חדשות כיפה

האם הבלבול ההלכתי הוא טוב?

לאה ויזל מגיבה על מאמרה של רחלי מלק שעורר סערה, ומסבירה מה מייחד את הדור זה, ומדוע הבלבול הוא דווקא יכול להיות לטובה

דיקנית המכללה, הרבנית לאה ויזל

דיקנית המכללה, הרבנית לאה ויזלצילום: אולפני חן-צלמים

רחלי (מלק בודה) יקרה, קראתי את הטור השבת במוצ"ש. איתו נכנסתי השנה לחג והוא הפך ל"שיחת היום".אהבתי את הכנות והפתיחות. לא קל להיות כן ופתוח ואמיתי עד הסוף גם מול הילדים והמשפחה שלנו. אהבתי. ולא פחות מזה: הזדהיתי וכאבתי.

אין מה לעשות הקדמת "נעשה" ל-"נשמע" זה הרז המיוחד של עם ישראל לדורותיו, מהרגע בו נהיינו לעם. זה לא פשוט, לעיתים מעורר תרעומת ומכביד, אך בסך הכל, בחשבון סופי: כנראה נכון.

מהדהדים לי דבריו של הרב עמיטל זצ"ל שכתב בשבח המחוייבות ההלכתית (גם כשאין התחברות), הוא העדיף להשתמש בבטוי "נאמנות" להלכה, מושג הנושא עימו מטען חיובי. עוד הוסיף הרב והסביר שהעולם זנח את מושג הנאמנות שהוא ערך טבעי לאדם , ולכן חייבת להגיע שעה שבה הערך הזה ישוב ויצוף, יורגש וידובר. 

נאמנות כערך נשחקה גם במעגלים שבין איש לאשתו, בין ילדים להוריהם ולעמם. מכאן הגיע ניתוק מלאומיות ומהשתייכות. לא עוד זהויות מוכתבות , אלא אך ורק בחירה חופשית ונטולת כפייה והקשר.

כל אלה תולדה של אוירה פוסט מודרנית בה אין אמת מחוייבת. הכל יחסי וחייב להתאים למידותיי. אז אחרי הצגת השלילה, יש להביט גם לעומק של טוב בתוך הבלבול הזה:

א. כמאמר חז"ל חלק מאיפיוני דור גאולה זה ש"האמת נעדרת", ובהסבר חכמים: "נעשית עדרים עדרים" ; אין אמת אחת. יש נארטיב כזה ואחר, ראייה אחת והסתכלות שניה. מעודד להבין שזה שלב בגאולת העולם. שלב צפוי מראש שבו נשברות מוסכמות והיררכיות.

ב. מתוך השבירה ייצמח משהו עמוק יותר, מקום של אהבה תחת יראה; מקום של חיבור מאוזן.

באופן אישי, אין לי ספק שיש ערך עצום לגילוי הלב שלך שחשף נקודת אמת פנימית, שבכוחה לחדור גם התנגדות של בני הדור הצעיר , וגם לקרב  לעולמם של דור ההורים.

 

באופן רחב, אני מצפה לימים בהם תהיה תנועת חזרה מהשבירה; חזרה לנאמנות גם כשלא הכל קליל ובהיר; חזרה לקשר עמוק לתורה ומצוותיה; חזרה לכריתת ברית חדשה ביננו לבין הקב"ה באופן הכולל את כל מימדי חיינו עד סוף כל הדורות.

 

ותודה על שהזכרת לכל אחד ואחת מאתנו כמה ילדנו קולטים מאתנו מסרים סמויים וכמה משמעותית ההתנהלות שלנו.

 

ד"ר לאה ויזל, דיקנית במכללת אורות ישראל

עקבו אחרינו בטוויטר
10.06.2019

1. תגובה (ש)

הכל טוב, אבל השפה של המאמר הזה לא טבעית בשפת היום יום, ואני בספק אם היא תיכנס ללב של מי שהיא מיועדת אליו, אם לא תיצור אנטי.

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

2. אין אמת אחת? (אסף)

התגובה הרבה יותר קשה לעיכול מהכתבה של רחלי.

אם זאת תגובת המחנכים - הבנתי את הבעיה.

מה הפיתרון שאת מציעה?

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

3. למס' 2 (מאיר)

אין אמת אחת בדרך.
יש דרך אחת לעבוד את ד', והדרכים שניתן להגיע לכך הן רבות ואיני מתכווין לדרכים שונות בעבודת ד' אלא כוונתי שלא מחייב שאם ההורים משדרים פתיחות, אז הילדים יקבלו פתיחות או סגירות, וכן בשאר המקרים

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

4. מה הקשר לכותרת? (יהודי)

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

5. נו ו....? (יהודי)

ומה בינתיים? זה נחמד לחכות למשהו עתידי אבל בינתיים החיים עוברים ועינינו כלות.

רחלי כל כך צודקת. לא רוצים לחטוף את הסטירה כשכבר (אולי) מאוחר מידי.

המטרה היא לנסות מלכתחילה להימנע מלהגיע למצב הזה ועל זה את לא נותנת שום תשובה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

6. למס2 (אסף)

מדובר על תגובה לכתבה על נשירה.

הכותבת היא מחנכת. ומה היא אומרת? שצריך לדעת שיש יותר מדרך אחת. היא לא מדברת על דרכים בעבודת השם. לא על זה הכתבה המקורית. הגברת ויזל אומרת שצריך להכיל חילול שבת או אי הליכה לבית כנסת כי יש דרכים רבות.

נו באמת? הרי זאת הבעיה בהתגלמותה.

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

7. ותהי האמת נעדרת משל לפולטיקאים החרדים והדתיים..... (משה אהרון עו"ד)

שלא היה איכפת להם מהאמת נתנו יד לשחיתות וביקשו לחפות עליה בנזיד עדשים של שררה וכסף
משל לא קראנו בחג במעמד הר סיני לא תעשו עימי [אלוהי האמת] אלוהי כסף.

מזבח אדמה תעשה לי ותסתפק אך ובלבד שלא תצטרך למכור את האמת בעבור מליונים של כספי גזל מהציבור

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

8. נשים נשים הייתם כותבות על רות היה מועיל יותר (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
ומה עם האדרת של אם המשיח
מה עם תורת חסד על לשונה - מגילת רות .
שאמורה להנפיח נשמה יתרה במצוות התורה.
ומימלא לקנות את כולם בדרך לגאולה השלמה

עורפה = לראות אחורה לסגת לאחור .

רות = ראות - .
לראות קדימה ולהתקדם .
להפוך כל מצוות התורה לייעודן הגאולי של "ואהבת לרעך כמוך".
של חסד, חמלה ורחמים שכך גם עולה משלוש עשרה המידות
שהוקדמה מידת החסד על האמת

"אלוקים" מצוי אם כן,באות א' החסרה של השם רות =ראות.

שהוא קיצור מכוון של "ראות".

והנותן.....

והאומר....

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2019

9. אשת חייל היא רות ...... (משה אהרון עו"ד)

אשת חייל היא רות
תיבת דואר נכנס
x

משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏>
16:15 ‎(לפני 0 דקות)‎
אני

בס"ד.
אשת חייל היא רות המואביה שבועז העיד עליה לאמור ":
".... כי יודע כל שער עמי כי אשת חייל את".
והנה כששלמה המלך נינה של רות ביקש לסיים ולחתום את ספר חוכמתו [משלי].
ביקש לחתום במזמורשכולו שבח והלל לאשת החייל הגדולה היא סבתו - רות .
כאומר נשים יקרות הניחו לכל החוכמות שבעולם בואו ואחזו בתורתה של זו האישה הגדולה
אשר בראה כעין תורה חדשה בחסד שבלשונה .[תורת חסד על לשונה]
תורת חסד שגם בשלוש עשרה המידות הקדימה התורה את החסד לפני האמת .
ובכך ביקש שלמה להעביר את שיא חוכמתו ודווקא בשונה לכל בנות ישראל.
כאומר לכל בנות ישראל ,כזו [כמו רות]בואו וראו וקדשו שרות = ראות..- ראות נכוחה
הנה כי כן מגילת רות היא מגילת הראות והגאולה.
מתוך ההבדל שבין עורפה לרות נבדלים גם כל ההבדלים
שבין הדשדוש והתוהו לגאולה .
שעורפה מסמלת את העורף את החזרה לעבר
ורות את ה"ראות" הבהירה - קדימה לעתיד
רות שהקדימה דרך ארץ לתורה בבחינת ואהבת לרעך כמוך קודם להכל .
שרק בראות בכל התורה כולה התגלמות של חסד, חמלה ורחמים בין אדם לחברו
מתחילה שרשרת הולדתו של המשיח להתגלגל

דווח על תגובה לא ראויה
11.06.2019

10. האם ירדנו לסוף דעתה? (אפרים)

לענ"ד רחלי לא חוזרת בה מהדרך, היא רק תמהה איך אפשר שגם הילדים ימשיכו באותה דרך פשרנית, ספקנית ולא מחוייבת להלכה אבל יש בה "ידישקייט", זה מה שחסר לה, אבל היא ממש לא מחפשת מחוייבות ונאמנות להלכה, וחבל.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אולם הכדורסל של טורונטו צילום: CC BY-SA 3.0. Chensiyuan (talk | contribs)

ארגון בינלאומי דורש מאלופת ה-N.B.A להחרים את ישראל

קרא עוד