איך עובדים עליך בעיניים?

מה עם 'תוצרת חוץ' ואיך מגלים זיופים?

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 01/09/03 00:00 ד באלול התשסג



מבעיות ה'פנים' שבהן עסקנו בפעם הקודמת, נעבור לבעיות ה'חוץ' היותר קשות - במוצרים המיובאים מחו"ל.

ישנם אין ספור 'נותני כשרות' בכל רחבי העולם (למעלה ממאתיים הכשרים שונים רק בארצות הברית!) שלא כולם קבלו את אישורה של הרבנות הראשית לישראל, ואף על פי כן, מוצרים רבים המגיעים לארץ, נושאים תעודת כשרות מאותם גופים ונמכרים לציבור הרחב כשציבור הקונים כלל אינו מודע לבעייתיות שבדבר.

עם זאת, הבעיה העיקרית היא בעיית הזיופים. יבואנים רבים מנסים לחסוך לעצמם כסף, ומדפיסים מדבקות עם שמות רבנים מהארץ ומחו"ל ומדביקים אותן על גבי סחורה מיובאת שאינה כשרה כלל וכלל. הרבנות הראשית מפרסמת כמעט מדי יום(!) הודעות על זיופים שנתגלו ומודיעה למועצות הדתיות ולמשגיחי הכשרות, על מנת שאלו יסירו את המוצרים המזויפים מן המדף. (בע"ה, נפרסם הודעות אלו באתר, על מנת שכל דכפין ייתי ויכול...)

הבעיה העומדת בפני הצרכן הפשוט שאינו מחובר
on-line לרבנות הראשית אינה פשוטה כלל וכלל, ובכל זאת נשתדל להעלות מספר נקודות פשוטות, שהקפדה עליהן חוסכת צער וממון רב: כאמור לעיל, יש להיזהר מכל מדבקה המודבקת על גבי מוצר המיובא מחו"ל. הנחיית הרבנות הראשית היא כי פרטי 'נותן הכשרות' צריכים להיות מודפסים על האריזה ממש ולא על גבי מדבקה, כשגם 'נותן כשרות' זה צריך להיות מאושר על ידי הרבנות הראשית לישראל - פרט נוסף שגם הוא אמור להיות מצוין על גבי האריזה. במקרה של ספק ניתן להתקשר לרבנות הראשית (טל. 5313131-02) למחלקת היבוא - שם ישמחו לענות לכם לגבי כל ספק המתעורר בפניכם.

נקודה נוספת מן הפן ההלכתי שיש להיות מודעים אליה היא, כי במקרים רבים, ההכשרים בחו"ל מסתמכים על שיטות הלכתיות וקולות שאינן מקובלות על כל הציבור, כגון:חלב עכו"ם, חדש, בישול עכו"ם, ג'לטין וכד' (נושאים שעוד ידובר בהם בהמשך, בע"ה) ולכן, על המקפידים בדבר, לבדוק כל מוצר לגופו – מה הוא מכיל ועל פי אילו דעות אפשר להקל בדבר, אם בכלל (וראוי להוסיף כי בודאי היום, כשאפשר למצוא מוצרים כמעט זהים מתוצרת הארץ – יש לשקול גם צד זה בתוך שיקולי הכדאיות של קנית מוצרים מחו"ל, בנוסף לעניין הפשוט של חיזוק יושבי המדינה ועניי העיר הקודמים, ואין זהו המקום להאריך...).