• שירת הגאולה - לפרשת בשלח

    המעלה הרוחנית, אליה הגיע עם ישראל בקריעת ים סוף, תורגמה למילים והטביעה במילים את החוויה וההתעלות שהיו בעת אמירתם לראשונה. האומר שירת הים בשמחה ומזדהה עם תכנה, חוזר לאותו גילוי רוחני שהיה אז - ניתן לשאוב מן המילים ולגלות בפועל בהווה את המדרגה שהיתה באותו זמן בעם ישראל. לפרשת בשלח.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    06/02/04 00:00

  • יציאת מצרים - לאן?

    בפתח פרשתנו, יוצאים בני ישראל ממצרים וכמעט מיד מסופר שניחם פרעה על ששילח את העם ורודפים מצרים אחרי ישראל.וקשה: מדוע וכיצד זה שלאחר כל מכות מצרים וכל הקורות את מצרים בכ"ז יוצאים ורודפים אחריהם?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • יציאת מצרים - לאן?

    בפתח פרשתנו, יוצאים בני ישראל ממצרים וכמעט מיד מסופר שניחם פרעה על ששילח את העם ורודפים מצרים אחרי ישראל.וקשה: מדוע וכיצד זה שלאחר כל מכות מצרים וכל הקורות את מצרים בכ"ז יוצאים ורודפים אחריהם?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • נס וטבע

    כאשר חז"ל מבקשים לבטא שדבר מסויים הינו קשה במייוחד הם אומרים "שזה קשה כקריעת ים סוף" והקושי בדבר זה הוא מה קשה כל כך בקריעת ים סוף והרי אין דבר שהוא קשה יותר מדבר אחר על הקב"ה שהוא כל יכול...

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • אחדות הנבראים המביאה לאחדות השם

    בקטע המקדים את שירת הים בפרשתינו, כתוב: "ויושע ד' ביום ההוא את ישראל מיד מצרים...". ועלינו להבין שאין הכוונה פה, להצלה פיסית. המושג ישועה שמשתמשת בו התורה בפסוק, קשורה לגורלו של האדם בהיסתוריה, זוהי ישועה לבריאה כולה דרך עם ישראל.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • ד' הנלחם לכם - הוא הנותן כח לעשות חיל

    פרשת בשלח ממשיכה את סדר גאולת ישראל ומתחילה בתיאור הליכתם של בני ישראל במדבר לאחר יציאתם ממצרים ולפני כניסתם לארץ. כאשר אנו מתבוננים בפרשה יכולים אנו לראות שישנה ניגודיות בין מה שמתואר בתחילת הפרשה למה שממשיך ומתרחש לארכה של פרשתנו וכן בהמשך התורה…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • ''הנס והאמונה''

    האם אלה שחזו כיצד הקב"ה בוקע ים והופך מים לחרבה, אינם מאמינים שניתן להוציא מים מהמדבר? שינו סדרי הטבע לא הטביע את חותמו בנפשות? האמונה הגדולה יכולה להחזיק מעמד רק שלושה ימים?!

    הרב חגי גרוס *

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''בשלח''

    על מידותיו של האדם, כפיות טובה, אמונה ושירה, רפואה ועוד - בפנינים לפרשת בשלח.

    01/09/03 00:00

  • כל תינוק נופל - וקם

    קריעת ים סוף, ושירת הים שבאה בעקבותיה, היו עליה רוחנית עצומה לעם ישראל.חז"ל אומרים שאפילו שפחה ראתה על הים מראות שהנביאים לא זכו להם. היה זה גילוי שכינה עליון ביותר, שרומם את העם לדרגות גבוהות.אולם מיד לאחר קריעת ים סוף מתלונן העם. השאלה זועקת. לפני רגע נקרע הים, וכבר "וילונו העם"? האם אין למעמדים רוחניים כאלה כל השפעה לטווח ארוך? מהי התועלת בהתגלות שכינה עליונה כל-כך, אם מיד אחר כך יורד העם למדרגות כה נמוכות?

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • ''עד בואם אל ארץ נושבת''

    " צריך ביאור מדוע בסוף ארבעים השנה התלוננו בני ישראל על המתנה הנפלאה שכל כך עזרה להם וכל כך שמחו בנתינתה" – על מתנת ה מָן .

    01/09/03 00:00

  • מה תצעק אלי

    בני ישראל יוצאים ממצרים. שנות השעבוד הגיעו לקיצן.אמנם, כך היו סבורים ישראל, אך פרעה לא היה סבור כן...

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • ''ככר הלחם'' או ''לחם מן השמים'' - לפרשת בשלח

    כח הרצון הוא הכח המרכזי באישיותו של האדם, והוא הנותן משמעות לשאר חלקי הנפש. הדברים אותם רוצה האדם, הם הקובעים את עולמו הרוחני. כך פינה משה את "ככר הלחם" הראשונה. לפרשת בשלח.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/01/03 00:00

  • לא בחיל ולא בכח - לשבת שירה

    "בפרשתנו אנו קוראים על יציאת מצרים וקריעת ים סוף ואנו קוראים בנעימה חגיגית את שירת הים, אך ישנם בפרשתנו גם פסוקים פחות 'נעימים' לקריאה בהם אנו פוגשים את עם ישראל לאו דווקא בגדלות רוח..."

    אלירז ברויאר

    19/01/03 00:00

  • תקופת המעבר

    "יציאת מצרים הינה התהוות ישראל כעם. משפחת יעקב שירדה למצרים בשבעים נפש יוצאת עתה משם עם יעוד של ממלכת כהנים וגוי קדוש ... דוקא בגלל המהלך המהפכני הזה, חייבים הם להדגיש בסדר פסח מצרים את הקשר המשפחתי - למשפחותם לבית אבותם.."

    ירחם שמשוביץ

    19/01/03 00:00

  • מצות נסכים וחלה - תיקון לחטא המרגלים

    הרב זוין מקשר בין הנושאים בפרשת בשלח ורואה בנסכים ובחלה תיקון למרגלים.

    הרב זוין

    18/12/02 00:00