בדרך לבחירות: החוק לפיזור הכנסת עבר בקריאה ראשונה

לאחר דיון ארוך וממשוך וברוב של 91 חברי כנסת, החוק לפיזור הכנסת ה-22 עבר בקריאה ראשונה. נותרו עוד שתי קריאות לסיום הליך החקיקה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/12/19 22:21 יג בכסלו התשפ

בדרך לבחירות: החוק לפיזור הכנסת עבר בקריאה ראשונה
מצביעים על פיזור הכנסת, צילום: דוברות הכנסת - גדעון שרון

ברוב של 91 חברי כנסת וללא מתנגדים, החוק לפיזור הכנסת ה-22 עבר בקריאה ראשונה. הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23 עברה גם היא בקריאה ראשונה ברוב של 93 תומכים מול 7 מתנגדים. ההצעות יוחזרו לוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך הכנתם, להמשך דיון להכנה לקריאה שנייה ושלישית בכדי לסיים את הליך החקיקה, אולם נראה כי הערב עוד ארוך. 

במקביל נודע כי ראש הממשלה נתניהו שוקל לא להגיע להצבעה על פיזור הכנסת, כחול לבן הודיעו לליכוד כי אם חברי הכנסת שלהם לא יתייצבו בהרכב מלא להצבעה הם גם צפויים להעדר, החוק לא יעבור והבחירות יהיו ב-10.3 - חג הפורים. נציין כי מרבית חברי הכנסת, בייחוד הדתיים והחרדים, מתנגדים לבחירות בעיצומו של החג מכיוון שזה יוריד את אחוז ההצבעה בקרב קהל המצביעים שלהם שיהיה עסוק בחגיגות

במהלך הדיון במליאה אמר ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן): "תרחיקו את הילדים מהטלוויזיה. יש בחירות, והבחירות האלה הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות וגועל. אז תדאגו שהילדים שלכם לא יהיו ליד הטלוויזיה בשלושת החודשים הקרובים, שהם לא יראו מה אומרים להם נבחרי העם. מה שהיה פעם החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופך להיות רגע הבושה של הבית הזה. לבחירות האלה יש רק שלוש סיבות - שוחד, מרמה והפרת אמונים."

צילום: דוברות הכנסת - גדעון שרון

ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) טען כי ניתן עוד למנוע את הבחירות השלישיות: "ההיסטוריה תשפוט את אלו שיכלו למנוע את הביזיון הזה, ואת הפגיעה הציבורית ובזבוז משאבי הציבור לשווא - ולא עשו זאת. הגיע הזמן, לנהל את הבחירות בצורה עניינית ומכבדת, ולהפסיק את השימוש בהסתה נגד הציבור החרדי. הרדיפה אחרי קולות המצביעים לא מצדיקה שימוש בשנאת האחר ואיננה מכשירה פסילה גורפת של ציבור, כפי שראינו בבחירות האחרונות."

ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) טענה כי היא דווקא גאה בכנסת היוצאת: "אני לא עצובה ולא מתביישת, אני גאה ואני אופטימית. אני גאה כי אנחנו באים לכאן פעם שנייה ואחרי כל הניסיונות של כניעה ושל שוחד וכל התרגילים וכל השטיקים והטריקים, עמדה כאן כנסת או חצי כנסת וזה הספיק, שלא נכנעה וסירבה לשבת עם ראש ממשלה נאשם בשוחד. היה כאן מחנה לא קטן שבבחירות השניות חזר כרוב, לא כמיעוט, ועמד על שלו. אם מה שצריך כדי להוביל את ישראל לעתיד טוב יותר זה ללכת 3 פעמים בשנה לקלפי, אז נלך ונצליח."

ח"כ עודד פורר האשים את גנץ ונתניהו בפיזור הכנסת: "ראשי שתי המפלגות הגדולות קיבלו כל אחד מהם החלטה אסטרטגית ללכת לבחירות כי כל אחד מהם חושב שהבחירות יעשו למפלגה שלו טוב יותר ברמה המפלגתית. אבל היה וכבר החלטתם ללכת לבחירות, אתם לא יכולים להביא בחוק הזה גם את הגדלת יחידת המימון למפלגות. אני לא יודע איך אתם מסוגלים להסתכל בעיניים של המצביעים שלכם ואיך אתם יכולים להסתכל במראה. הדבר השני שאני רוצה לבקש ממכם חברים זה לגמור את השערורייה הזו שימי החופש ניתנים ככה חינם אין כסף על חשבון בעלי העסקים העצמאיים."

ח"כ עמיר פרץ הפנה אצבע מאשימה ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "אני עומד בפניכם כוותיק חברי הכנסת, חשבתי שראיתי כבר הכל, אבל גם בימים הקשים ביותר הוויכוחים התמקדו בנושאים שקשורים לרצון העם, על שאלות של תהליך מדיני, על שאלות של תהליכים חברתיים. אבל מעולם איש לא ערער לא על מהות הדמוקרטיה. אני יודע שכולם רוצים להטיל את האשמה רק על נתניהו, אין ספק שנתניהו הוא אמן ההסתה שם את הערבים ככתובת והסתה אבל אני לא מתכוון לשחרר את ליברמן. אני חושב שהגורם המרכזי שהביא למערכת הבחירות הזו הוא אביגדור ליברמן ששדרג את ההסתה לא רק נגד הערבים אלא גם נגד החרדים, והוא עושה זאת מבוקר עד ערב.  אני חושב שהגיע הזמן שנאמר לליברמן, אם חזרת להיות אותו פירומן שאנחנו מכירים אותו מהימים שלך כמי שלא ויתר על שום הזדמנות להצית את הלהבות בתוך העם קח את גפרורי ההסתה שלך קח את כל מכלי הדלק שאתה שופך לתוך החברה הישראלית תחזיר אותם למחסנים שמהם הבאת אותם."