לוחמות מחתרת, אמניות וחוקרות: 10 נשות מופת יונצחו ברחובות ירושלים

עיריית ירושלים החליטה להנציח בשמות רחובותיה עשר נשים פורצות דרך. ביניהן לוחמת לח"י גאולה כהן, שרה הרצוג מייסדת תנועת "אמונה" ורבקה ויינגרטן מחדשת הרובע היהודי

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/23 20:48 ד בניסן התשפג

לוחמות מחתרת, אמניות וחוקרות: 10 נשות מופת יונצחו ברחובות ירושלים
גאולה כהן, שמה יונצח ברחוב בירושלים, צילום: Miriam Alster/FLASH90

הנשים של ירושלים: וועדת השמות בעיריית ירושלים אישרה היום (א'), את הנצחתן של נשים פורצות דרך שפועלן ראוי לציון והנצחה בעיר ירושלים. בין היתר, אישרה הוועדה את שמה של אורה הרצוג, זכרה לברכה, אשת הנשיא השישי ואמו של נשיא המדינה הנוכחי, וכן את שמה של גאולה כהן, זכרה לברכה, חברת כנסת לשעבר, כלת פרס ישראל ופעילת לח"י.

 רבקה (חוה) ויינגרטן:

חלוצת מחדשי היישוב היהודי בירושלים העתיקה בתשכ"ז-1967 (תרפ"ג-תשע"ג).

ווינגרטן שרדה את המצור בעיר העתיקה בשנת 1948, חמקה משבי הירדנים בנפול הרובע היהודי וכיבושו על ידם. הייתה לאישה הראשונה ששימשה כ"גובה הראשית" של מס ההכנסה במחוז ירושלים והדרום והייתה לאחראית על מחשב המיסים הראשון שהגיע לארץ. לאחר מלחמת ששת הימים, הוזמנה להיות האזרחית הראשונה שנכנסת לעיר העתיקה.

שרה הרצוג

ממייסדות תנועת "אמונה", מייסדת בית חולים הרצוג, פעילה פמיניסטית בקהילה הדתית (תרנ"ז-תש"מ).

ממייסדות תנועת "אמונה" ורעיית הרב הראשי לישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג. מפעל חייה היה בית החולים לחולי נפש "עזרת נשים" בירושלים, אשר מאז שנות האלפיים נושא את שמה, "בית חולים הרצוג". בין השאר דאגה הרצוג לפתיחת מחלקה מיוחדת לטיפול בנפגעי סמים בשנת 1975.

בניה הם חיים הרצוג שהיה נשיא מדינת ישראל ה-6, ויעקב הרצוג, שהיה מדינאי ושגריר ישראל בקנדה. בנו של חיים הרצוג הוא יצחק הרצוג נשיא מדינת ישראל.

גאולה כהן

חברת כנסת, ממייסדי תנועת "התחיה", כלת פרס ישראל (תרפ"ו-תש"ף)

גאולה כהן נולדה ב-25 בדצמבר 1925 בתל אביב. כשהייתה בת 18 הצטרפה ללח"י כקריינית הראשית של תחנת השידור המחתרתית. בשנת 1960 הוציאה לאור את ספרה הראשון, "סיפורה של לוחמת". בשנות ה-60' הייתה חברת מערכת "מעריב", שם כתבה טורים שבועיים. כמו כן הייתה לה תוכנית שבועית בקול ישראל.

כהן כיהנה בכנסת במשך כמעט 19 שנים ברציפות. היא הקימה בכנסת את ועדת העלייה והקליטה ועמדה בראשה. בכנסת הייתה חברת ועדת חוץ וביטחון, והישגה הגדול היה חקיקת "חוק יסוד ירושלים" שנחקק בשנת 1980 ברוב סוחף. החוק קובע כי "ירושלים השלמה והמאוחדת היא בירת ישראל".

חיה רוזנטל-חביליו

לוחמת ומפקדת בקרבות להגנה ולשחרור ירושלים במלחמת העצמאות (תרפ"ו-תשע"א)

חיה רוזנטל נולדה בקהיר להורים ילידי העיר העתיקה בירושלים. רוזנטל-חביליו פיקדה על פלוגה ד' בגדוד 205. מאתיים חיילות הפלוגה היו מוצבות בעמדות בכל חבל 4, באבו טור, הר ציון, רמת רחל ועוד. חיה עברה ביניהן, תחת אש, לאורך המלחמה. בצילומים מהמצעד הראשון בירושלים ניתן לראותה צועדת בראש החיילות שלה. פלוגה זאת תרמה משמעותית לניצחון במלחמת העצמאות בעיר הבירה.

טרודה דותן

פרופסור לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית, ידועה בעיקר בחקר הפלשתים (תרפ"ג – תשע"ו)

טרודה דותן הייתה פרופסור לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית, הייתה ידועה בעיקר בחקר הפלשתים. טרודה חיה, לימדה, ועבדה בירושלים. היא חינכה ונתנה השראה לדורות של תלמידות ותלמידים באוניברסיטה העברית בירושלים וכיהנה כחברה בוועד המנהל של מוזיאון ישראל בירושלים. 

נינה טימופייבה

רקדנית בלט (תרצ"ה-תשע"ה)

נינה טימופייבה נולדה ב-11 ביוני 1935 בעיר לנינגרד. היא הוכשרה כרקדנית באקדמיה לבלט ע"ש וגאנובה, שם עבדה אמה בתור מורה למוזיקה ופסנתרנית. בגיל 16, בעודה במסגרת הלימודים, הופיעה לראשונה על במה מקצועית בתפקיד הראשי בבלט "מפצח האגוזים" למוזיקה מאת צ'ייקובסקי.

רחל צַבָּרִי

חברת כנסת, חברת ההגנה ומהמסתערבות הראשונות, עסקה בחינוך ובזכויות נשים (תרס"ט-תשנ"ה)

רחל צברי הייתה אשת ציבור ישראלית, חברת הכנסת מטעם סיעת מפא"י (האישה הראשונה ממוצא מזרחי שנבחרה לכנסת), חברת ארגון ההגנה ומהמסתערבות הראשונות בארגון. בפועלה הציבורי עסקה בחינוך, דת ומדינה וקידום זכויות נשים.
 

אלישבע גולדשמידט

פרופ' במכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית, מחלוצות המחקר הגנטי בישראל (תרע"ג-תש"ל)

אלישבע גולדשמידט נולדה בפרנקפורט שבגרמניה כאליזבת וקסלר, למשפחה יהודית אורתודוקסית. בשנת 1932 החלה ללמוד רפואה בגרמניה, אך נאלצה להפסיק את לימודיה עם עליית הנאצים לשלטון. גולדשמיט עברה לאנגליה, שם החלה ללמוד זואולוגיה (בדגש על גנטיקה וציטולוגיה) וסיימה תואר ראשון בהצטיינות בשנת 1935.

אסתר יוסלביץ' סלפיאן (אירה יאן)

ציירת וסופרת ומקימת קומונת האמנים "בצלאל" שלימים הפך להיות מוסד לימודים מוכר (תרפ"ז-תשע"ט)

נמנתה עם קבוצת האמנים 'בצלאל', הייתה חברה קרובה של רחל ינאית ויצחק בן צבי ובוריס ש"ץ. הייתה מהמקימות של הגימנסיה העברית בירושלים ובית ספר לאומנות בצלאל. נחשבת לציירת העברית הראשונה. רוב יצירותיה נשדדו או נהרסו בפרעות בארץ.

רמה סמסונוב

מורה לפיתוח קול, זמרת מצו-סופרן וסופרת ילדים ישראלית (תרפ"א-תשע"ג).

רמה סמסונוב נולדה בשנת תרפ"א (1921), הייתה מורה לפיתוח קול, זמרת מצו-סופרן וסופרת ילדים ישראלית. נולדה בירושלים ולמדה הוראה בבית המדרש למורים בבית הכרם, משם המשיכה לג'וליארד, אוניברסיטת ויסקונסין והאקדמיה למוזיקה בירושלים.