ניר אורבך עונה לרב נבון: "לא ניתן להתעלם מהמציאות ולספר סיפור שפשוט לא קיים"

לאחר שהרב נבון כתב טור נוקב במיוחד על ההחלטה לפצל את ימינה מהר ככל הניתן, מנכ"ל המפלגה מסביר מה היו השיקולים ומוסיף: "הציונות הדתית צריכה לעשות ותעשה בדק בית פוליטי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/10/19 10:52 יב בתשרי התשפ

ניר אורבך עונה לרב נבון: "לא ניתן להתעלם מהמציאות ולספר סיפור שפשוט לא קיים"
הרב רפי פרץ וניר אורבך, צילום: כיפה

הרב חיים נבון תקף את ההחלטה של ראשי ימינה להתפצל. מנכ"ל הבית היהודי הסביר לרב לבנון מדוע התקבלה ההחלטה, אך מעיד כי התזמון לא היה כל כך מוצלח. 

הרב נבון ביקר את ההחלטה של מנהיגי המפלגה: "לפעמים אין ברירה אלא להתפלג. אבל העיתוי של הודעת הפירוק לימד שמבחינתכם זו הייתה ברירת המחדל; לא באמת העליתם על דעתכם את האפשרות המהפכנית לפעול ביחד. "אנחנו מקיימים את ההבטחה שלנו לבוחרים", אתם אומרים. נכון שאמרתם שזה רק בלוק טכני, אבל לצד זה גם אמרתם - בייחוד יושבת הראש שבחרתם, איילת שקד - שתשקלו זאת אחרי הבחירות, ואולי תישארו ביחד, נראה מה יהיה. הטעיתם אותנו. לא שקלתם זאת אפילו לשנייה אחת. הבטחתם לנו שורה ארוכה של הבטחות, על ערכים שתקדמו ויעדים שתובילו. דווקא את זאת אתם מזדרזים לקיים?"

"נכון הוא שבפוליטיקה לפעמים משתלם דווקא להתפצל. אבל במקרה שלכם זה ודאי לא נכון. כשתגיע העת למשא ומתן קואליציוני, מפלגה של שבעה ח"כים תקבל יותר מאשר שתיים-שלוש רסיסי מפלגות. ואחר כך, בין אם תהיו בקואליציה או באופוזיציה, כמה כבר תוכלו להשפיע בדמותכם החדשה? בפוליטיקה צריך לאגם כוח, לא לפורר אותו. לא פעלתם מתוך אינטרס פוליטי, אלא למרות האינטרס הפוליטי. יצר הרע של הפלגנות גבר כאן על היצר הפוליטי הבריא", הוסיף הרב נבון

עוד הוסיף הרב נבון: "ההבדלים ביניכם זעירים לעומת המכנה המשותף. אף שנדמה לכם אחרת, בחוץ לא מבדילים ביניכם. כשהם אומרים: "הסמוטריצ'ים מדיתים", הם מתכוונים גם אליך, בנט; כשהם אומרים: "בנט משיחי", הם מתכוונים גם אליך, הרב רפי. ובכל זאת לא הצלחתם לפעול ביחד".

נפרדים לשלום? ראשי

נפרדים לשלום? ראשי 'ימינה'צילום: יח"צ

ניר אורבך, מנכ"ל מפלגת הבית היהודי מיהר להגיב לרב נבון: "כרגיל הרב חיים, שאותו אני מאד מעריך, משמש שופר לרבים מבני ובנות הציונות הדתית ולכן חשבתי שנכון להעמיד דברים על דיוקם. הזכרון של כולנו, במיוחד במהלכים פוליטיים הוא קצר, אבל כעת זה לא יכול לשמש לנו תירוץ".

אורבך הסביר את התהליך שהוביל להחלטה: "אך לפני שלושה- ארבעה חודשים, עת ניהלנו מו"מ לריצה משותפת, נזעקו וקמו עלינו אנשים ונשים מכל גווני קשת הדעות מהציונות הדתית, אלה (חברינו מהבית היהודי והאיחוד הלאומי) לא הבינו כיצד ניתן לרוץ ברשימה אחת עם המנהיגים שנטשו זה לא מכבר ואלו (חברינו מהימין החדש) שרק חודשים ספורים קודם לכן חשבו שמשהו חדש נוסף מתחיל, לא האמינו שהם שוב מגיעים לריצה משותפת עם הבית שעזבו לפני זמן קצר. את אלו ואלו צריך היה להרגיע. על מנת שהרשימה תקבל את מרב הקולות הוחלט, מעבר לענין המהותי, לרוץ כבלוק טכני. אם הרב דרוקמן לא היה עומד במרכז הבית היהודי ומסביר למה לא מדובר בחיבור מהותי אלא טכני לצורך מקסום הקולות ומיד אחרי הבחירות כל מפלגה תמשיך להתנהל בנפרד, אני לא משוכנע שהסכם הריצה המשותפת היה מאושר".

אורבך הסכים שהתזמון על ההחלטה לפירוק לא היה מוצלח: "כעת, ניתן בהחלט להתווכח על עיתוי שליחת מכתב הפיצול לועדת הכנסת, אבל לא ניתן להתעלם מהמציאות ולספר סיפור שפשוט לא קיים. וכאן אני רוצה לגעת בנקודה שהיא בעיני המשמעותית ביותר בכל הסיפור של הציונות הדתית, לא רק בחודשים האחרונים אלא במשך שנים"

עוד הוסיף מנכ"ל המפלגה: "המורכבות, ריבוי הדעות, הפיצולים והחיבורים לא מתחילים וודאי לא מסתיימים בפוליטיקה. הפוליטיקה אינה מובילה בדרך כלל תהליכים, אלא רק משקפת אותם. כאשר מוסדות חינוך צצים כפטריות אחר הגשם (ולא תמיד מהסיבות הנכונות), כאשר בתי כנסת ומניינים רבים קמים (ולא תמיד בגלל צפיפות המניינים הקיימים), כאשר קהילות חדשות נפתחות שלא מהסיבות הנכונות, זה אומר שהמורכבות הרבה יותר משמעותית ועמוקה מריצה משותפת של מפלגות דומות או של פיצול בין סיעות אחיות. אני לכשלעצמי סבור שהציונות הדתית היא עדיין מגזר אחד. המון חוליות, שפע דעות, מגוון מרתק אבל בית גידול אחד".

ראשי

ראשי 'ימינה' הערב, ללא בנט השוהה בחופשהצילום: חדשות כיפה

אורבך סיכם: "הציונות הדתית צריכה לעשות ותעשה בדק בית פוליטי כדי להחליט איך ומה צריך לעשות, אבל במקביל ובצורה משמעותית ועמוקה, הציונות הדתית צריכה להגדיר לעצמה ולחדד מחדש מה היא רוצה להיות עכשיו, כשהיא כבר גדולה ומשפיעה. מה המשימות והאתגרים שלה בדור הקרוב, איך היא מטפלת בסוגיות החברתיות והלאומיות. לצורך כך אנחנו, בבית היהודי, עוסקים כעת בהקמת מועצה ציבורית. המועצה *לא תקבע את רשימת הציונות הדתית לכנסת*, את זה היא תשאיר לאנשי המקצוע ולפוליטיקאים. היא תעסוק בסוגיות הליבה הערכיות של הציונות הדתית ותגדיר את האתגרים והמשימות לדור שלנו. היא תהיה משותפת לכלל המפלגות הרלבנטיות ותורכב ממגוון אנשים ונשים שייצגו את כלל הציונות הדתית על שלל עמדותיה ודעותיה ובעז"ה נעשה ונצליח".