פרשת הרוגלות במשטרה מומחה לסייבר קורא: "חובה להקים ועדת חקירה בפרשת פגסוס"

ברקע העימות בין שר המשפטים והיועמ"שית בנוגע להקמת ועדת החקירה, מומחה הסייבר ד"ר רון הירשפרונג אומר ל"חדשות כיפה" כי בוויכוח הזה שני הצדדים בוחרים בפוליטיקה על פני ההגנה על האזרח. עוד הוא אומר: "חובה להקים ועדת חקירה בפרשת פגסוס"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 27/08/23 18:21 י באלול התשפג

מומחה לסייבר קורא: "חובה להקים ועדת חקירה בפרשת פגסוס"
לוין ובהרב מיארה, רק עימות פוליטי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90, Marc Israel Sellem/POOL

בדיון סוער שנערך היום (א') בשולי ישיבת הממשלה דנו השרים ונציגי היועמ"שית בוועדת החקירה שדורש שר המשפטים לוין להקים בנוגע לפרשת פגסוס והקשר למשטרה. לוין והיועמ"שית כבר התנגחו בשבוע שעבר בנושא כשהיועמ"שית דורשת שלממשלה לא תהיה יכולת השפעה על חקירות העומדות תלויות. ד"ר רון הירשפרונג, מומחה סייבר מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל אומר ל"חדשות כיפה": "הנושא הזה אינו נידון ברצינות ומתוך מניעים טהורים וזה נכון לשני הצדדים".

חייבים וועדת חקירה

בשאלה האם וועדת חקירה בנושא נצרכת, התשובה של ד"ר הירשפרונג ברורה, חייבים וועדת חקירה בנושא והסדרה מלאה של כל עולם הרוגלות. "חייבים להקים את הוועדה הזו כדי לבלום שימוש משחית בכוח הזה בעתיד, ועם זאת להסדיר את השימוש בכלים הללו, בעתיד גם אחרי שפגסוס כבר לא תהיה הכלי הזה ימשיך איתנו ואף ישתפר".

מבחינת הירשפרוג, שני הצדדים בוויכוח מועלים בתפקידם וכל אחד מהסיבות הפוליטיות שלו, אך מסקנתו ברורה: "הנושא הזה אינו נידון ברצינות ומתוך מניעים טהורים וזה נכון לשני הצדדים". הוא מסביר: "אנחנו רואים פה מצב פרדוקסלי, הגנת פרטיות היא חלק מציפור נפשו של השמאל כחלק מזכויות יסוד של בני אדם. לפתע מתברר הקשר בין השימוש בפגסוס למשפטי נתניהו והשמאל כבר לא ממש מתעניין בזכויות אדם כי נוצר אינטרס פוליטי".

ד"ר רון הירשפרונג, שני הצדדים פועלים ממניעים פוליטיים

ד"ר רון הירשפרונג, שני הצדדים פועלים ממניעים פוליטיים צילום: באדיבות המצולם

"אף אחד מהצדדים לא באמת דואג לאינטרסים של האזרח"

"אבל לא רק השמאל סותר את האג'נדות הפוליטיות שלו" תוקף הירשפרונג גם את עמדתו של השר לוין, "אף אחד מהצדדים לא באמת דואג לאינטרסים של האזרח וגם לא לערכי הבסיס והנה אנו רואים שאף אחד לא עוסק ואף אחד לא מגן עלינו והנושא האתי נדחק הצידה לטובת הנושא הפוליטי".

"היועמ"שית צריכה להיות חוד החנית של ההגנה על זכויות אדם" הוא אומר ותוקף את עמדתה: "היא מחבלת בתהליך של הקמת וועדת חקירה". הירשפרונג משוכנע שהיועמ"שית עצמה פועלת ממניעים פוליטיים. "אני משוכנע לחלוטין" הוא אומר, "מכיוון שהפעילות שלה לא שמה מגבלות על הוועדה אלא מחבלת בכל וועדת החקירה שלדעתי היא חשובה מאוד לכל אזרח".

בהרב מיארה, בולמת את לוין

בהרב מיארה, בולמת את לוין, צילום: Marc Israel Sellem/POO

הירשפרונג מדגיש נושא אחר ואקטואלי לא פחות והוא הפשיעה בחברה הערבית והיכולות של תוכנות כמו פגסוס לשרת את המלחמה בפשיעה בחברה הערבית: "שימוש בפגסוס יכול להיות אחד הכלים היעילים למטרת המאבק בפשיעה בחברה הערבית, יכול להיות שבכל יום שלא מפעילים את הכלי הזה יכול להירצח בן אדם, אנחנו מדברים פה על דיני נפשות".

איך הרוגלות יכולות להשפיע על האזרח הקטן

ד"ר הירשפרונג, מומחה סייבר, מסביר מה הם הסכנות שברוגלה עבור האזרח הפשוט: "ישנם מספר קטגוריות, בדרך כלל המתקפות על אזרחים הם מתקפות כלכליות, בניגוד למתקפות על פוליטיקאים ששם אפשר לסחוט אותם ולהשפיע על ההחלטות שלהם". הוא אומר אך מתאר גם את הדור הבא של הרוגלות: "בעתיד הלא רחוק ייתכן וישתלו לנו אמצעי שליטה דרמטיים שאנחנו אפילו לא נוכל להתגונן מפניהם".

תוכנת פגסוס של חברת NSO, עוררה את הסערה

תוכנת פגסוס של חברת NSO, עוררה את הסערה צילום: shutterstock

"אנחנו רגילים לעולם בו אין פשע מושלם ותמיד הפושע משאיר עקבות, אבל במתקפות דיגיטליות יהיו מצבים של פריצה וחדירה בלי שהתוקף ישאיר עכבות, התוכנות הזדוניות ימחקו את עצמן באופן מושלם ולעולם לא נדע שבכלל חווינו מתקפה שכזו וזה הופך את הנושא להרבה יותר מסוכן".

"כל השאלה היא בידי מי הכוח הזה נמצא" הוא אומר, "כשהוא נמצא בידי כוחות הביטחון אז הוא יכול לשמש למטרות טובות אבל הוא גם יכול לשמש על מנת לרגל אחרי אזרחים ולקדם אג'נדות פוליטיות ולעשות דברים שנוגדים את ערכי החופש והדמוקרטיה". הירשפרונג מסכם: "אבל למה לעשות ספקולציות? יש כרגע על הפרק וועדת חקירה שיכולה לבדוק את זה".