בניגוד לחוות הדעת של היועמ"שית: הממשלה אישרה את הקמת ועדת הרוגלות

בחוות הדעת מטעם היועמ"שית הובהר כי אין סמכות לוועדת הבדיקה הממשלתית בעניין "פגסוס", לעסוק בתיקים פליליים ובהם תיקי נתניהו, אולם הממשלה אישרה והוועדה הוקמה | שר המשפטים: "מצר על הסתייגות חלק מהגורמים המעורבים חרף ניגוד העניינים בו הם מצויים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/08/23 13:05 י באלול התשפג | עודכן בתאריך 27/08/23 14:43

בניגוד לחוות הדעת של היועמ"שית: הממשלה אישרה את הקמת ועדת הרוגלות
גלי בהרה מיארה | , צילום: Yonatan SIndel/Flash90

בהתאם להצעתו של סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, הממשלה אישרה היום (א') את הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לפרשת הרוגלות, "פגסוס". עוד בטרם הדבר אושר בסיום ישיבת הממשלה, בחוות דעת מטעם בהרב מיארה, הובהר בשעות הצהריים המוקדמות כי אין סמכות לוועדת הבדיקה הממשלתית לעסוק בתיקים פליליים תלויים ועומדים, ובהם תיקי ראש הממשלה.

"מצר על הסתייגות חלק מהגורמים המעורבים בפרשה החמורה לבדיקה מעמיקה של הנושא"

ועדת הבדיקה קיבלה באישור הממשלה סמכויות חקירה, ותוסמך לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה. כל זאת "בשל הצורך לבצע אסדרה מקיפה ולספק תשתית נורמטיבית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות מצד אחד, ולתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות מצד שני".

לוין אמר עם אישור הקמת הוועדה: "פרשת הרוגלות היא מהחמורות שנחשפו בשנים האחרונות. חשיפת האמת בעניין, ומניעת אירועים דומים של פגיעה אנושה בזכות אזרחי ישראל לפרטיות, היא חיונית וחשובה מאין כמותה. אני מצר על הסתייגות חלק מהגורמים המעורבים בפרשה החמורה לבדיקה מעמיקה של הנושא, חרף ניגוד העניינים החריף בו הם מצויים".

נזכיר כי לפני כחודש הכריז הכריז לוין על הקמת וועדת חקירה ממשלתית לפרשת הרוגלות במשטרה, "פגסוס" אולם בשבוע שעבר הבהירה בהרב מיארה כי אין בסמכות הממשלה להקים ועדה שכזו. לוין שיגר מכתב תגובה, בו הודיע כי אינו מקבל את עמדתה.

"נדרש כי ההחלטה תתקבל בסמכות, על בסיס תשתית עובדתית נאותה"

בהרב מיארה כתבה בחוות דעתה: "כפי שנקבע בפסיקת בית המשפט העליון, לממשלה נתונה סמכות רחבה לבקר פעילות שלטונית ולהפיק לקחים לאחר מעשה. ואולם, כמו כל הפעלת סמכות שלטונית, גם ההחלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית כפופה לכללי המשפט המנהלי. כך, נדרש כי ההחלטה תתקבל בסמכות, על בסיס תשתית עובדתית נאותה, לא תהיה נגועה בשיקולים זרים, וכן הלאה".

היועמ"שית ציינה כי שר המשפטים איננו מוסמך למנות ועדה אשר תעסוק "בתיקים פליליים תלויים ועומדים, וממילא, הממשלה איננה מוסמכת להעניק לוועדה כאמור סמכויות של ועדת חקירה" בתמצית כתבה בהרב מיארה כי עמדתה מבוססת על הטעמים הבאים.

  • "ועדת בדיקה ממשלתית יונקת את כוחה מתחומי האחריות של השר המבקש להקימה. כידוע, ניהולו של הליך פלילי מופקד בידי בית המשפט היושב בדין, וקיימת הפרדה מוסדית ברורה בין אחריותו המיניסטריאלית של שר המשפטים, לבין גופי החקירה והתביעה. על כן, הממשלה אינה מוסמכת להעניק לוועדת הבדיקה את הסמכות להתערב בדרך כלשהי בהליכים פליליים תלויים ועומדים.
  • עיסוק בחומרים הנוגעים להליכים פליליים תלויים ועומדים טומן בחובו חשש מובנה להשפעה פסולה על חקירות ומשפטים מתנהלים, אף אם בלא כוונת מכוון, ולשיבוש מהלכי משפט, על כל ההשלכות הכרוכות בכך.
  • שלישית, כאשר ועדה שהוקמה על ידי הממשלה ושהממשלה בחרה את חבריה, מעורבת בהליכים פליליים תלויים ועומדים, הדבר עומד בסתירה לדין הפלילי ולעצמאותם של ההליכים הפליליים, וחותר תחת הצורך בהבטחת אמון הציבור בטוהר ההליך הפלילי".

"קיימת לעמדתנו מניעה משפטית להסמיך את הוועדה לעסוק בהליכים פליליים תלויים ועומדים"

במסקנה לדברים כתבה בהרב מיארה כי הענקת סמכות לוועדת הבדיקה הממשלתית לקיים בדיקה ביחס להליכים פליליים תלויים ועומדים חורגת מהסמכות המוקנית לשר המשפטים ולממשלה וחותרת תחת עקרונות יסוד של עצמאות מערכת אכיפת החוק. "אשר על כן, קיימת לעמדתנו מניעה משפטית להסמיך את הוועדה לעסוק בהליכים פליליים תלויים ועומדים".

"להשלמת התמונה יצוין כי הענקת סמכות לוועדה שמוקמת על ידי הממשלה, שאף בוחרת את חבריה, לקיים בדיקה ביחס לתיק פלילי המתנהל נגד ראש הממשלה, מעוררת שאלות כבדות משקל של ניגוד עניינים, החורגות מעצם השתתפותו של ראש הממשלה מהדיון שייערך בממשלה בנושא. זאת, בשל השפעה אפשרית של עבודת הוועדה על התיק הפלילי שמתנהל נגד ראש הממשלה ובשים לב לעיתוי הקמת הוועדה ולהיקף המנדט שניתן לה כאמור. הואיל ולעמדתנו, הממשלה כלל איננה מוסמכת להעניק לוועדת הבדיקה סמכות כאמור, לא נדרשת לעת הזו הכרעה בשאלות אלו".

"עמדנו לעיל על הקשיים המשפטיים הבולטים"

בסיכום חוות דעתה כתבה בהרב מיארה: "יודגש כי הממשלה מוסמכת להקים ועדת בדיקה ממשלתית במסגרת אחריותה לעבודת הרשות המבצעת, על מנת לבחון כשלים ולהפיק לקחים לשיפור עבודת הממשלה".

"בתוך כך, מפאת חשיבותן של ועדות כאמור, נדרש להקפיד כי הקמתן תיעשה בגבולות הדין, ועל כן עמדנו לעיל על הקשיים המשפטיים הבולטים העולים מההחלטה המוצעת, ובראשם שני אלה: ראשית, העדר סמכות לממשלה להקנות לוועדת בדיקה ממשלתית סמכות לעסוק בהליכים פליליים תלויים ועומדים, בשל חשש ממשי להשפעה פסולה על הליכים אלה; שנית, חשש כבד לפגיעה בעבודת המשטרה וגופי הביטחון, בשל חשיפת שיטות ואמצעים חיוניים המשמשים את אותם גופים במאבקם בפשיעה החמורה ובהגנה על ביטחון המדינה. חשש זה לא לובן ולא ניתן לו מענה במסגרת הצעת ההחלטה".

חוות הדעת המלאה:


להורדת הקובץ