120 אסירים פליליים ישוחררו | בן גביר: "המדיניות שלי להחמיר עם מחבלים"

נוכח העלייה המשמעותית שחלה במצבת הכלואים המחוזקים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, מחר ייכנס לתוקפו תיקון פקודה ו-120 אסירים פליליים ישוחררו מוקדם מהצפוי | לצד זאת, תיקון הפקודה כולל החרגה של אסירים ביטחוניים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 31/08/23 16:52 יד באלול התשפג

120 אסירים פליליים ישוחררו | בן גביר: "המדיניות שלי להחמיר עם מחבלים"
אסירים בכלא גלבוע | , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בשל העלייה המשמעותית שחלה במצבת הכלואים המוחזקים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, מחר (ו') ייכנס לתוקפו תיקון נוסח 62 לפקודת שירות בתי הסוהר, ו-120 אסירים פליליים ישוחררו מנהלית. בשב"ס הסבירו את ההחלטה ואמרו כי היה "צורך בקידום פעולות וצעדים אשר יביאו לייעול והרחבת מערך הכליאה, מרחב המחייה ושמירה על זכויותיהם של העצורים והאסירים".

הנחיה: להקפיא תכניות בינוי לטובת אכלוס אגפים בשיפוץ ופינוי כ-200 מקומות כליאה לעצורים

בהתאם לתיקון הפקודה, תקן הכליאה ימשיך לעמוד על 14,500 מקומות כליאה, זאת לצד שחרור מנהלי של אסירים פלילים אשר נשפטו לתקופת מאסר העולה על 18 חודשים, ואינה עולה על 36 חודשים. לצד זה, הוארך מספר השבועות לשחרור מנהלי לאסירים פלילים אשר הורשעו ונשפטו לתקופת מאסר העולות על 18 חודשים ושאינן עולות על 36 חודשים בגין עבירות אלימות במשפחה, אלימות חמורה ועבירות מין, ובלבד שניתנה החלטה המורה על שחרורם המוקדם.

לצד שחרורם המנהלי של אסירים פלילים, תיקון הפקודה כולל החרגה של אסירים השפוטים על עבירות כנגד ביטחון המדינה. כתוצאה מכך הם אינם זכאים לשחרור מנהלי.

משב"ס נמסר: "שירות בתי הסוהר מתמודד ופועל ברמה יומיות ושוטפת למציאת פתרונות כליאה, על מנת לשמור על זכויותיהם של העצורים והאסירים, הנמצאים במתקני הכליאה, באופן הראוי. בין היתר, נציבת בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, הנחתה להקפיא תכניות בינוי לטובת אכלוס אגפים בשיפוץ ופינוי כ-200 מקומות כליאה לעצורים, זאת לצד עבודות בינוי נרחבות, שתוכננו והחלו זה מכבר במתחמים רבים והוספת כ-250 מיטות ללא פגיעה בהחלטת בג"ץ לעמידה במרחב מחיה של שלושה מטר לאסיר".

"במדינה נורמלית מי שמבצע עבירה ביטחונית לא מקבל שחרור מינהלי"

במשרדו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אומרים כי השר התעקש ועמד על כך שאסירים ביטחוניים, גם כאלה שזרקו אבנים ובקבוקי תבערה ולא פגעו, לא ישוחררו. בן גביר אמר: "במדינה נורמלית מי שמבצע עבירה ביטחונית לא מקבל שחרור מינהלי גם אם הוא לא רצח! המדיניות שלי להחמיר עם מחבלים".

השר בן גביר, תקף את מצליח

השר בן גביר | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

עתירה הוגשה נגד התיקון

נציין כי מרכז עדאלה, האגודה לזכויות האזרח בישראל ומרכז אלמיזאן (עזה) הגישו היום עתירה לבג"ץ בשמם שלושה אסירים פלשתינים, בדרישה לבטל את הוראת השעה השוללת שחרור מנהלי מאסירים שהוגדרו כ"ביטחוניים". לטענת הארגונים, מטרת החוק האמור, שייכנס לתוקפו מחר, היא "לסייע להרחבת שטח המחייה של האסירים בבתי הכלא, באופן שיעמוד בסטנדרטים שנקבעו בפסיקת בג"ץ בעתירת האגודה לזכויות האזרח בשנת 2017, לנוכח ההחמרה ההולכת וגוברת של הצפיפות בבתי הכלא, זאת, באמצעות ויסות מספר הכלואים בבתי הכלא על ידי קיצור משך מאסרם במנגנון של שחרור מנהלי".

אל העתירה צורפה גם בקשה להוצאת צו ביניים, לנוכח ההחמרה הצפויה בתנאי הצפיפות באגפי האסירים הביטחוניים כתוצאה מיישומו המיידי של החוק, שאף הביאה להתנגדותם של השב"כ והשב"ס.

"צעד זה מצטרף לניסיונה של הממשלה להעמיק עקרונות של אפרטהייד במשטר הכליאה הישראלי"

עו"ד רביע אגבריה ממרכז עדאלה מסר: "החוק המדובר מהווה עליית מדרגה נוספת בצעדים הגזעניים, הגורפים והשרירותיים נגד אסירים פלשתיניים. הממשלה שיזמה את החוק הפסול הזה, פועלת ביודעין ובמכוון בניגוד לחוקי היסוד ובניגוד להוראות המשפט הבינלאומי. צעד זה מצטרף לניסיונה של הממשלה להעמיק עקרונות של אפרטהייד במשטר הכליאה הישראלי המושתת על עליונות יהודית ושתי מערכות חוק מופרדות ומפלות, ולכן נדרוש את ביטולו המיידי".