הנסיך הקטן הפך לנסיכה: המהלך השנוי במחלוקת של סטימצקי

רשת הספרים הוותיקה משיקה פרויקט חדש במסגרתו יקודמו ספרי ילדים שבמרכזן תעמוד גיבורה | הספר הראשון הוא "הנסיכה הקטנה", עיבוד נשי לספרו המצליח של אנטואן דה סנט אכזיפרי, והגולשים זעמו: "מי הרשה לכם לגעת בקלאסיקה כזו?"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/03/23 09:22 י באדר התשפג

הנסיך הקטן הפך לנסיכה: המהלך השנוי במחלוקת של סטימצקי
חנות סטימצקי, צילום: Moshe Shai/Flash90

מהלך שנוי במחלוקת של סטימצקי: רשת הספרים הוותיקה יצאה אמש (ה') בפרויקט בשם "סִפְרֵי יְלָדוֹת" על שם ג. יפית, מי שהייתה בעלי הרשת ונפטרה לפני כשנה וחצי. הפרויקט שואף לקדם שויון מגדרי בספרי הילדים, אך הדרך בה נקטו בסטימצקי עוררה את זעמם של לא מעט גולשים.

הנסיך שהפך לנסיכה

הספר הראשון בפרויקט הוא "הנסיך הקטן", ספרו המצליח של אנטואן דה סנט אכזיפרי שהפך ל"נסיכה הקטנה". בסטימצקי הסבירו: "רק 31% מהדמויות הראשיות בספרי ילדים הם נשים. על כן, על מנת לקדם שויון מגדרי בספרות הילדים העברית, החליטה סטימצקי לצאת בפרויקט 'ספרי ילדות' על שם ג. יפית, הקורא לסופרות ולסופרים לכתב ספרי ילדים שבמרכזם גבורה אשה".

"הנסיך הקטן, אחד מספרי הילדים הקלסיים המפרסמים ביותר בכל הזמנים, יוצא בעבוד חדש ומקורי, שהופך את גבור הספר לגבורה - הנסיכה הקטנה. אנו מאמינים בכוחן של השפה ושל המלים להשפיע על עצוב המציאות, וקוראים לכל הילדות והנערות באשר הן להיות הגבורות של הספור שלהן".

הגולשים זועמים: "די עם העצלות והזלזול"

כאמור, המהלך של סטימקי לא עבר בשקט. "מי הרשה לכם לגעת בקלאסיקה כזו?", כתבה אחת הגולשות בתגובה לפוסט של החברה. "בתור מישהי שנולדה בתחילת שנות ה-80 ספרים שהגיבורים שלהם הם בנים אף פעם לא מנעו ממני לדמיין את עצמי במקומם ולחשוב שאני לא יכולה להיות הגיבורה. די כבר!".

בדף הפייסבוק של בית אריאלה וספריות תל אביב שאלו את הגולשים לדעתם, ושם היו הרבה יותר נחרצים. "די לקחת יצירות קלאסיות ולעשות להן החלפת גזע או מגדר בשם הפוליטיקלי קורקט. די עם העצלות, עם הזלזול ועם דיכוי היצירה המקורית. אתם באמת מאמינים שמעולם לא נכתבו ספרי מופת שגיבורותיהן ילדות? שילדות לא שוות ספרים שנכתבו במיוחד עליהן, אלא שרק סיפורים על ילדים שווים את ההוצאה לאור? איבדו את זה שם לגמרי", כתבה אחת הגולשות.

הגולשת הציעה חלופות וכתבה: "אפשר להוציא בסדרה זו את מגוון ספרות הילדים הקלאסית שגיבורותיה ילדות, לתרגם ספרות ילדים קלאסית שטרם ראתה אור בעברית ולכתוב סיפורים חדשים שגיבורותיהם ילדות".