמב"ן שהאריך בביאור שתי הגישות.

על הגישה היותר מתאימה לפשט, שיתרו בא לפני מתן תורה יש שתי שאלות גדולות:

א. בסוף הפרשה נכתב שיתרו הלך לארצו. ומנגד, בספר במדבר פרק י' פסוקים כט-לב מבואר שיתרו היה במחנה ישראל בסוף השנה שהיו בהר סיני לאחר מתן תורה.

ב. בספר דברים פרק א' פסוקים ט-יח בתוכחת משה, מובא סיפור מינוי שרי אלפים ושרי מאות וכו' בסוף השנה שלאחר מתן תורה וגם קצת משמע מלשון הכתוב שהיוזמה היתה של משה, ואילו אצלנו, פרשה זו מופיעה ביוזמת יתרו ולפני מתן תורה.

אולי אפשר להציע דרך אמצעית. כשהתורה מספרת סיפור מסוים במקום מסוים סביר להניח שהוא אירע באותו זמן. אולם לפעמים בהמשך הפרשה מובאים פרטים נוספים שהם היו יותר מאוחרים והתורה כתבה אותם ביחד מכיון שהם תוצאה ותולדה של אותו סיפור.

לכן, מעשה יתרו היה לפני מתן תורה וכן הצעתו למשה למנות שרי אלפים וכו' כמו שמשמע מהפסוקים "ויהי למחרת" כלומר זמן לא רב אחרי המפגש. ואולם סיפור מינוי השופטים סביר להניח שלא היה תוך זמן קצר. המרחק שבין ביאת יתרו והנסיעה להר סיני היה בפחות משבועיים (עיין שמות פרק טז פסוק א' שם נכתב שבט"ו באייר הם נכנסו למדבר סין, שם היה מעשה המן, משם נסעו לרפידים, ובא' סיון הגיעו מרפידים למדבר סיני אל הר האלקים), וקשה להניח שהספיקו למנות שרי אלפים וכו' בפחות משבועיים. אלא שהתורה מספרת לנו שבשלב מסוים משה שמע בקול חותנו. ובתוכחת משה בספר דברים מגלה לנו התורה שזה היה בסוף השנה למעמד הר סיני וכן היוזמה היתה של משה שהרגיש שיתרו צודק ואין הוא יכול לשאת את העם לבד ולכן קיבל את עצת יתרו חותנו, שחזה את הדברים מראש.

לפי זה בפסוק האחרון, פסוק כ"ז "וישלח משה את חותנו וילך לו אל ארצו" הכונה היא, לפני שבני ישראל התחילו במסע לארץ ישראל אומר יתרו למשה שהוא מעונין לשוב למדין כמבואר בספר במדבר פרק י' ומשה מנסה לשכנעו שלא לחזור. אבל התורה כאן מגלה לנו שיתרו שב למדין.



לפרשות נוספות לחץ כאן.


מתוך האתר של ישיבת "ברכת משה", מעלה אדומים.
אם ברצונך לקבל את פינת פרשת השבוע של הרב ישראל רוזנברג לתא ה-E-Mail שלך באופן קבוע, לחץ כאן.