מחאת המסעדנים הרב עידו פכטר: "זה אסון שעבר על הדת"

הרב עידו פכטר מסביר בשיחה עם "חדשות כיפה", מה הקשר בין המדיניות הדתית של הממשלה לבין החלטת המסעדנים לפתוח את עסקיהם בתשעה באב, ומשתף בתחושותיו לנוכח המצב: "אני מקווה שהאמונה והתקווה ינצחו את הייאוש"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 26/07/23 16:40 ח באב התשפג

הרב עידו פכטר: "זה אסון שעבר על הדת"
הרב עידו פכטר, צילום: באדיבות המצולם

מספר מסעדנים הודיעו אתמול (ג') כי בניגוד לחוק, יפתחו את מסעדותיהם בתשעה באב, מה שגרר סערה ציבורית. קולות מסוימים ברשתות החברתיות הפיצו רשימות של בתי העסק הפתוחים ויצאו בקריאה, על רקע המחאה נגד הרפורמה המשפטית, להגיע דווקא ביום האבל הלאומי לסעוד במקומות הללו. קולות אחרים גינו את החלטתם של המסעדנים והפצירו בהם לכבד את היום החשוב כל כך לעם היהודי.

בשיחה עם "חדשות כיפה", הרב עידו פכטר, מרבני נאמני תורה ועבודה ומייסד תנועת "תכלת - יהדות של השראה", הסביר מדוע פתיחת המסעדות כואבת לו במיוחד, איך הדבר קשור לממשלה ולקואליציה, וכיצד לדעתו יש לפעול אל מול התופעה.

מסעדה

מסעדה | צילום: shutterstock

"לתשעה באב יש את אותו מסר בדיוק בשמו באים אותם מסעדנים"

מה עמדתך ביחס למסעדנים שהחליטו לפתוח בתשעה באב?

"זה דבר שהוא בראש ובראשונה כואב", פתח ואמר הרב. "יש לנו כאן יום אבל לאומי שמציין היסטוריה מאוד ארוכה, על כל החורבנות שקרו לנו, ומי שמשתמש בזה כדי להתריס כנגד ממשלה וכנגד מדיניות פוגע בזה".

"מעבר לכך אני חושב שיש כאן עניין שגוי קונספטואלית", הסביר הרב פכטר, "לתשעה באב יש את אותו מסר בדיוק בשמו באים אותם מסעדנים ופותחים את המסעדות שלהם בתשעה באב. זה בדיוק היום שבו אנו מציינים את האבל על כך שנלחמנו אחד בשני, בגלל שהיה שסע, מלחמות וקנאות. זה יום שנועד לאחד אותנו סביב הכאב הזה", לדבריו: "ביטלתם את היום היחיד שבו באמת יכולנו לכאוב את המצב אליו הגענו".

תשעה באב

תשעה באב |  צילום: Mendy Hechtman/Flash90

"אני מפנה את הדבר הזה גם לעצמי - איך הפכנו את הדת לדבר מזוהה פוליטית?"

מה לדעתך שעומד מאחורי החלטת המסעדנים?

הרב מסביר כי לדעתו התהליך שעוברת הדת היהודית, שנהיית מזוהה מפלגתית ומחנאית, הוא גורם מרכזי. "אני חושב שהעובדה שהם עושים את הדבר הזה מעידה על השיח סביב הדת בכלל בחברה הישראלית. כל מה שקשור לדת, למרות שתשעה באב הוא יום אבל לאומי ולא דתי, הפך לסוג של מחנאות, או שאתה דתי או לא. מאוד מגזרי ודיכוטומי".

הרב פכטר הזכיר את המצב הפוליטי: "עכשיו הדת זוהתה עם הממשלה והרפורמה המשפטית, זה אסון שעבר על הדת. אני מפנה את הדבר הזה גם לעצמי - איך הפכנו את הדת לדבר מזוהה פוליטית? הדת היהודית שיש לה ביטויים שקשורים לזיכרון הקולקטיבי וללאומיות צריכה להיות מנותקת מכל המקומות האלו, להיות שייכת לכולם, להיות חופשית בחברה האזרחית".

"המסעדנים לא מתריסים נגד אף אחד, הם משחקים לידי מי שלקחו בעלות על היהדות"

הרב ממשיך ואומר כי "המסעדנים שפותחים - לא מתריסים נגד אף אחד, הם משחקים לידי מי שלקחו בעלות על היהדות והפכו אותה למשהו מאוד חדגוני שרק הם מייצגים. המסעדנים ויתרו על כל השיח ועל כל מה שיהודי. הם מודים לכל הקיצוניים שלקחו שליטה על היהדות - היהדות היא בידכם", אמר הרב בכאב, "את הקריאה הזו אני חושב שמאוד חשוב להעביר להם".

איך לדעתך נכון להתייחס לבתי העסק והמסעדות כשייפתחו?

הרב פכטר מסביר כי הוא מתנגד לכפייה וחקיקה דתית: "לא חושב שהפעלת כוח הוא דבר שיקדם אותנו רוחנית ואזרחית. כשאנחנו מדברים על זהות ורוצים להשפיע על הרוח של בני אדם, כפיה לא תעזור אלא תגרום את ההפך. גם אם מישהו יקצור רווחים מהכפייה הזו זה יהיה לטווח מאוד קצר", טוען הרב.

גפני וגולדקנופף

גפני וגולדקנופף | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"לא להתנגח ולהטיל קנסות"

"נכון שאנחנו מדינה יהודית ויש אלמנטים דתיים שקבועים בחוק - אבל צריך כמה שיותר לצמצם את זה", המשיך ואמר. "לכן הגישה הנכונה היא כלפי כל מי שנוהג ככה היא לא להתנגח ולהטיל קנסות ואכיפה אלה הדברות, וחינוך".

לאן אתה חושב שהמצב יתפתח? יש בך תקווה?

"חייב לומר שאני אדם אופטימי מטבעי עם מלא תקווה", עונה הרב. "אני מאמין בהשגחה שיודעת לכוון אותנו. אבל חייב להודות שבזמן האחרון אני יותר ויותר נתקל ברגעים של ייאוש", הודה בצער. "אני מעורב ומנסה להיאבק בצעדים מאוד דרסטיים שהממשלה והקואליציה מובילה בתחומי דת ומדינה, כמו חוק מינוי רבני ערים שאני נאבק בו, כמו חוק יסוד לימוד תורה שירד אמנם אבל הספיק להזיק".

הרב מאשים את הממשלה בכך שהיא פוגעת במרקם הדתי המורכב במדינה: "אני רואה שהממשלה הולכת למקום שמאיים על היחסים המורכבים הללו ופשוט רוצה להשתמש בכוח ההשתלטות שלה כדי לקדם מדיניות בענייני דת", שיתף. לסיום אמר, "הדבר הזה מדאיג אותי. אני מקווה שהאמונה והתקווה ינצחו את הייאוש".