בחירות לרבנות הראשית

שני רבני עיר וגיל אחיד לפרישה: הצעת החוק החדשה של רוטמן

הצעת החוק החדשה של חברי הכנסת ארז מלול ושמחה רוטמן הונחה על שולחן הכנסת, מציעה בין השאר שינויים נרחבים ביחס שבין משרד הדתות לבין הרשויות המקומיות, לגיל פרישת הרבנים ולמספר הרבנים בערים גדולות: "נושא חשוב ורגיש זה טרם הוסדר בחקיקה ראשית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/23 16:19 יח בסיון התשפג

שני רבני עיר וגיל אחיד לפרישה: הצעת החוק החדשה של רוטמן
הרבנים הראשיים | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

טרם הוכרע האם הבחירות לרבנות הראשית לישראל יידחו בחצי שנה, ואולם הצעת חוק חדשה של חברי הכנסת ארז מלול ושמחה רוטמן שהונחה על שולחן הכנסת מציגה הצעה לשינויים נרחבים ביחס שבין משרד הדתות לבין הרשויות המקומיות, לגיל פרישת הרבנים ולמספר הרבנים בערים גדולות.

סעיפים עיקריים מהצעת החוק

הצעת החוק המוצע מבקשת להסמיך את השר למנות בהסכמת הרבנים הראשיים נציב תלונות על רבנים, וזאת לצורך שיפור וייעול השירות לצרכני שירותי הדת. כמו כן, הסעיף מגדיר את סמכויות הנציב במסגרת תפקידו.

בנוסף, הצעת חוק חדשה של החכ"ים רוטמן תעניק שליטה מוחלטת לשר הדתות על מינוי רבני ערים, וזאת במקומם של נציגי הרשויות המקומיות. זאת אומרת שעל פי ההצעה חברי הגוף הבוחר ימונו על ידי השר. עוד מוצע לקבוע גיל אחיד לסיום כהונת הרבנים וכי רב שמונה לפי חוק זה יסיים את כהונתו בהגיעו לגיל 75 ללא אפשרות להארכה.

נושא נוסף בעצת החוק הוא רבני הערים והחלוקה שלהם: בערים ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע יכהנו שני רבנים במשרה מלאה, אחד ספרדי ואחד אשכנזי, בניגוד למציאות היום, שהשר חייב היה לקבל את אישור ראש העיר, ולפי ההצעה ימונו שני רבנים גם ללא הסכמת ראש העיר. בערים עם יותר מ-50,000 תושבים - רשאי השר להורות, בהסכמת ראש הרשות המקומית, כי לרשות המקומית יהיו שני רבני עיר במשרה מלאה, אחד ספרדי ואחד אשכנזי, אם שוכנע כן שקיים צורך בכך.

הרבנים הראשיים

הרבנים הראשיים. בקרוב שני רבני עיר? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"נושא חשוב ורגיש זה טרם הוסדר בחקיקה ראשית"

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי חוק שירותי הדת היהודיים אינו מסדיר באופן מלא בחירת רב עיר או בחירת רבנים ככלל. "אמנם, המחוקק הסמיך את שר הדתות להתקין תקנות לצורך בחירת רב של עיר, של יישוב או של מועצה מקומית, ומכוח הסמכה זו אכן הותקנו תקנות שונות לאורך השנים בעניין. אולם נושא חשוב ורגיש זה טרם הוסדר בחקיקה ראשית".

בדומה לכך, לא הוסדר מעולם בחקיקה ראשית מעמדם של רבנים בהתיישבות הכוללים רבנים אזוריים, רבני יישובים ורבני שכונות, ואלה פעלו מכוח חוזרי מנכ"ל ללא עיגון חקיקתי. "מצב זה", נכתב בדברי ההסבר, "יצר חוסר בהירות באשר למעמדם. מוצע בזאת להסדיר גם את מעמדם ואת אופן בחירתם בחקיקה ראשית. נראה ברור כי ראוי שנושא בחירת רב עיר בישראל יעוגן כהסדר ראשוני בחקיקה ראשית. יפים הדברים שבעתיים אף לעניין בחירת רבני יישוב, רבנים אזוריים ורבני שכונות שמעמדם לא הוסדר אפילו בתקנות".

תגובת הרב מאיר כהנא לאחר בחירתו כמועמד ועדת הרב אריאל: