"אחרי לילה של מדורות באיילון": הרב אברהם סתיו מסביר את חשיבות צום י"ז בתמוז

עם הכרסום בחשיבותם של הצומות הקלים, הרב אברהם סתיו מסביר בשיחה עם "חדשות כיפה" על הערך בצום י"ז בתמוז: "לפי חלק מהדעות גם בזמן בית שני עדיין צמו בתשעה באב. גם כשיש גאולה יש לנו את האפשרות לבחור לרצות לצום, לחיות בתודעה שלא הגענו למנוחה ולנחלה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 06/07/23 13:49 יז בתמוז התשפג

"אחרי לילה של מדורות באיילון": הרב אברהם סתיו מסביר את חשיבות צום י"ז בתמוז
הרב אברהם סתיו, צילום: מרים צחי

בשנים האחרונות התפתחה בקרב הציבור הדתי לאומי אבחנה ברורה בין צומות חשובים, כמו תשעה באב ויום הכיפורים, לבין צומות קלים יותר כמו י"ז בתמוז ועשרה בטבת. פחות אנשים מקפידים על הצום, מכמה סיבות, ולאור האווירה הקשה בחברה הישראלית הרב אברהם סתיו מסביר את חשיבותם של הצומות הקלים גם בהקשר הנוכחי ואומר: "רק כך נוכל לשמור על הבית הזה".

"אני לא בטוח שהתחושה הגאולית בוערת בלבבות כרגע"

הרבה מהאנשים הפסיקו לצום בעקבות הקושי, אך יש כאלה שגם קראו לביטול צומות החורבן בשל הקמת המדינה. הרב סתיו מתייחס לסיבה השנייה: "אני חייב לומר שהשנה השאלה הזו פחות מתעוררת. אנחנו אחרי לילה של מדורות באיילון ואחרי תקופה מאתגרת בכל מיני זירות, ואני לא בטוח שהתחושה הגאולית בוערת בלבבות כרגע".

מחאות

מחאות באיילון | צילום: Yossi Aloni/Flash90

לגביי ההפסקה לצום בגלל הקושי מסביר הרב: "תופעות כאלה אנחנו מכירים מהרבה תחומים. צום ספציפית הוא גם משהו שאנחנו לא חווים אותו היום כחלק מהשפה שלנו. בדתות אחרות, וגם ביהדות במשך הרבה מאוד שנים, צום היה פרקטיקה זמינה. אנשים היו צמים כחלק מכל מיני תהליכים אישיים, רוחניים וקהילתיים. היום צום זה דבר שהוא מאוד קשה לנו, הוא לא מרגיש לנו מטהר כחלק מחוויה דתית. אולי כי החוויה הדתית שלנו הפכה להיות משהו אחר שסבל לא כל כך קשור אליה". הרב סתיו מסביר שסיבה כזו לא מספיקה לביטול צום, אך לדבריו השאלה הדרמטית קשורה בסיבה הראשונה והאידאולוגית יותר.

הרב אברהם סתיו: "הבחירה לצום היא בחירה לחיות בתודעה שלא הגענו למנוחה ולנחלה, שאנחנו רוצים יותר מזה, שיש עוד מה לעשות"

"האם יש הצדקה מהותית לשנות את הדברים הוא דיון שכבר מתנהל בערך מאז הקמת המדינה בין הפוסקים, האם הגיע הזמן שבו כבר לא צריך לצום או אולי אפילו יש איסור לצום כי כבר יש שלום וזו כפיות טוב", אומר הרב. "לדעתי, הבחירה לצום היא בחירה לחיות בתודעה שלא הגענו למנוחה ולנחלה, שאנחנו רוצים יותר מזה, שיש עוד מה לעשות. זו תודעה שחשוב לחיות בתוכה, ואולי התודעה של המנוחה והנחלה היא זו שגם מאפשרת שאננות שגורמת לסדקים".

ירושלים

ירושלים | צילום: shutterstock

איך הרב רואה את היחס למדינה בימים הללו?

"אנחנו אומרים הלל ביום העצמאות בברכה, ודאי שיש על מה להודות, מדינת ישראל היא נס. אבל גם בזמן בית שני - כך לפי חלק מהדעות - עדיין צמו בתשעה באב. גם כשיש גאולה יש לנו את האפשרות לבחור לרצות לצום, וזה מה שכל כך עמוק בהלכה: היא אומרת שעם ישראל צם אם הוא רוצה. יש לנו את היכולת לרצות ולהגיד שאנחנו רק בתחילת הדרך. חשוב לשמר את החוויה הזו: יש לנו עוד מה לתקן, יש לנו עוד מה לעשות, וחווית החלקיות הזו היא מה שיכול להבטיח את זה שאנחנו נמשיך להיות זהירים. רק כך נוכל לשמור על הבית הזה".