נתניהו ביקש מהיועמ"שית לעסוק במתווה הנשיא - וסורב

ראש הממשלה ביקש מהיועמ"שית לעסוק במתווה הפשרה של הנשיא הרצוג, אך היא דחתה את בקשתו והודיעה לפרקליטיו כי אסור לו לעסוק בו

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 13/02/23 17:45 כב בשבט התשפג

נתניהו ביקש מהיועמ"שית לעסוק במתווה הנשיא - וסורב
נתניהו ובהרב מיארה, צילום: Flash90

נשיא המדינה, יצחק הרצוג המשיך אתמול (א') בניסיונותיו להגיע לפשרה ברפורמה במערכת המשפט, אותה מקדמים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, והציג את "מתווה הפשרה" המורכב מחמישה עקרונות בניסיון להגיע להידברות ולהסכמות בין תומכי הרפורמה למתנגדיה.

על פי פרסום של הפרשן הפוליטי, עמית סגל, פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו פנו ליועמ"שית, גלי בהרב מיארה, כדי לקבל את אישורה להתבטא בנושא מתווה הנשיא, על אף הודעתה כי חל עליו איסור לעסוק בנושא המשפטי, לרבות הרפורמה. בקשתו של נתניהו נדחתה לאחר שהיועמ"שית הודיעה לפרקליטי נתניהו כי אסור לראש הממשלה לעסוק במתווה הנשיא.

הנשיא הרצוג, הערב |

הנשיא הרצוג, הערב | צילום: חיים צח, לע"מ

"אם רק צד אחד ינצח, ולא משנה איזה צד - כולנו נפסיד, מדינת ישראל תפסיד"

בפתח דבריו אמר הנשיא הרצוג כי "בשבועות האחרונים פעלתי בכל כוחי כדי להביא להסכמות רחבות. שני הצדדים צריכים להבין שאם רק צד אחד ינצח, ולא משנה איזה צד - כולנו נפסיד, מדינת ישראל תפסיד".

ההפגנה מול הכנסת

ההפגנה מול הכנסת צילום: ללא

הנשיא המשיך ואמר כי הוא רואה ושומע את ההפגנות בכל רחבי הארץ, "קהל עצום של פטריוטים – שמממשים את זכות המחאה, זכות יסוד בדמוקרטיה - ומחויבים באופן מוחלט לגורל העם והמדינה. כולנו מרגישים, שאנחנו נמצאים רגע לפני התנגשות - ואפילו התנגשות אלימה. אני מבקש, אני מתחנן, אחיי ואחיותיי הישראלים - אלימות מכל סוג, ועל אחת כמה וכמה אלימות נגד משרתי ציבור ונבחריו - היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום פנים ואופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות – אנחנו בוחרים בשותפות".

עקרונות הנשיא הרצוג:

  1. חוק יסוד החקיקה - יסדיר חוקים רגילים וחוקי יסוד ואת היחסים בין הרשויות.
  2. העומס במערכת המשפט - ממשלת ישראל בתיאום עם נשיאת העליון צריכה לייצר רפורמה שתטפל בנושא הזה.
  3. אמון במערכת המשפט - הממשלה תאשר תכנית שתסייע למערכת המשפט להתגבר על עינויי הדין.
  4. לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים - יאפשר איזון בין הרשויות השונות בחי רוב לאף אחד מהצדדים.
  5. הגבלת עילת הסבירות - להמשיך את המצב הקיים ולפיו רק חוסר סבירות קיצוני יחשב לחוסר סבירות.